Ersätta batteri i högtalare med batterieliminator

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
FEL
Inlägg: 6
Blev medlem: 16 april 2021, 08:42:21

Ersätta batteri i högtalare med batterieliminator

Inlägg av FEL »

Hej,

Jag har en Beolit 15, en portabel högtalare, som har slutat ladda batteriet. Jag förutsatte att det var batteriet som slutat fungera men efter att ha bytt batteri mot ett nytt så fungerade högtalaren så länge det fanns ström i det nya batteriet och sedan tystnade den igen och därför antar jag att nätdelen som ansluts till 230v inte längre fungerar eftersom batteriet inte laddas eller förser högtalaren med ström när den är kopplad till vägguttaget. Jag har varit i kontakt med en firma som reparerar elektronik men de menar att det är bättre att köpa en ny högtalare eftersom återanskaffningsvärdet inte är mer än ca 5000:- vilket antagligen är korrekt. Jag kan alltså inte lämna bort för reparation.

Hursomhelst, det är en bra högtalare, den är inte många år gammal, snygg och bra ljud och jag vill inte ge upp den rikigt än. Jag tänker mig att ersätta batteriet med en batterieliminator och mata högtalaren med den istället för batteriet. Den blir stationär istället för portabel men det spelar mindre roll. Dessvärre är jag inte någon klippa på elektronik. Jag är på den nivån att jag kan jobba utifrån instruktioner, byta komponenter etc men jag saknar kunskaper att själv felsöka eller förstå annat än den mest basala elektroniken.

Batteriet är på 7.4v och 3400mAh, ett sådant här: https://www.batteriexperten.com/sv/arti ... aUEALw_wcB.

Röd sladd: Batteri plus
Svart sladd: Batteri negativ
Blå sladd: Temperatursensor
Gul sladd: Balansering batteripack

Jag tänker mig att helt enkelt klippa röd/svart tråd och koppla in batterieliminatorn där, men vilken batterieliminator ska jag skaffa för ändamålet? Jag har uppfattat att batterieliminatorn måste ge stabiliserad output men sedan verkar det endast finnas laddare för antingen 6v eller 7.5v, dvs antingen för lite eller förmycket. Jag antar dock att outputen från batteriet varierar beroende på laddningsstatus ungefär som på en bil men gör det att jag kan tex köra på en eliminator som ger tex 7.5v? Råd/tips kring detta?

Tack på förhand och vänliga hälsningar /Fredrik
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Ersätta batteri i högtalare med batterieliminator

Inlägg av Glenn »

En enkel lösning är ju att ta typ en 12V väggvårta och sen en DC-DC-omvandlare som du justerar till 7,4V.

Annars får du försöka hitta hur den är konstruerad och kanske hitta ett ställe att koppla in dej efter regleringen internt.
FEL
Inlägg: 6
Blev medlem: 16 april 2021, 08:42:21

Re: Ersätta batteri i högtalare med batterieliminator

Inlägg av FEL »

Tack för svar, jag tänkte mig något liknande denna:

https://www.biltema.se/kontor---teknik/ ... 2000030021

...men då är det ju som sagt 7.5v. Ska googla DC-DC omvandlare också. Jag har googlat en hel del kring Beoliten men jag hittar inga kopplingsshcheman eller liknande tyvärr så jag tror inte att jag kommer att kunna lista ut någon plats att koppla in mig på efter regeleringen även om det skulle vara en alternativ lösning.
Användarvisningsbild
JohnGalt
Inlägg: 1052
Blev medlem: 17 maj 2010, 21:16:39
Ort: Helsingborg (omnejd)

Re: Ersätta batteri i högtalare med batterieliminator

Inlägg av JohnGalt »

Har du provat att göra factory reset?

Det görs genom att trycka på power och bluetoothknappen samtidigt i mer än 3 s.

Det ska kunna avhjälpa felet.
FEL
Inlägg: 6
Blev medlem: 16 april 2021, 08:42:21

Re: Ersätta batteri i högtalare med batterieliminator

Inlägg av FEL »

Jo det är testat men tyvärr gör det ingen skillnad med factory reset men tack för tipset.

Hälsningar /Fredrik
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Ersätta batteri i högtalare med batterieliminator

Inlägg av Glenn »

Nu är nog inte skillnaden 7,4 resp 7,5 så kritisk, den är säkert dimensionerad för en viss överspänning.

Frågan är ju om den där ger 7,5V exakt eller ungefär.
FEL
Inlägg: 6
Blev medlem: 16 april 2021, 08:42:21

Re: Ersätta batteri i högtalare med batterieliminator

Inlägg av FEL »

Köper jag den från biltema så lär jag nog mäta vad som kommer ut ur den innan inkoppling. Det är nog klokt antar jag.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11072
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Ersätta batteri i högtalare med batterieliminator

Inlägg av prototypen »

Man kan ju försöka laga orginalnätdelen.

Protte
FEL
Inlägg: 6
Blev medlem: 16 april 2021, 08:42:21

Re: Ersätta batteri i högtalare med batterieliminator

Inlägg av FEL »

Ja det vore såklart det bästa men jag har inte den kunskapen som krävs för att felsöka och lämna in för reparation har avråtts då återanskaffningsvärdet är kring 5000:-.

Jag testade min lösning nu igår med batterieliminator och det fungerar bra. Ska försöka hitta en med lite mindre väggkontakt dock då den jag fick tag i för mitt test känns väl klumpig.

Hälsningar
/Fredrik
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Ersätta batteri i högtalare med batterieliminator

Inlägg av opampen »

Fredrik:

Hur köpte du eliminatorn? Var det genom rekommedation av någon? Tänk på att det är en högtalare som ska drivas! En mindre nätdel kanske inte räcker till!

Du måste veta vilken max. ström som enheten drar och anpassa nätdelen därefter!
FEL
Inlägg: 6
Blev medlem: 16 april 2021, 08:42:21

Re: Ersätta batteri i högtalare med batterieliminator

Inlägg av FEL »

Beoliten är på 30w (vid max) så det behövs väl en eliminator som klarar minst 30W antar jag.

Inga tips eller rekommendationer förutom det du kan läsa i tråden här. Jag köpte den på biltema i länken men mest för att se om Beoliten fungerar utan batteriet vilken den gör. Nu är eliminatorn från biltema på 27W så den är för klen men högtalaren drar väl antagligen 30W först när den maxas och det innefattade inte mitt test utan jag var mest intresserad om de skulle starta öht utan batteriet samt som det skulle bli problem med surrande missljud eller liknande. Nästa steg är att hitta en stabiliserad batterieliminator som är på ca 7.4v och mer än 30w och som inte är alltför klumpig.

Tar gärna emot tips på batterieliminator från dig opampen och andra läsare :) .

Hälsningar /Fredrik
Användarvisningsbild
NULL
Inlägg: 2522
Blev medlem: 15 september 2010, 12:59:25
Ort: Örebro

Re: Ersätta batteri i högtalare med batterieliminator

Inlägg av NULL »

Om du tar ett par bra bilder på insidan, med bilder på båda sidorna av kretskortet, kan vi inspekterar om det till och med kanske syns vad det är för fel...
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Ersätta batteri i högtalare med batterieliminator

Inlägg av opampen »

Det finns ju switchade stabbaggregat men en del kan ha missljud och annat som går in i förstärkaren. Beror helt och hållet på kvaliteten.

Om du kan skulle jag rekommendera att du bygger ett linjärreglerat stabbagg. själv. Med en LM317 och två buffert transistror typ 2N3055 (NPN) och 2N2955 (PNP) som gör att du kan ta ut mer effekt. Eftersom LM317 bara klarar 1,5A. Vid 7,4 V. går det åt ca. 4A. Du måste ha en kylfläns på både regulatorn LM317 och en kylare på effektransistorerna.

Här ett exempel:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar