4G antenn från kina.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
kvaark
Inlägg: 256
Blev medlem: 1 september 2010, 22:19:39

4G antenn från kina.

Inlägg av kvaark »

tjenare.

Jag beställde precis en antenn från satpro.se och fick dåliga vibbar direkt när jag såg lådan... "Made in china"

Med denna antenn så får jag sämre mottagning och sämre hastighet än med dom antenner som ingår med routern (asus 4G-AC68U).

Så jag öppnade upp den för att se så jag inte bara fått ett rör med lite sten i för säkerhets skull..

Men det visar sig att det faktiskt är någonting där i som skulle kunna vara en antenn.

Samt att jag mätte på ledarna i mitten på SMA kontakterna och där visar multimetern 6,2ohm.

Lägger upp några bilder så kan ni få kolla och bedöma om det är som jag misstänker bara skit.

Jag ska oxå tillägga att jag är ingen expert på sånt här så det kan vara jag som använder den fel?

Bild
Bild
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: 4G antenn från kina.

Inlägg av Henry »

Du får nog ta ut allt för att man skall kunna ge en bedömning, lite svårt att se där.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: 4G antenn från kina.

Inlägg av mrfrenzy »

Det är alltså en rundstrålande antenn med ganska lång kabel.
Största vinsten får man av en sådan antenn genom att sätta den utomhus och högre upp än vad det är möjligt att placera routern.

Glöm också inte att kolla vilket frekvensband du är ansluten på, om det är ett av de som antennen är specificerad för.
kvaark
Inlägg: 256
Blev medlem: 1 september 2010, 22:19:39

Re: 4G antenn från kina.

Inlägg av kvaark »

Provade den ute men vara några meter över marken.
Ska upp med den på taket i helgen och göra fler test. Är det fortfarande kasst så åker den isär och jag laddar upp fler bilder..

Angående att det är så gott som kortslutning mellan ledarna på SMA kontakterna känns fel för mig dock.. borde inte det vara två separata antenner? En för mottagning och en för sändning?
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5720
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: 4G antenn från kina.

Inlägg av rvl »

Att det är kortslutning för likspänning är inget problem.
kvaark
Inlägg: 256
Blev medlem: 1 september 2010, 22:19:39

Re: 4G antenn från kina.

Inlägg av kvaark »

Kan meddela att antennen fungerade bättre uppe på taket..
Skriv svar