Tappa av RS232 signal

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Anahka1975
Inlägg: 1271
Blev medlem: 30 augusti 2006, 21:49:46
Ort: Säffle

Tappa av RS232 signal

Inlägg av Anahka1975 »

Har en utrustning (sensor) som kommunicerar över RS232 till en PC.
Denna signal (Från sensorn) vill jag lyssna på.
Skulle även vilja kunna "prata" med sensorn från "min utrustning", dvs kunna skicka kommando på samma lina som PC'n skickar kommando på.
Se skissen nedan, skulle det kunna fungera?
Behövs dioderna?
Nått annat "skydd" man ska implementera?
Kabellängder är bara nån meter eller 2.
(Medveten om ev. kollisioner om båda pratar samtidigt, men det löser sig automatiskt i detta fall)
RS232 tap.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5721
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Tappa av RS232 signal

Inlägg av rvl »

Att två mottagare lyssnar på en sändare går bra, men att koppla ihop två sändare ens med dioderna blir inte bra, för signalspänningarna är både positiva och negativa.
Jag hade satt en jumper (eller brytare) för att välja vilken sändare som får kontakt.
Användarvisningsbild
Jan Almqvist
Inlägg: 1580
Blev medlem: 1 oktober 2013, 20:48:26
Ort: Orust

Re: Tappa av RS232 signal

Inlägg av Jan Almqvist »

Det kan faktiskt fungera med dioder om man kompletterar med en "lagom" stor pull down på sensorn till en negativ spänning. Den negativa spänningen kan ordnas på olika sätt.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Tappa av RS232 signal

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Det finns logg och påverkansgrejor för RS232.
Du kan tom. byta ut vissa taggade sekvenser om du vill ändra.
Jag kanske har någon slik grej liggandes i skrubben!
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Tappa av RS232 signal

Inlägg av Icecap »

Jag har gjort något liknande, dock vid att göra en man-in-the-middle medelst en dubbel RS232-dongel.

Till det gjorde jag ett program som startade portarna och speglade över, mitt ändamål var att logga frågor o svar och det fungerade helt fint.

Att trigga på specifika block och ändra/lägga in specifika ersättningsblock hade varit triviellt.
Användarvisningsbild
Anahka1975
Inlägg: 1271
Blev medlem: 30 augusti 2006, 21:49:46
Ort: Säffle

Re: Tappa av RS232 signal

Inlägg av Anahka1975 »

Precis som du skriver Icecap är det "typ" den funktionen jag söker, att kunna lyssna på signalen från sensorn och vid behov "hacka" mig in på ena linan.
I detta fall skickar PC'n en request till sensorn för data. Denna data kan jag ju lyssna på utan problem (bara jacka in sig på tx linan från sensorn).
Problemet blir när pc'n inte är på, alternativt att PC programet inte startat. Då måste jag skicka request kommandot då och då.

Lasp, har du någon aning om vad det är för pryl du har liggande?

Helst söker jag nått färdigt man kan köpa.
Användarvisningsbild
Anahka1975
Inlägg: 1271
Blev medlem: 30 augusti 2006, 21:49:46
Ort: Säffle

Re: Tappa av RS232 signal

Inlägg av Anahka1975 »

Svarar mig själv nu, men kom på en sak.
Skulle det funka bättre med 3st rs232 - TTL omvandlare och på TTL nivå göra kopplingen ovan?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Tappa av RS232 signal

Inlägg av Icecap »

Jag hade tagit en μC med dubbla U(S)ART och gjort en man-in-the-middle och lagt in en timeout på förfrågningarna. Om inte den kommer i tid skickas en ut från μCn.
limpan4all
Inlägg: 8195
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Tappa av RS232 signal

Inlägg av limpan4all »

Dito.
Användarvisningsbild
Anahka1975
Inlägg: 1271
Blev medlem: 30 augusti 2006, 21:49:46
Ort: Säffle

Re: Tappa av RS232 signal

Inlägg av Anahka1975 »

Men om man vill lösa detta med endast färdiga "moduler" och bara koppla samman, visst borde ovanstående koppling med dioder fungera på TTL nivå?
Eller gör jag nått tanke fel nu? (verkar nästan för enkelt)

Edit, tänker mig 3st av denna sort exempelvis https://www.electrokit.com/produkt/rs-2 ... 7-EALw_wcB
limpan4all
Inlägg: 8195
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Tappa av RS232 signal

Inlägg av limpan4all »

Problemet är att det finns absolut ingenting i en RS232 kommunikation som tar höjd för att informationen kan krocka med annan information. Jag har aldrig tagit höjd för sånt i någon konstruktion i alla fall.
Så Icecap har beskrivit det absolut enda vettiga sättet.
Elektriskt går det att grinda ihop RS232 eller på TTL nivå, inget problem men hur skall man tolka informationen om båda enheterna sänder samtidigt.
100% chans att det blir skit av båda meddelandena.
Användarvisningsbild
Anahka1975
Inlägg: 1271
Blev medlem: 30 augusti 2006, 21:49:46
Ort: Säffle

Re: Tappa av RS232 signal

Inlägg av Anahka1975 »

Ev kollision av information kommer hanteras på enklast möjliga sätt helt enkelt genom att min utrustning är tyst så länge det kommmer mätvärden. Skulle de upphöra skickar då min utrustning request kommandot. Inte hela världen om det får skickas flera ggr.

Ska ta och testa det iaf och se hur det funkar.

Är givetvis fullt medveten om att det finns betydligt bättre sätt att lösa detta, men för tillfället får jag inte loss den programerings resurs som skulle behövas för att genomföra detta på "rätt" (läs bra) sätt.
Min initiala ide var en liten programsnurra i vår utrustning (linux baserad) som hanterar 2st usb till com-ports adaptrar och leker "man in the middle".
Och fram över kommer det mest troligt bli så.
Tyvärr är jag ingen programerare så att hitta nått externt är enda sättet att komma framåt just nu.

Vet någon om en extern "man in the middle" lösning/låda/pryl så sparka mig gärna i rätt riktning.
limpan4all
Inlägg: 8195
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Tappa av RS232 signal

Inlägg av limpan4all »

on-off-on strömbrytare är garanterat fungerande...
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45176
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Tappa av RS232 signal

Inlägg av TomasL »

En kollision kan innebära att du skickar ett annat kommando, till exempel ett konfigurations-kommando till din givare, och då är risken stor att ingentig fungerar efter det.
Antingen gör du en MiM-lösning eller också använder du en mekanisk brytare, och skiftar mellan de båda datorerna.

Murphys lag säger att detta kan hända, O'tooles kommentar till Murphys lag säger att det garanterat kommer att hända.
Skriv svar