Hacka HDD motor utan ESC

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Hacka HDD motor utan ESC

Inlägg av GeekJoan »

Jag vill använda motorn från en hårddisk, men inte massa extra kringutrustning som en ESC som man har till RC motorer. Jag menar, hårddiskkontrollen har ju redan allt på sig. Men jag vill bara ge den spänning. Äldre diskar var det normalt bara att koppla in molexkontakten så spann den upp. Moderna diskar med borstlösa motorer... Inte lika lätt.
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Hacka HDD motor utan ESC

Inlägg av FormerMazda »

Får man ut den komplett så borde man kunna leta upp ESCn till motorn och se vad den vill ha för att spinna upp disken.
Jag skulle tro att det kräver minst en "enable".. :D
Men förmodligen mycket mer.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Hacka HDD motor utan ESC

Inlägg av xxargs »

du måste ha en driver liknande till BLDC-motorer på samma sätt som inom elmodell-hobbyn.

och vad jag vet har alltid HDD-motorer varit BLDC-motorer, även de från 1984...

Det att se upp med är att en del av motorerna är kopplade i Delta (3 ledare till motorn) och andra motorer är kopplade som Y (4 ledare till motorn) mellan diskmärken/modeller.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Hacka HDD motor utan ESC

Inlägg av Glenn »

Moderna diskar spinner ju också upp om dom bara får ström ?

Eller ja, dn modernaste jag har är väl på 2T..
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Hacka HDD motor utan ESC

Inlägg av Icecap »

Motorna spinner inte bara upp, de styrs med signaler för att hastigheten ska vara exakt.

Med det sagt finns det redan drivkretsar på kretskortet och det borde vara möjligt att kolla vilka de är och kolla vilka signaler som behövs.

Många μC har ju möjligt att styra PWM-utgångar för detta bruk så att 3 utgångar ger ut var sin fas.
pfyra
Inlägg: 345
Blev medlem: 8 mars 2015, 14:14:44
Ort: utanför Karlstad

Re: Hacka HDD motor utan ESC

Inlägg av pfyra »

Ja, diskarna brukar spinna upp med bara strömkabeln i. Men även styrelektroniken får ju ström då och sannolikt är det den som ser till att disken spinner upp.
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Hacka HDD motor utan ESC

Inlägg av svanted »

om det är trepolig motor borde man kunna köra den på ac och en konding till 3dje kabeln.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Hacka HDD motor utan ESC

Inlägg av Henry »

Hårddisken kollar hastigheten och om den får information och hur synken är m.m. m.m. och saknas något av detta eller varvtalet är aningen för högt eller lågt så stänger den ned efter en kort tid.

Det brukar normalt dock vara sammansatta dedikerade kretsar för spindeln och armen och att kontrollera dessa chip vid sidan om kontrollsystemet borde gå såvida inte kommunikationen är krypterad på ens aningen moderna vilket inte skulle förvåna mig, men det finns ändå ett aber frånsett det. Kollade precis på en hela 9 år gammal 1TB WD RED hårddisk och motorkontrollern på denna hette WDHC8TD men det finns Inte ett enda tillstymmelse till några datablad på nätet alls vilket faktiskt förvånade mig lite med tanke på hårddiskens ålder och mycket datablad brukar släppas efter så lång tid.

Rekommenderar en än äldre hårddisk så bör chansen öka.

Att köra dom med en RC kontroller funkar dock fint och de går att få upp i bra höga varvtal men med FDB lager så börjar oljan slungas iväg vid ett visst varvtal och det är inte mycket högre än det som den är gjord för.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Hacka HDD motor utan ESC

Inlägg av GeekJoan »

Låter som en billig esc är enda alternativet. För diskarna är slaktade på skivor och huvud.

Detta var ju ifs också ett sätt.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Hacka HDD motor utan ESC

Inlägg av GeekJoan »

Inte för jag fattar vad han säger, men borde gå att göra i alla fall.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Hacka HDD motor utan ESC

Inlägg av Henry »

Är en variant av feedback drivning vad det ser ut som så inte det starkaste men kan nog funka allt beroende på vad du skall ha det till.
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Hacka HDD motor utan ESC

Inlägg av Hobbyisten »

Jag provade att bara mata på spänning på en stegmotor, inget hände utom att den blev varm. Sen såg jag att Kjelle sålde stegmotordrivare.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Hacka HDD motor utan ESC

Inlägg av Henry »

En stegmotor skall matas med DC i rätt följd så fungerar det, spindelmotorn i en hårddisk är en 3-fas BLDC variant och kräver DC i rätt följd där med för att snurra och det finns kretsar gör det.
Skriv svar