Flytande flussmedel

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
okhan
Inlägg: 425
Blev medlem: 2 december 2015, 11:47:31

Flytande flussmedel

Inlägg av okhan »

Hej! Har börjat snöa in på mer ytmonterat och skulle behöva flytande flussmedel.

I dagsläget har jag en gel som funkar men alla profesionella på Youtube verkar köra flytande.
Vad har ni att rekommendera? Finns det i bra förpackningar med spruta? Handlar gärna från TME så om det finns där är det ännu bättre.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Flytande flussmedel

Inlägg av mrfrenzy »

Det är inget fel på gel, bara en smaksak vilket man föredrar.
Jag har förbrukat säkert en halvliter av Chip Quik Gel-fluss och tycker det fungerar utmärkt.

Tänk på att inte köpa för stora förpackningar för det har begränsad hållbarhet.
ToPNoTCH
Inlägg: 4847
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Flytande flussmedel

Inlägg av ToPNoTCH »

AMTECH är väl kanske det mest kända.

Jag kör med NC-558 nu, mest för att jag kom över det.

Luis Rossman (som är professionell reparatör och har många videos på tuben) säljer NC-559-V2 som han hävdar har fördelen att den inte dunstar ur lika fort vid uppvärmning och har bra hållbarhet över tid.

Det finns tyvärr många förfalskningar av AMTECH på eBay (de flesta) och där kan man få både fungerande varianter och sådana som inte gör någon som helst nytta.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Flytande flussmedel

Inlägg av Klas-Kenny »

Jag har en tub AMTECH RMA-223-UV (gel) och en flaska CHIPQUICK CQ4LF-1.0 (flytande) hemma.
Upplever att gelen är effektivare, men det flytande är så mycket smidigare att använda, så till 99% är det vad jag använder.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6974
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Flytande flussmedel

Inlägg av Teknikern »

Gran och tallkåda upplöst i terpentin, funkar hur bra som helst och är nästan gratis. Kådan är uppsamlad på hygget uppe i skogen.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Flytande flussmedel

Inlägg av Glenn »

Multicore X32-15i kör jag, funkar fint.

Hade dock varit trevligt att ha ett något tjockare också, kanske inte gele men inte riktigt lika lättflytande.
okhan
Inlägg: 425
Blev medlem: 2 december 2015, 11:47:31

Re: Flytande flussmedel

Inlägg av okhan »

Tack för era tips. Jag ser att de säljs i flaskor utan verktyg eller pensel. Vad använder ni för att applicera flussmedlet?
agehall
Inlägg: 418
Blev medlem: 12 augusti 2020, 19:27:54

Re: Flytande flussmedel

Inlägg av agehall »

Flytande låter galet tycker jag. Det görs mycket konstigheter på YouTube.

Jag kör AmTech 559 som jag brukar plocka upp när jag passerar NYC (för att stötta Louis Rossmann lite :) ) och det är klockrent. Fördelen med gel är ju att det håller fast komponenterna lite vilket man gärna vill ha när man jobbar med ytmonterade saker för hand. Framförallt när du börjar köra med varmluft.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Flytande flussmedel

Inlägg av Glenn »

okhan skrev: 13 april 2021, 14:33:24 Tack för era tips. Jag ser att de säljs i flaskor utan verktyg eller pensel. Vad använder ni för att applicera flussmedlet?
Jag använder en flaska med nål, den köptes billigt på ebay för länge sen, den jag har på jobbet ser likadan ut men är av högre kvalitet.

Typ en sån här alltså:

https://www.elfa.se/sv/esd-flux-bottle- ... p/11048813

..med tanke på elfas pris förstår jag varför jag köpte från asien..

https://www.banggood.com/30ml-Needle-Di ... rrency=SEK

53:-inkl frakt, jag tror jag gav typ hälfte, men då med bara en kanyl.
Micke_71
Inlägg: 947
Blev medlem: 18 september 2004, 22:47:23

Re: Flytande flussmedel

Inlägg av Micke_71 »

Teknikern skrev: 13 april 2021, 11:07:20 Gran och tallkåda upplöst i terpentin, funkar hur bra som helst och är nästan gratis. Kådan är uppsamlad på hygget uppe i skogen.
Kolofonium fluss har jag alltid kört med men de är ju klistriga som jävla kåda. 😉 och kräver sin lilla stund med pensel o sprit efteråt.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6974
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Flytande flussmedel

Inlägg av Teknikern »

okhan skrev: 13 april 2021, 14:33:24 Tack för era tips. Jag ser att de säljs i flaskor utan verktyg eller pensel. Vad använder ni för att applicera flussmedlet?
Jag fick ett par kartonger sprutor och kanyler av kompisen som jobbar inom vården, dom är datumstämplade och hade passerat sista förbrukningsdag. Den som är bäst för riktigt tunnflytande är den till insulin.
Micke_71 skrev: 16 april 2021, 01:27:58
Teknikern skrev: 13 april 2021, 11:07:20 Gran och tallkåda upplöst i terpentin, funkar hur bra som helst och är nästan gratis. Kådan är uppsamlad på hygget uppe i skogen.
Kolofonium fluss har jag alltid kört med men de är ju klistriga som jävla kåda. 😉 och kräver sin lilla stund med pensel o sprit efteråt.
Jag tvättar aldrig, kådan härdar till harts efteråt och skyddar lödstället.
Användarvisningsbild
NULL
Inlägg: 2522
Blev medlem: 15 september 2010, 12:59:25
Ort: Örebro

Re: Flytande flussmedel

Inlägg av NULL »

Hmm, undrar om jag kan fylla på mina insulinsprutor... :P
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6974
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Flytande flussmedel

Inlägg av Teknikern »

Går alldeles utmärkt bra, det är så jag gör. Jag drar upp en lämplig mängd som jag planerar att göra slut på inom 3-4 veckor max för gummit i packningen i sprutan smälter sakta av terpentinet men insulinsprutor är ju ingen bristvara, jag får så många jag vill som gått ut pga. datumstämpeln.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Flytande flussmedel

Inlägg av säter »

Jag pratade med en veterinär, och fick en hel bunt med sprutor.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Flytande flussmedel

Inlägg av Glenn »

NULL skrev: 17 april 2021, 09:58:56 Hmm, undrar om jag kan fylla på mina insulinsprutor... :P
Låter som du har engångspennor ? dom vete sjutton om man kan fylla på, men det finns ju även vanliga injektionssprutor avsedda för insulin, dom har en annan gradering och väldigt tunn nål.

Förr tog ju diabetiker allt insulin med dessa, sen kom pennorna för det snabbverkande men man fick fortfarande ta det långsamverkande via injektsionsspruta, sen kom det pennor även för detta.
Skriv svar