Störningar när man går från batteridrift till batterieliminator

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
bo.liss
Inlägg: 1
Blev medlem: 12 april 2021, 12:10:24

Störningar när man går från batteridrift till batterieliminator

Inlägg av bo.liss »

Vi har en batteridriven produkt (4 AAA-batterier) som mäter en temperatur med ett termoelement via ett enkelt RC-filter och en operationsförstärkare som är ansluten till en microcontroller. Denna har fungerat bra under många år.

Nu ska matningen kompletteras så att man kan köra med en batterieliminator på 9V som alternativ till batterimatning. Problemet vi då får är att den uppmätta temperaturen fluktuerar ganska mycket medans den är stabil när man kör på batterier. När jag mäter med oscilloskop på kortet blir temperaturen stabil igen. Jag kan se att sekundärsidan på batterieliminatorn har en common-modespänning relativt jord med en amplitud på runt 80 V och frekvens 50 Hz, vilket i och för sig inte är orimligt. När jag låser fast primärsidan med en kabel mellan - och jord får jag en stabil temperaturmätning. Det verkar som om common-modespänningen orsakar en differential-mode störning på kortet som gör temperaturmätningen instabil.
Man ser även en differential-mode störning från switchningen på sekundärsidan men den är ganska liten och tas om hand av filterkondensatorer på kortet.

Är det någon som har en ide vad man skulle kunna göra åt detta? En lösning skulle nog vara att använda en jordad batterieliminator där 0V på sekundärsidan är ansluten till jord. Det finns sådana men de är ganska ovanliga och önskemålet är att man ska kunna använda valfri 9V batterieliminator. Jag har en common-modechoke på ingången men den är inte anpassad för så låga frekvenser som 50 Hz.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Störningar när man går från batteridrift till batterieliminator

Inlägg av breflabb »

Kan det bero på att du kör 3V för mycket. 9V istället för 6V.
Många batterielim. ger inte stabiliserad spänning ut heller.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Störningar när man går från batteridrift till batterieliminator

Inlägg av Icecap »

Det beror på den kapacitiva överföring mellan primär o sekundären. Du har INTE common-mode dämpning på din koppling.

Har du ett schema?
MiaM
Inlägg: 9915
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Störningar när man går från batteridrift till batterieliminator

Inlägg av MiaM »

Gammal tråd, men:

Generellt sett läcker moderna switchade batterieliminatorer sannolikt mer än de äldre med tung trafo. Om det är okej i tillämpningen så köp en tung batterieliminator på loppis.

En annan variant är att ha grövre signaljord.

Ytterligare en variant är att mäta balanserat och ansluta common/jord till batterieliminatorns utgående "signaljord", och dra matning och mätsignal i samma kablage och ha batterieliminatorn på stället där signalen samlas in.
Skriv svar