Hjälp med val av hårdvara "styrning av cnc-fräs"

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
stefanden
Inlägg: 268
Blev medlem: 30 augusti 2011, 23:42:34
Ort: arvika

Hjälp med val av hårdvara "styrning av cnc-fräs"

Inlägg av stefanden »

Jag börjar med länk till fräsbygget: viewtopic.php?f=3&t=102197

Nu när det roliga i min mening är klart så börjar ju det som jag inte har så stor koll på tyvärr, elen :D

Det verkar efter lite vacklande fram och tillbaka som att det får bli Linuxcnc som styrning, det jag skulle behöva hjälp med nu känner jag är val av hårdvaran till detta.
Val av motioncontroller, pcbaserat eller raspberry pi, extra i/o / breakoutbord osv :humm:
Någon som har lite förslag?
Hellre för mycket I/O än för lite, tanken är väl eventuellt verktygsväxlare frammöver, samt att kan jag slippa mus och touch för styrning av maskin så vore jag nöjd. Hellre fysiska knappar på styrpanel likt gamla Fanuc 0M jag har :D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Hjälp med val av hårdvara "styrning av cnc-fräs"

Inlägg av tecno »

Kolla på MESA korten http://store.mesanet.com/

Hyfsad PC, lämpligt/a Mesakort och du är på banan.
stefanden
Inlägg: 268
Blev medlem: 30 augusti 2011, 23:42:34
Ort: arvika

Re: Hjälp med val av hårdvara "styrning av cnc-fräs"

Inlägg av stefanden »

tecno skrev: 12 april 2021, 12:03:28 Kolla på MESA korten http://store.mesanet.com/

Hyfsad PC, lämpligt/a Mesakort och du är på banan.
Sitter och spånar på Mesas 7I76E kort samt något (vilket?) I/O expansionskort utöver detta.
Sen i datorväg vet jag inte vad ett liknande system kräver?
Tanken är väl att få systemet så likt en "vanlig" offlinestyrning, tänk Fanuc,Siemens...
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Hjälp med val av hårdvara "styrning av cnc-fräs"

Inlägg av tecno »

Jag kör 7i76e till både svarv och fräs. Har du enkodrar på axlarna lär du behöva komplettera med ett 7i85s. Ett 7i73 har min enkla panel.

Skriv ut dokumentation och kolla upp hur mycket I/O du behöver och gör en enklare skiss/tabell (jag gjorde ett kalkylark) med allt noterat.

Jag kör med mini-pc som är liten i formatet.
stefanden
Inlägg: 268
Blev medlem: 30 augusti 2011, 23:42:34
Ort: arvika

Re: Hjälp med val av hårdvara "styrning av cnc-fräs"

Inlägg av stefanden »

tecno skrev: 14 april 2021, 11:36:51 Jag kör 7i76e till både svarv och fräs. Har du enkodrar på axlarna lär du behöva komplettera med ett 7i85s. Ett 7i73 har min enkla panel.

Skriv ut dokumentation och kolla upp hur mycket I/O du behöver och gör en enklare skiss/tabell (jag gjorde ett kalkylark) med allt noterat.

Jag kör med mini-pc som är liten i formatet.
Okej, nöjd med funktion osv på det kortet? Jag kommer att köra "enkla" closedloop steppers. inga encodrar till till styrningen alltså, endast mellan motor och drivare det sköts. Enda blir ju en drivefault signal ifrån varje drivare.
Vad gäller ingångar av givare för axlarna tänker jag mig väl limitswitch plus-minus samt home på samtliga axlar, samt egen fault på varje motordrive. Kanske onödigt slöseri på ingångar men känns lite mer proffsigt så :D

Vad gäller mina I/O så för att kunna köra maskinen rent funktionellt med alla limitswitchar osv jag vill ha så bör jag klara mig på 7I76E kortet utan något expansions I/O kort, men då är ju frågan hur man vill implementera styrpanel knapparna, om man vill ha dem som riktiga I/O eller om man kör nån USB-tangentbordshack och använder något sånt och assignar tangentbordsknappar och kör på usb interface istället :humm:

Jag antar att man bör kunna köra något ganska basic till styrdator? jag är ju inte ute efter någon CAM dator direkt utan den ska ju bara exekvera <- (svårt ord, låter fancy) mina G-coder, samtidigt bör det väl va lite fart i den för att kunna hinna ikapp med inläsningen av koden?...
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Hjälp med val av hårdvara "styrning av cnc-fräs"

Inlägg av arvidb »

Något ganska basic räcker för LinuxCNC, ja. Jag kör det på en Core2Duo utan problem, till exempel. Det som är lite knepigt är att få till låg latens, och det har mer med BIOS-inställningar och sånt att göra än med prestanda. Lösningen verkar vara att "ta vad man har" och mecka med BIOS-inställningar, CPU sleep states o.s.v. tills man får bra latensvärden (kollas lämpligen med utilityn 'latency-histogram' som följer med LinuxCNC).

Om man ska ge något tips på hårdvara så verkar det vara att undvika Nvidia-grafikkort eftersom de inte har några open source-grafikdrivrutiner som "passar in" i kärnan på ett bra sätt och därför kan ge upphov till hög latens. Men jag tror även de grafikkorten kan funka om man har tur.

Har man en dator som man undrar om den kommer att funka kan man boota upp en LinuxCNC-LiveCD och köra latency-histogram ett tag utan att installera.
stefanden
Inlägg: 268
Blev medlem: 30 augusti 2011, 23:42:34
Ort: arvika

Re: Hjälp med val av hårdvara "styrning av cnc-fräs"

Inlägg av stefanden »

arvidb skrev: 24 april 2021, 18:31:54 Något ganska basic räcker för LinuxCNC, ja. Jag kör det på en Core2Duo utan problem, till exempel. Det som är lite knepigt är att få till låg latens, och det har mer med BIOS-inställningar och sånt att göra än med prestanda. Lösningen verkar vara att "ta vad man har" och mecka med BIOS-inställningar, CPU sleep states o.s.v. tills man får bra latensvärden (kollas lämpligen med utilityn 'latency-histogram' som följer med LinuxCNC).

Om man ska ge något tips på hårdvara så verkar det vara att undvika Nvidia-grafikkort eftersom de inte har några open source-grafikdrivrutiner som "passar in" i kärnan på ett bra sätt och därför kan ge upphov till hög latens. Men jag tror även de grafikkorten kan funka om man har tur.

Har man en dator som man undrar om den kommer att funka kan man boota upp en LinuxCNC-LiveCD och köra latency-histogram ett tag utan att installera.
Får ta och googla lite på lämplig PC för linux cnc, det blir nyköp av hårdvara tror jag, har nån gammal skit liggandes men känner att jag hellre köper något och slipper krångel med gammal skit typ 8) sen är väl stordelen av grejjerna jag har liggandes bara av ATX storlek och förhoppningen var väl att få in även PC´n i elskåpet.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Hjälp med val av hårdvara "styrning av cnc-fräs"

Inlägg av tecno »

Mina mini'n är av typ Gigabyte Brix, anständigt pris och fungerar. Finns säkerligen nyare/modernare på marknaden idag.
stefanden
Inlägg: 268
Blev medlem: 30 augusti 2011, 23:42:34
Ort: arvika

Re: Hjälp med val av hårdvara "styrning av cnc-fräs"

Inlägg av stefanden »

Liten uppdatering här efter lång frånvaro, det blev ko vändning i styrningsdjungeln.
Jag drog en råchansning kände jag och beställde ett kinesiskt offline system komplett med kablage samt knapppanel/mpg panel.
Kände lite att funkar det så är det helt klart enklaste och det kändes som det har "utseendet" och funktionerna jag är ute efter. sen får vi se hur funktionen är på grejjerna...
Det bör dyka upp vilken dag som helst så uppdatering kommer då...
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Hjälp med val av hårdvara "styrning av cnc-fräs"

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Ja det skall bli spännande att höra hur det går. Det borde faktiskt fungera! Jag har fegat, har också ett system liggandes som jag har testat med stegmotorer och slikt! Men inte pga. Corona, tagit mig ut till Garaget och den större maskinen.
Så Bilder och erfarenheter ser vi fram emot! Och peng förstås.
stefanden
Inlägg: 268
Blev medlem: 30 augusti 2011, 23:42:34
Ort: arvika

Re: Hjälp med val av hårdvara "styrning av cnc-fräs"

Inlägg av stefanden »

Idag kan jag rapportera att styrsystemet anlände. 11kg kinesisk pappkartong :D
Ett kinesiskt SZGH-CNC1000MDb-4 chansar jag på, det spörs om jag får ångra mig bittert 8)
Själva igångsättningen har jag lyckats med och grejjerna verkar ju att funka, sånär som 3 problem som jag ska få hjälp med imorgon av supporten.

1: en kabel saknas(kan vara så att det är en kabel för positionåterkoppling som jag inte kommer att behöva).

2: ingen dokumentation/kopplingsschema fanns att finna i paketet, antar att det går att lösa per PDF.

3: kanske det största problemet (beroende på hur man ser det) något vajsing med I/O utgången som sköter M8 (kylvatten till) det ligger konstant 10V ungefär över spolen på reläkortet vilket gör att jag kan slå på kylvattnet en gång men när jag sen slår av det så är dom 10V nog för att inte släppa reläet. Rycker jag kabeln med den I/On ifrån styrsystemet så släpper det, känns som att det kan va något med nån utgång i styrsystemet som inte är riktigt bra, men vi får se vad kineserna säger :D
Watashi
Inlägg: 25
Blev medlem: 22 december 2019, 10:27:10

Re: Hjälp med val av hårdvara "styrning av cnc-fräs"

Inlägg av Watashi »

Jag kör rpi 3 med protoneer controller.
Fungerar men är inte nöjd alls.
Byter till Masso G3- touch inom kort.
Känns som ett bra "budget" proffs kort.
stefanden
Inlägg: 268
Blev medlem: 30 augusti 2011, 23:42:34
Ort: arvika

Re: Hjälp med val av hårdvara "styrning av cnc-fräs"

Inlägg av stefanden »

Watashi skrev: 25 maj 2021, 00:48:13 Jag kör rpi 3 med protoneer controller.
Fungerar men är inte nöjd alls.
Byter till Masso G3- touch inom kort.
Känns som ett bra "budget" proffs kort.
Masso G3 var jag också inne på ett tag, vad jag förstod så var det endel som hade haft lite strul med att få ändra PLC-program osv så jag backade lite på det, vore mycket intressant att höra hur du tycker att systemet verkar när du får igång det, kändes som ett intressant system annars.
Jag kan själv rapportera att jag har fått systemet att funka med motorer vid bänkkörning och det verkar sköta sig bra det lilla jag har grejjat med det...

1: kabeln som saknades visade sig vara för återkoppling av enkoder/skalor vilket jag inte behöver och skulle extrabeställas isåfall.
2: dokumentationen har jag fått tag i PDF ifrån deras hemsida
3: Problemet med M8 funktionen visade sig vara en lysdiod(status diod i knapp) på operatörspanelen som det var kortslutning i, lödde bort den och allt funkar... Jag har frågat efter spec på dioden för att kunna fixa en ny, efter det är det tyst...
Skriv svar