Timer på kaffebryggare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Smoketoomuch
Inlägg: 15
Blev medlem: 10 november 2019, 12:16:24

Timer på kaffebryggare

Inlägg av Smoketoomuch »

Hejsan.
Har en Mocca master som stänger av sig efter 45 minuter. Har förstått att det är ett EU-krav. Det är dock väldigt irriterande.
Hur ser funktionen ut? Kan man koppla förbi den? Någon som vet innan jag börjar skruva? (Ja, jag vet att garantin slutar gälla)
/Smoke
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Timer på kaffebryggare

Inlägg av TomasL »

Med största sannolikhet kan du inte förbikoppla den funktionen.
StureS
Bannad
Inlägg: 278
Blev medlem: 25 oktober 2020, 14:05:11

Re: Timer på kaffebryggare

Inlägg av StureS »

Varför vill du koppla bort den funktionen? Kaffet blir ju odrickbart efter 10 minuter på den varma plattan.
Men självklart går det att bygga om maskinen. Allting går!
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5720
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Timer på kaffebryggare

Inlägg av rvl »

Det är tydligen EU-krav. Har varit 2 h tidigare, men nu bara 40 min.

Verkar som om funktionen bor i själva brytaren: https://www.huoltopalvelu.com/epages/hu ... ts%2F43025

Borde inte vara raketvetenskap att komma runt...
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Timer på kaffebryggare

Inlägg av tecno »

Manipulerat så gäller inga försäkringar vid brand, men det fattar väl alla - eller?
Flagpole
Inlägg: 27
Blev medlem: 10 april 2021, 18:52:47

Re: Timer på kaffebryggare

Inlägg av Flagpole »

Om försäkringsbolaget anser att man har varit oaktsam kan dom minska ersättningen. Skulle du få en brand i en köksmaskin som du har manipulerat, och försäkringsbolaget upptäcker det, så skulle du förmodligen få mindre ersättning.

Jag tror inte att ersättningen skulle bli 0, men åtminstone ett tydligt avdrag.

När jag själv hade dragit om avloppet i mitt kök(jag är amatör, har inte någon våtrumsbehörighet och är inte hantverkare), fick jag en vattenläcka. När försäkringsbolagets inspektör gjorde tillsyn berättade jag att jag hade kopplat avloppet själv men missat att få en koppling tät. Jag fick ett avdrag på 20% på ersättningen eftersom jag ansågs vara vållande.

För att försäkringsbolaget ska kunna hävda att försäkringen inte gäller behöver man som regel ha varit "grovt oaktsam", det är en bedömningsfråga men man bör nog ha agerat med uppenbar likgiltighet för sin egen och annans egendom.
Smoketoomuch
Inlägg: 15
Blev medlem: 10 november 2019, 12:16:24

Re: Timer på kaffebryggare

Inlägg av Smoketoomuch »

rvl skrev: 11 april 2021, 13:14:34 Det är tydligen EU-krav. Har varit 2 h tidigare, men nu bara 40 min.

Verkar som om funktionen bor i själva brytaren: https://www.huoltopalvelu.com/epages/hu ... ts%2F43025

Borde inte vara raketvetenskap att komma runt...
Tack för ett vettigt svar!
Skriv svar