Nedläggning av KRAS, radioamatörerna i Kalmar

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
SM4UKE
Inlägg: 103
Blev medlem: 28 september 2015, 20:47:21
Skype: HenrikUKE
Ort: Karlstad

Re: Nedläggning av KRAS, radioamatörerna i Kalmar

Inlägg av SM4UKE »

Det finns nog väldiga mängder äldre amatörradioprylar "där ute" så det är nog inget som helst problem att komma igång billigt som radioamatör. Äldre grejer har också fördelen att till stor del bestå av diskreta komponenter och kan ofta repareras av den händige. Tack vare internet är det oftast inget som helst problem att få tag på dokumentation. T ex BAMA (boat anchor manuals archive). Det finns också mängder med sidor med reparationstips. För den som vill bygga själv finns hur mycket "junk" som helst att greja med. Ny radioprylar finns från Kina. Det har nog aldrig varit så billigt att bli radioamatör som just nu. Priset är knappast ett problem. Klart det går att ruinera sig om man vill...

Ett verkligt problem är att den allmänna störnivån, främst på kortvåg, har ökat enormt med åren. I stadsmiljö har det gått så långt att man nog kan betrakta de lägre kortvågsbanden som mer eller mindre förlorade. Typiska störkällor är LED-lampor, vissa solcellsutrustningar, switchade kraftaggregat, en del robotgräsklippare. En hel del elektronik kan vara OK från början men åldras snabbt och börjar sedan störa. Att ta hand om det här kräver ofta en hel del arbete och man måste konfrontera grannar som ofta är helt oförstående. Här tröttnar nog många. Lyckas man lösa ett störproblem tar det inte lång tid förrän någon annan störkälla dyker upp.

Att det inte kommer nya amatörer beror nog till viss del att den yngre generationen inte ser någon magi i det här med egen radiokommunikation. Äldre amatörer, kanske sådana som började på 40- och 50-talet, beskriver ofta hur fantastiskt det var att få kontakt med andra länder, andra världsdelar. Vad är det för unikt med det frågar sig nog många idag. Epost, mobil, skype, forum, youtube, fejsbok... allt detta löser det enkelt och ofta med mycket bättre ljud och man är inte heller begränsad till att bara kontakta andra radioamatörer. Någon enstaka kanske fortfarande tycker det är spännande med utmaningen att man kommunicerar helt utan att använda någon annans grejer, bara sin egen sändare/mottagare/antenner, och motstationens.

En hel del av den nya tekniken inom amatörradio känns som man desperat försöker skapa ny teknik för den nya teknikens skull. Exempelvis många digitala trafiksätt. DMR kan man lika gärna ersätta med skype... Jag testade lite PSK31 på kortvåg och tyckte det var helt meningslöst. Så gott som all kommunikation bestod av makron som man skickade till varandra. "Min dator är en XXX med 1 GHz processor, 4 MB ram...". Efter ett par kontakter tröttnade jag totalt.

Klubbverksamheten fyllde ett viktigt syfte förr. Det var där man träffades och som ny amatör fick man kunskap av de andra, av tidningar och böcker som fanns på klubben. De höll också kurser. En typisk kurs tog kanske ett år och så länge orkar väl ingen vänta längre. Det var också ett ställe där man träffades för att fika. Nu känns det som klubbarnas betydelse har ersatts av information på nätet. Söker man lite finns allt där ute. Det är väldigt länge sedan amatörradio låg i någon framkant på utvecklingen men det kvittar väl egentligen. Men det positiva är väl att det aldrig någonsin har varit så lätt att vara radioamatör som just nu. Det finns hur mycket information som helst ute på nätet. Och det har nog bidragit till att klubbarna dör ut. Sedan har nog många inte tid att engagera sig i klubbverksamhet heller.

En del frågar sig också varför man som radioamatör ska behöva en massa tekniska kunskaper. Alla köper väl grejer nu? Men det beror på att man har så mycket friheter som radioamatör. Man kan fritt välja mellan olika sändare, ev. slutsteg, olika antenner och olika trafiksätt och ska samsas med en massa andra användare i etern. Jämför det med mobiltelefoni där allt är hårt uppstyrt för att användas av personer utan tekniskt kunnande. Användning av en amatörradiosändare kan skapa massor med problem av en okunnig och man måste också veta hur man ska hantera störningsproblem. Kraven på att bli radioamatör har blivit lite väl urvattnade med åren och det känns som många inte klarar av verkligheten när man "kommer ut" som ny amatör. Nu är det snudd på att man får sitt cert med cornflakespaketet. De tidigare kurserna som varade under ett år gav möjlighet till praktisk utbildning på ett helt annat sätt än dagens veckoslutskurser a'la' korvstoppning.

73
Flagpole
Inlägg: 27
Blev medlem: 10 april 2021, 18:52:47

Re: Nedläggning av KRAS, radioamatörerna i Kalmar

Inlägg av Flagpole »

Jag känner igen mycket av det du skriver.

För många radioamatörer verkar det stora intresset vara att samla på kontakter, lite som frimärken ungefär. Att hitta någon att chatta med är inte särskilt lätt. Vi är nog några stycken som har provat PSK31, men snabbt blivit besvikna när man upptäckt att det enda folk är intresserade av är att skicka förprogrammerade meddelanden, och sedan gå snabbt vidare till nästa kontakt. Jag tror inte jag hittat någon på dom digitala moderna som faktiskt ville "chatta", alla ville bara logga kontakter och snabbt gå vidare till nästa.

Om man inte gillar att samla kontakter/QSL-kort eller vad det nu är, så har man nog svårt att hitta en plats inom amatörradio idag.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Nedläggning av KRAS, radioamatörerna i Kalmar

Inlägg av Nerre »

Glenn skrev: 17 april 2021, 18:28:26 men om mängden radioamatörer minskar borde det väl finnas gott om beg utrustning på marknaden ?
Idag gäller ju tillståndet livet ut (förr var det en årlig avgift), så de som försvinner är ju i princip bara de som dör.
Flagpole
Inlägg: 27
Blev medlem: 10 april 2021, 18:52:47

Re: Nedläggning av KRAS, radioamatörerna i Kalmar

Inlägg av Flagpole »

Jag tror att amatörradio har blivit lite av en teknik-sport, många är nog mer intresserade av dom senaste radiosändarna från Yaesu och Icom, och mindre intresserade av gamla heathkit radioapparater. Det finns däremot en klubb för heathkitentusiaster...
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Nedläggning av KRAS, radioamatörerna i Kalmar

Inlägg av Nerre »

Spontant var ju amatörradion mer intressant när man kunde experimentera för att hitta lösningar på problem.

Men med all teknik blir det ju så att så småningom så har man löst alla problem.

Ett exempel jag brukar tänka på är WAP för mobiltelefoner. Det är stendött idag, men när det utvecklades så var ju tanken att få nåt som liknade WWW men som funkade över en mycket smalare bandbredd och på enheter med lite minne. Men så sprang tekniken ifrån protokollet, mobiltelefonerna fick prestanda som en laptop och mobilnätets hastighet ökade från 9600 till flera Mbit/s. Och då fanns det inget behov av nåt som krävde mindre prestanda.

Samma sak är det väl med amatörradion. Förr fick man prova att bygga själv och testa sig fram, idag finns allt färdigt att köpa. Och det finns liksom inga "utmaningar" kvar.
Flagpole
Inlägg: 27
Blev medlem: 10 april 2021, 18:52:47

Re: Nedläggning av KRAS, radioamatörerna i Kalmar

Inlägg av Flagpole »

Mång äldre radioamatörer berättar om att amatörradion bidrar med forskning och tekniska framsteg, men det tror jag också är något från 40-50-talen.
Användarvisningsbild
Bigstone
Inlägg: 582
Blev medlem: 22 september 2004, 13:04:12
Ort: Linköping

Re: Nedläggning av KRAS, radioamatörerna i Kalmar

Inlägg av Bigstone »

Är väl en räv bland hermelinerna när jag säger att det faktiskt känns som om det går åt andra hållet även om siffrorna är tråkiga.
Vår klubb SK5LF har klämt ut runt 10~12 nya rekryter varje år nu i nästan 4 år och vi har fler på kö nu än vi haft tidigare så till hösten lär vi ev. blir ännu fler. :)
Vi hade vår första web baserade kurs nu som gick av stapeln förra hösten, vilket var poppis. Verkar som det är framtiden även om det är att föredra att sitta tillsammans fysiskt i en lokal. Hade bla. folk från Göteborg, Stockholm och norra norrland med i gruppen.

Kan väl säga som så att det är liiiite ambitionsnivån hos varande amatörer som inte tar tag i att sprida informationen mer och aktivera sig hos den yngre generationen som gör att tillskottet inte flödar i några mängder. Vi behöver fler eldsjälar "Elmers" och aktivare medlemmar som hjälper till i klubbarna!
Med det sagt ska vi inte glömma att det faktiskt finns de som brinner för hobbyn och driver på aktivt både genom scoutkårer, skolor, arbetsplatser, föreningar osv., ett stort kudos till dessa! :) :tumupp:

Jag tror dock att vi som är aktiva amatörer och vill jobba med att få in yngre måste lägga om vår approach en smula.
Det lockar mer med Arduino, Raspberry Pi's, Bluetooth och WiFi moduler än Kortvåg och VHF/UHF ..... i början!
  • Tror på öppet hus med små elektronikprojekt och att radio körs i bakgrunden där de blir lite familjära med bruset och lukten av bränt rördamm.
  • "Rävjakt" (orientering där man letar efter sändare som lagts ut i naturen och som man får pejla in) är en kul sport och kräver lite tankeutmaning och man kan jobba mot tid.
  • Bygga solcellsladdare till mobiltelefoner, bygga vindkraftverk till hajken med scouterna och kanske köra radio uppdrag mellan grupper. Mobiler och radio behöver ju laddas och kan dessutom ge ljus.
  • Har kört JOTA/JOTI med scouterna som är en global grej man kör över hela världen! Wow! säger jag bara! Där blev det drag på ungdomarna!
    Hade olika stationer där vi bla. tillverkade telegrafinycklar genom att skrota gamla datormöss och knopa ihop dem på en planka med batteri, summer och sedan koppla ihop dem och låta scouterna köra sins emellan. Semaforering efter pizza, jaga radiostationer världen över, styra en annan person med ögonbindel att plocka upp flaggor på tid, bygga små robbotar av tandborstar och vibrationsmotorer från skrotade mobiler osv. osv. osv. . JOTI är att köra över internet och få kontakt med andra scouter världen över via chattgrupper och andra medier.
  • Lite svårare är det iof. att få ett snack med ISS men det händer! Det är poppis hos de yngre!
Vi märker en kraftig uppgång av anmälningar till våra certifikatskurser nu under Corona tider. Många som funderat tar chansen men medelåldern är väl ~40år eller högre.
Men tror på att vi MÅSTE synas mer! Vi behöver fler folk som talar om att vi finns och behövs, att vara en viktig del när det krisar och mobiler inte funkar längre för att vi varit mer än 24 timmar utan ström.

Det ska tilläggas att SSA och PTS precis nyligen lagt in ett förslag om att instifta ett instegs certifikat för att göra det lite lättare för den som är intresserad att komma in i hobbyn ska få en chans och sedan ta steget upp till fullständigt cert med alla dess privilegier. Tror det inte är en helt fel idé. Hur och vad för slags begränsningar man tänkt sig har jag ingen aning om.

Det blev ett långt inlägg men måste tro på att vi kan bli fler, och det känns så. Att sitta på röven och gnälla är lätt men man har ett val. Sen gäller det kanske att få lite mer respons från myndigheterna också vilket verkar vara på gång via MSB bland annat.
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 6090
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Re: Nedläggning av KRAS, radioamatörerna i Kalmar

Inlägg av Biker »

Räddningstjänsten i bohuslän har radioamatörer iaf.

I Lysekil och vissa stationer har kortvåg klart för NVIS kommunikation ser det ut som med horisontala tråddipoler över stationer
Användarvisningsbild
Bigstone
Inlägg: 582
Blev medlem: 22 september 2004, 13:04:12
Ort: Linköping

Re: Nedläggning av KRAS, radioamatörerna i Kalmar

Inlägg av Bigstone »

Stämmer, de har folk som driver på de lokala myndigheterna att skaffa fram säkerhet i den händelse RAKEL inte funkar i kristid... (Säger bara stora skogsbränder som härjade för inte så länge sedan och sabotage... :vissla: )
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 6090
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Re: Nedläggning av KRAS, radioamatörerna i Kalmar

Inlägg av Biker »

Göteborg har kvar sina Aurora stationer från S70 tiden i basbilar,ledningsbilar samt stationradion.

Dom la ned sitt 73MHz repeaternät med 9 diversitetsmottagare med några kanaler men har en enkel repeater på 77MHz bandet.

Vågutbrednigen på 70Mhz bandet är god så man har mobilstationstäckning i hela Göteborg och omnejd
Flagpole
Inlägg: 27
Blev medlem: 10 april 2021, 18:52:47

Re: Nedläggning av KRAS, radioamatörerna i Kalmar

Inlägg av Flagpole »

Stöd till samhället hör man talas om ganska ofta i klubbarna, men det är mig veterligen ingen klubb som faktiskt tränat detta, eller tagit kontakt med kommunen för att höra sig för om behovet.

Problemen med att erbjuda kris kommunikation är många, och det är få klubbar som har adresserat dom.

1. Vem avgör när kriskommunikationen ska aktiveras? Vem/hur kontaktar man medlemmarna?
2. Vilka ska ingå i organisationen, får dessa ledigt från sina arbetsplatser? Hur meddelar dessa sina arbetsgivare?
3. Vem tar emot på tex kommunhuset?
4. Vilka andra platser ska bemannas?
5. Vems utrustning ska användas? Är denna iordningsställd med batterier etc?
6. Finns det någon försäkring som täcker skador på utrustningen eller operatörer?
7. Vilka frekvenser ska användas?
8. Är det egentligen inte förbjudet att använda amatörradio att kommunicera tjänstemeddelanden åt tex kommunens olika avdelningar?
9. Övas detta regelbundet, vart 3.e år tex?

Och sist men inte minst, är kommunen eller myndigheten intresserad? Är kommunhuset bemannat när det är storm, översvämning eller strömlöst, skickas inte all personal hem?

Dom enda jag har sett som faktiskt såg ut att ha en organisation som var väl förberedd för att stötta samhället var nog FRO, men den organisationen kom nog snarare från hemvärnet. Det finns en stark prepping tendens i samhället idag, men jag tycker det känns som att denna inte tas emot med öppna armar av amatörradion. Dom som är intresserade av prepping hade kunnat ge ett välbehövligt tillskott till amatörradion.

Jag har pratat med ett antal klubbar om att göra deras repetrar UPS-matade, eller förse dom med solpaneler, för att klara storstörningar, men blivit mer eller mindre utskrattad.
Flagpole
Inlägg: 27
Blev medlem: 10 april 2021, 18:52:47

Re: Nedläggning av KRAS, radioamatörerna i Kalmar

Inlägg av Flagpole »

Bigstone skrev: 20 april 2021, 08:38:44 Är väl en räv bland hermelinerna när jag säger att det faktiskt känns som om det går åt andra hållet även om siffrorna är tråkiga.
Vår klubb SK5LF har klämt ut runt 10~12 nya rekryter varje år nu i nästan 4 år och vi har fler på kö nu än vi haft tidigare så till hösten lär vi ev. blir ännu fler. :)
Vi hade vår första web baserade kurs nu som gick av stapeln förra hösten, vilket var poppis. Verkar som det är framtiden även om det är att föredra att sitta tillsammans fysiskt i en lokal. Hade bla. folk från Göteborg, Stockholm och norra norrland med i gruppen.

Kan väl säga som så att det är liiiite ambitionsnivån hos varande amatörer som inte tar tag i att sprida informationen mer och aktivera sig hos den yngre generationen som gör att tillskottet inte flödar i några mängder. Vi behöver fler eldsjälar "Elmers" och aktivare medlemmar som hjälper till i klubbarna!
Med det sagt ska vi inte glömma att det faktiskt finns de som brinner för hobbyn och driver på aktivt både genom scoutkårer, skolor, arbetsplatser, föreningar osv., ett stort kudos till dessa! :) :tumupp:

Jag tror dock att vi som är aktiva amatörer och vill jobba med att få in yngre måste lägga om vår approach en smula.
Det lockar mer med Arduino, Raspberry Pi's, Bluetooth och WiFi moduler än Kortvåg och VHF/UHF ..... i början!
  • Tror på öppet hus med små elektronikprojekt och att radio körs i bakgrunden där de blir lite familjära med bruset och lukten av bränt rördamm.
  • "Rävjakt" (orientering där man letar efter sändare som lagts ut i naturen och som man får pejla in) är en kul sport och kräver lite tankeutmaning och man kan jobba mot tid.
  • Bygga solcellsladdare till mobiltelefoner, bygga vindkraftverk till hajken med scouterna och kanske köra radio uppdrag mellan grupper. Mobiler och radio behöver ju laddas och kan dessutom ge ljus.
  • Har kört JOTA/JOTI med scouterna som är en global grej man kör över hela världen! Wow! säger jag bara! Där blev det drag på ungdomarna!
    Hade olika stationer där vi bla. tillverkade telegrafinycklar genom att skrota gamla datormöss och knopa ihop dem på en planka med batteri, summer och sedan koppla ihop dem och låta scouterna köra sins emellan. Semaforering efter pizza, jaga radiostationer världen över, styra en annan person med ögonbindel att plocka upp flaggor på tid, bygga små robbotar av tandborstar och vibrationsmotorer från skrotade mobiler osv. osv. osv. . JOTI är att köra över internet och få kontakt med andra scouter världen över via chattgrupper och andra medier.
  • Lite svårare är det iof. att få ett snack med ISS men det händer! Det är poppis hos de yngre!
Vi märker en kraftig uppgång av anmälningar till våra certifikatskurser nu under Corona tider. Många som funderat tar chansen men medelåldern är väl ~40år eller högre.
Men tror på att vi MÅSTE synas mer! Vi behöver fler folk som talar om att vi finns och behövs, att vara en viktig del när det krisar och mobiler inte funkar längre för att vi varit mer än 24 timmar utan ström.

Det ska tilläggas att SSA och PTS precis nyligen lagt in ett förslag om att instifta ett instegs certifikat för att göra det lite lättare för den som är intresserad att komma in i hobbyn ska få en chans och sedan ta steget upp till fullständigt cert med alla dess privilegier. Tror det inte är en helt fel idé. Hur och vad för slags begränsningar man tänkt sig har jag ingen aning om.

Det blev ett långt inlägg men måste tro på att vi kan bli fler, och det känns så. Att sitta på röven och gnälla är lätt men man har ett val. Sen gäller det kanske att få lite mer respons från myndigheterna också vilket verkar vara på gång via MSB bland annat.
Det är jättebra att ni lyckas nyrekrytera, hur går det för dessa nya medlemmar? Hur stor del av dessa stannar kvar i hobbyn i mer än tex 2år? Även här tror jag det finns en utmaning, i klubbarna där jag bor har nya medlemmar varit aktiva i 6-12 månader och sedan tröttnat.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6889
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Nedläggning av KRAS, radioamatörerna i Kalmar

Inlägg av Marta »

När det gäller beredskap som argument, glöm det!
Slutar mot all förmodan mobiltelefoni att fungera, så fortsätter Iridium o.dyl. tjänster att vara tillgängliga. Alla kan använda en sådan och 25kr/min är knappast något motargument i ett nödläge.

Amatörradio idag är en trevlig hobby, inte mer, men definitivt detta.
Tyvärr har den s.k. "utvecklingen" ställt till med mycket obra i sammanhanget. Lösningen är att se det trevliga och intressanta i det begripliga och enkla! Det gäller elektronikhobby i allmänhet, men amatörradio i synnerhet.

Det är en svunnen tid när amatöer kunde hänga med i utvecklingens framkant. Det trevliga finns där ändå. Jämför med idrott: Det är givande för många utan att vara på elitnivå.

Många idag lär sig telegrafi för att det är trevligt, inte för att det är tvunget för att få licens. Det öppnar möjligheter för enkel utrustning som alla kan bygga själva.

Det finns en klubb i Sverige som på sin hemsida har en bild på folk som klänger i en mast med jätteantenner och en bild från ISS. Lockar med text i stil med "Detta är vad vi gör som radioamatör". Vadå! Vem kan ha och få råd med sådant... Den spontana reaktionen blir: Nä, det här är inget för mig.

Satsa istället på det enkla, gripbara med rimlig kostnad. Telegrafi, enkla elektronikbyggen med "riktiga" analoga komponenter. Visa på allt begagnat, enkelt analogt som ännu finns att få tag på. Jag är helt övertygad om att det begripliga fortfarande är intressant. Det som är inom räckhåll att själv i detalj förstå.

Det var mitt svammel i denna fråga. Håll tillgodo...
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Nedläggning av KRAS, radioamatörerna i Kalmar

Inlägg av Nerre »

Beredskapen är det väl snarare FRO som står för?

Däremot brukar väl en del klubbar t.ex. hjälpa andra föreningar med samband. Jag har bekanta som jag tror t.ex. jobbat på rallytävlingar. Men idag går man väl mer och mer över till mobiltelefoni för de evenemangen. PMR har ju också blivit betydligt överkomligare för samband på korta avstånd.

Vår scoutkår hyrde ut lokal till den lokala amatörradioklubben, så under en period hade vi ju rätt mycket aktiviteter kring JOTA (JOTI fanns inte på den tiden) och så många amatörer i scoutkåren att vi t.o.m. skaffade en SK-signal till kåren.

Det var väldigt mycket smidigare att använda 2-meters för kommunikation mellan båtar när vi var ute och seglade i skärgården, än att sitta och hojta på 27 MHz. Men det funkade ju bara om minst en person i varje båt var amatör. Men det hade vi inga problem med under "guldåren" eller vad man ska kalla det :)
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6889
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Nedläggning av KRAS, radioamatörerna i Kalmar

Inlägg av Marta »

Ja, samband skall vara så direkt som möjligt. Var samma här i mina trakter med hjälp vid tävlingar o.dyl. Sedan har telefonen tagit över.

JOTA var en stor sak för klubben varje år. Här i Sverige när det gällde scouter kände alla till Birger och Siri från Hanaskog. Kommer inte ihåg deras signaler nu. De var fantastiska på det området.

2m/70cm har verkligen tappat mycket. Mobiltelefonernas fel väl till stor del, men idiotin med 12.5kHz kanaldelning och subtonsrepeaters gjorde inte saken bättre. Massor av fullt fungerande apparater gjordes obrukbara helt utan mening.

Vi får se vart utvecklingen/avvecklingen går. Framtidens vägar äro outgrundliga. Det kan bli vad som helst. Synd bara att så få fattar hur mycket amatörradion ger och inser vilka stora privilegier våra amatörband är. Det är en ganska stadig bit av det användbara frekvensområdet på kortvåg som är amatörradio.
Skriv svar