Ledlist på aluminiumyta

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Pez80
Inlägg: 11
Blev medlem: 5 november 2020, 20:43:02

Ledlist på aluminiumyta

Inlägg av Pez80 »

Hej! Köpte en ledlist som jag tänkte tejpa på en aluminiumlist för att avleda värmen. Nu till min fråga, ser att plus och minuspolerna (som sitter med ca 3 cm mellanrum längs hela listen) även är synlig på listens undersida där den transparenta dubbelhäftande ytan är. Kommer det vara någon risk att strömmen leds ner i alu-listen och kortsluter ? Kanske ska lägga en plastfilm mellan ledlisten och alulisten? Bifogar en bild på baksidan
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Ledlist på aluminiumyta

Inlägg av MadModder »

Jag har fäst ledremsor på alu utan problem. Så länge den tunna dubbelhäftande tejpen är hel och inte har hål vid lödpunkterna så är det lugnt. Ändarna isolerade jag dock. Det känns lite väl nära där. Särskilt där man löder på kablarna.

Aluminiumlister man köper brukar också vara anodiserade, och oxidytan leder inte ström.
Kolla med multimeter.
Pez80
Inlägg: 11
Blev medlem: 5 november 2020, 20:43:02

Re: Ledlist på aluminiumyta

Inlägg av Pez80 »

Tack för svar, jo jag kontrollerade med en multimeter och om jag la lite tryck på polerna gav det utslag på kontakt genom häftytan, så bytte ut den mot en annan för säkerhets skull :tumupp:
Pez80
Inlägg: 11
Blev medlem: 5 november 2020, 20:43:02

Re: Ledlist på aluminiumyta

Inlägg av Pez80 »

Återstår att se hur lång tid vidhäftningen håller listen på plats bara, antar att de kan bli till att limma eller sätta clips i förebyggande syfte.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Ledlist på aluminiumyta

Inlägg av MadModder »

Ja, några kinalister jag hade började hänga ner efter ett par månader. Tejpen gillade inte värmen.
Superlim då var väl ingen vidare idé för det var ett helsike att ta bort när det var dags att byta ut skräpet. :lol:
msp3
Inlägg: 89
Blev medlem: 24 mars 2008, 15:18:39
Ort: Skåne

Re: Ledlist på aluminiumyta

Inlägg av msp3 »

Finns ju termiskt ledande lim av olika typer.

https://www.kjell.com/se/produkter/dato ... lsrc=aw.ds
pfyra
Inlägg: 345
Blev medlem: 8 mars 2015, 14:14:44
Ort: utanför Karlstad

Re: Ledlist på aluminiumyta

Inlägg av pfyra »

Jag använde vanligt smältlim när jag satte upp belysning i trappstegen hemma. Sitter fast men går också att ta bort hyfsat lätt om det skulle behövas.
Skriv svar