Problem efter batteribyte i Samsung Galaxy S6

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
tallrot
Inlägg: 73
Blev medlem: 17 februari 2011, 22:26:11

Problem efter batteribyte i Samsung Galaxy S6

Inlägg av tallrot »

Min samsung galaxy s6 har tidigare haft problem där det inte gick att ladda den alls men problemet försvann. För ett tag sen så var den helt stendöd och gick inte alls att slå på eller ladda, ingenting lös i led indikatorn när jag satte i laddaren. Jag har nu bytt batteri i den och nu lyser led indikator konstant med ett vitt/lila ljus och det går inte att sätta på telefonen. Jag lyckades spräcka glaset på baksidan och kör den nu utan baksida, någon som vet om det är det som problemet beror på, ska den fungera utan baksidan eller är där någon indikator som känner av att baksidan saknas?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Problem efter batteribyte i Samsung Galaxy S6

Inlägg av mrfrenzy »

Var det gamla batteriet platt eller hade det börjat svälla upp?
cittra49
Inlägg: 270
Blev medlem: 29 augusti 2010, 19:58:22

Re: Problem efter batteribyte i Samsung Galaxy S6

Inlägg av cittra49 »

Du kanske har kollar det, men på min telefon som inte gick att ladda så petade jag ut en hel hög med damm i laddporten, va packat längst in, klippte till ett litet buntband som jag petade med.

Edit: Förstod inte om den lös med laddaren i efter bytet om så bortse från ovanstående svar :D
tallrot
Inlägg: 73
Blev medlem: 17 februari 2011, 22:26:11

Re: Problem efter batteribyte i Samsung Galaxy S6

Inlägg av tallrot »

Nej batteriet såg platt och ok ut så det var en ren chansning att byta. Antar att det felet beror på något annat med tanke på att den för något år sen vägrade ladda i typ ett dygn och sen helt plötsligt funkade som vanligt. Nej lampan lös hela tiden även om laddaren inte var i.

Nu på morgonen så har den helt slocknat och det spelar ingen roll om laddaren är i eller inte så jag får väl betrakta telefonen som död. Synd bara att där är en del data jag skulle vilja ha kommit åt men det är väl ganska kört, galaxy s6 saknar minneskort och lagrar allt på telefonen.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Problem efter batteribyte i Samsung Galaxy S6

Inlägg av breflabb »

cittra49 skrev: Du kanske har kollar det, men på min telefon som inte gick att ladda så petade jag ut en hel hög med damm i laddporten, va packat längst in, klippte till ett litet buntband som jag petade med

Det problemet har jag också råkat ut för på mina två Nokia. Fet verkar var vanligt förekommande,
men löjlig svårt att komma på det. Så nu kollar jag min port regelbundet och gör rent
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5719
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Problem efter batteribyte i Samsung Galaxy S6

Inlägg av rvl »

Kanske "laddkretsen" behöver bytas? En del mer petjobb än batteribyte. Borde ju gå att starta om man först ser till att ladda batteriet "raka vägen" och sen (trådlöst) rädda data man vill ha ut.

Hade telefonen förresten möjlighet till trådlös laddning? det kan vara en "tillfällig" utväg vid laddproblem.
tallrot
Inlägg: 73
Blev medlem: 17 februari 2011, 22:26:11

Re: Problem efter batteribyte i Samsung Galaxy S6

Inlägg av tallrot »

Har provat att ladda den trådlöst utan resultat. Laddaren verkar känna av att något laddas samt att batteriet blir varmt men telefonen går inte att slå på ändå. Någon påstod att lägga den i frysen i ett dygn eller två skulle kunna få den att tillfälligt vakna till liv, någon som vet om det ligger nån sanning i det eller är det helt meningslöst att prova?
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5719
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Problem efter batteribyte i Samsung Galaxy S6

Inlägg av rvl »

Ja då låter det ju som om den laddade när batteriet blev varmt ...och att felet är nåt annat än laddkretsen.
cittra49
Inlägg: 270
Blev medlem: 29 augusti 2010, 19:58:22

Re: Problem efter batteribyte i Samsung Galaxy S6

Inlägg av cittra49 »

Den har inte mjukvarulåst sig på nåt vis? Borde gå att göra en hård reset som typ på iphone när man håller in hemknappen och av o på knappen i X antal sekunder? Förra sony telefonen jag hade vägrade ansluta till wifi, funka inte heller efter omstart, efter lite google så fann jag nån typ av hårde reset på den och då funka wifi sen.

Med hård reset menar jag inte att den bootar om som stock från ask med all data borta, utan den gör nåt mer än "starta om telefonen".

Kanske är skärmen som är kass?
tallrot
Inlägg: 73
Blev medlem: 17 februari 2011, 22:26:11

Re: Problem efter batteribyte i Samsung Galaxy S6

Inlägg av tallrot »

Jag har provat att hålla nere powerknappen och volym ned i över 30 sekunder men inget händer. Om skärmen är kass så borde den ju iallafall lysa när man sätter i laddaren så den känns nog som ganska så körd tyvärr.
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Problem efter batteribyte i Samsung Galaxy S6

Inlägg av Hobbyisten »

Ge inte upp med en sån fin telefon. En bekants barn brukade gräva ur skit ur laddporten så att man kunde städa bara pga det.
Skriv svar