Skrämma liv i 10S2P Li-Ion - laddare?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
beavy-o
Inlägg: 149
Blev medlem: 13 mars 2006, 19:27:54

Skrämma liv i 10S2P Li-Ion - laddare?

Inlägg av beavy-o »

Rev isär ett Li-Ion-batteri till en elcykel som vägrar ta laddning. Det är integrerad motorstyrning, batteri och någon form av balansering i samma enhet. Cellerna är Panasonic/Sanyo NCR18650GA,
Jag tror att problemet är att cellerna sjunkit för lågt i spänning (nominell batterispänning är 36V, ligger på ~21V nu) så jag tänkte prova att ladda dem utan cykelns egna laddare. Jag har laddare för enskilda celler, men ingen som är stor nog eller pallar att balansera 10S. Tänkte börja med att försöka ladda utan att separera cellerna om det går.
Är det troligt att man kan få liv i celler som sjunkit till 2,1V?
Jag har sökt en del men hittar inga laddare som kan balansera så stora pack. Någon som har tips på lämpliga laddare?
Bild
Bild
Knut
Inlägg: 198
Blev medlem: 14 september 2008, 20:22:11
Ort: Färjestaden

Re: Skrämma liv i 10S2P Li-Ion - laddare?

Inlägg av Knut »

Har dom bara glidit ner till 2.1v är dom med all säkerhet räddningsbara.

Man behöver inte ladda alla på en gång. Skulle säga att om du har tillgång till en konstantspänningsströmkälla. Ett labbaggregat eller liknande så duger det utmärkt. Ladda upp alla cellerna grupp för grupp (2p). Ställ spänningen på kanske 3.8v och gå igenom alla. Begränsa maxströmmen till något lämpligt. Kanske 0.5A. Ladda alla till samma spänning, koppla sedan in orginalladdaren och ladda som vanligt till fullt.

Eller använd den laddare du har för enskilda celler och kör en cell eller parllalell grupp i taget. Då blir det en form av balancering. Alla cellerna kommer laddas fulla men inte samtidigt.

Lycka till.
/Knut
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6887
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Skrämma liv i 10S2P Li-Ion - laddare?

Inlägg av Marta »

Gör det inte svårare än det är. Har Du 10 celler i serie så anslut ett labbaggregat och dra igenom t.ex. 1A laddström tills batterispänningen kommit inom accepterat område. Inga problem med balansering så länge Du bara laddar i den lägre delen av batteriets spänningsområde. Det tar orginalladdaren hand om sedan.

Dessväre förekommer det elcyklar med "planned obsolescense". Du får googla Din produkt efter sådant. Vid ett av tillverkaren definierat tillfälle blir det omöjligt att ladda batteriet. Det finns firmor som i de flesta fall hanterar detta, men inte de allra värsta.
beavy-o
Inlägg: 149
Blev medlem: 13 mars 2006, 19:27:54

Re: Skrämma liv i 10S2P Li-Ion - laddare?

Inlägg av beavy-o »

Tackar för svaren! Jag provar att ladda på dem lite vackert och ser vad som händer.
Planned Obsolescense låter ju onekligen spännande, på ett obra sätt.
Eftersom batteri och styrelektronik är integrerat inuti ramrören på den här modellen så skulle det vara i princip omöjligt för gemene konsument att påvisa det. Tydligen måste man t.ex. låta en återförsäljare programmera om enheten om man byter motor, då de snackar över någon slags buss. Programmering kräver hårdvara som bara återförsäljarna har... Om man inte hade nog med konspirationsteorier innan liksom :doh:
Skriv svar