Undran om Peak detector

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
needlegate
Inlägg: 38
Blev medlem: 14 december 2010, 22:35:06

Re: Undran om Peak detector

Inlägg av needlegate »

Hej igen. Ni får gärna slänga ett getöga på detta
Tänkte jag skulle komplettera med lite lösa hål här och var så jag kan lägga in fler saker om det i värsta fall skulle behövas.
Har inte haft möjlighet att testa några större pulldown-resistorer så jag la till ett antal i serie, har beställt 100M-ohm-resistorer.

Har i blåmarkerat område lagt till lite options för att reseta/ladda ur och byta konding.

Matar kretsen från en 5V dc/dc converter till den som skapar +-15V. Ska väl eventuellt lägga till lite kondingar där med..

God helg


Bild
ghu
Inlägg: 585
Blev medlem: 6 juni 2010, 14:28:18

Re: Undran om Peak detector

Inlägg av ghu »

Vad har du för någon signalkälla som kräver 400 Mohm lastresistans?
needlegate
Inlägg: 38
Blev medlem: 14 december 2010, 22:35:06

Re: Undran om Peak detector

Inlägg av needlegate »

Om du syftar på dom 500M motstånden som ligger i serie så stirra sig inte blind på värdena. Jag la 5 i serie för att kunna lägga ihop olika värden att eventuellt labba med. Det handlar mest om att få footprints på kortet.
Signalkällan är en tryckgivare för cylindertryck. Någon form av piezo-historia.
Jag har inte lyckats hitta ett värde än som dödar störningar när inget är kopplat och samtidigt inte stör ut givaren helt.
ghu
Inlägg: 585
Blev medlem: 6 juni 2010, 14:28:18

Re: Undran om Peak detector

Inlägg av ghu »

Brukar man inte ha en laddningsförstärkare till piezogivare?

Vad står det i givarens datablad?
needlegate
Inlägg: 38
Blev medlem: 14 december 2010, 22:35:06

Re: Undran om Peak detector

Inlägg av needlegate »

Du, skulle precis posta det här:
"Slog mig just när jag läser mina egna inlägg att det är en förstärkare efter givaren. Och jag har inte provat med den ännu"

Men hur som haver, så ska vi inte stirra oss blinda på just den delen i kretsen
ghu
Inlägg: 585
Blev medlem: 6 juni 2010, 14:28:18

Re: Undran om Peak detector

Inlägg av ghu »

Jag ska rätta mig själv.
Lägg till ett motstånd i serie med holdkondensatorn, C1, såsom på ditt tidigare schema.
Dess funktion ärr inte att begränsa strömmen till C1 utan att se till att kretsen har tillräcklig stabilitet.
Om du ser högfrekventa svängningar i kretsen vid uppladding av holdkondensatorn så är stabilitetsmarginalerna för små vilket kan åtgärdas med ett motstånd på ca 100 ohm i serie med C1.

Om du använder den rekommenderade laddningsförstärkaren före din peakdetektor så kan du förmodligen minska inresistansen till 10-100 kohm.
needlegate
Inlägg: 38
Blev medlem: 14 december 2010, 22:35:06

Re: Undran om Peak detector

Inlägg av needlegate »

Hej igen
för er som fortfarande följer det här projektet tänkte jag komma med en uppdatering
Håller på med layouten på kortet nu, så det är inte helt klart, finns det någon med tips angående pcb-design så är det alltid välkommet med konstruktiv kritik

Jag gjorde som synes det lite enkelt för mig själv angående fel polaritetsskydd på ingående spänning

Bild
Bild
ghu
Inlägg: 585
Blev medlem: 6 juni 2010, 14:28:18

Re: Undran om Peak detector

Inlägg av ghu »

En sista kommentar.
Man brukar sätta dioden som skyddar mot felpolaritet på positiva matningen och inte på "jordmatningen".
Orsaken är att om du vill använda matningsspänningen till en annan apparat så får alla apparater samma jordpotential vilket är viktigt om de ska kopplas samman.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Undran om Peak detector

Inlägg av Icecap »

Och måste man ha så litet spänningsfall som möjligt använder man en P-MOSFET och ett par motstånd.

Och ghu har helt rätt, Nollan/GND är helig och ska alltid vara obruten.
needlegate
Inlägg: 38
Blev medlem: 14 december 2010, 22:35:06

Re: Undran om Peak detector

Inlägg av needlegate »

Uppfattat, har flyttat dioden till +.

Jag sitter och funderar på uppladdningskondingen.

Har labbat fram och tillbaka med att hitta en bra urladdningstid. Har nu satt in en 5M-ohms pot som laddar ur, och.. *host* 700nF-konding.
Det ser väldigt bra ut just nu, den visar exakt rätt på millivolt-nivå. Och urladdningstiden är mycket bra, typ 10-sekunder-isch. Men kan jag räkna med tex kortare livslängd eller något annat problem med en så stor konding?
ghu
Inlägg: 585
Blev medlem: 6 juni 2010, 14:28:18

Re: Undran om Peak detector

Inlägg av ghu »

Så länge kondensatorn inte är en elektrolytkondensator så behöver du inte bekymra dig om livslängden.
Nackdelen med stor kapacitans är att uppladdningen tar längre tid men om din insignal inte är så högfrekvent så spelar det ingen roll
Skriv svar