Undran om Peak detector

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Undran om Peak detector

Inlägg av Icecap »

D2 ser till att förstärkningen blir 1 vid sjunkande in-signal. Det minskar översväng.

Om jag inte misstar mig är den koppling en fullvågslikriktare med en asymmetrisk sample-and-hold.

Motståndet i serie med hold-kondingen ger långsammare uppladdning varför korta pulser bara fångas delvist.
ghu
Inlägg: 585
Blev medlem: 6 juni 2010, 14:28:18

Re: Undran om Peak detector

Inlägg av ghu »

Det som blir bättre i din senaste koppling är att spänningen över D1 under hold blir 0 V vilket gör att läckströmmen genom dioden blir 0 A.
Eftersom du ändå inte vill att holdspänningen ska vara konstant så länge som möjligt och har motstånd parallellt med kondensatorn så kommer denna koppling inte att innebära någon fördel för dig.

Obs. Rekommenderat i koppling för högra OP FET-OP d v s t ex TL071.

Om du inte märker någon skillnad vid peakdetekteringen då du ändrar kapacitansen med faktor 100 så bör det vara den vänstra OP:ns slewrate som begränsar kopplingen. Blir bättre med TL071.
needlegate
Inlägg: 38
Blev medlem: 14 december 2010, 22:35:06

Re: Undran om Peak detector

Inlägg av needlegate »

Oj, jag glömde visst att ni inte kan läsa mina tankar. Jag har nu satt dit TL071.

Det är en balans jag letar efter, kör jag ca 100 hz ser jag tydligt att spänningen hinner sjunka kanske 5% innan nästa vågtopp kommer, vid ca 320 kHz börjar utspänningen sjunka och blir värre och värre.

Men det känns ändå som en succé

Funderar på att sätta 2 urladdningsmotstånd där man kan välja med en switch vilken man vill ha, eller inte ha något. och en knapp som tömmer instant.
Funderar på att göra likadant med kondingarna så man kan välja mellan 5 eller 10 sekunder typ, Eller att jag lätt kan byta den på kretskortet.

Tänkte jag skulle böka ner detta från bread boardet till ett labbkort, sen när det verkligen fungerar bra så får det bli ett riktigt kretskort.

Är det något mer lull-lull man kan baka in? tex en pulldown på inputen, eller ett motstånd i serie? bör kondingens gnd-pin ha ett motstånd i serie?

Ni är ett strålande bra forum! mycket trevligt. Kommer återkomma.
ghu
Inlägg: 585
Blev medlem: 6 juni 2010, 14:28:18

Re: Undran om Peak detector

Inlägg av ghu »

Om det ibland inte kommer vara något anslutet på ingången till kretsen brukar man sätta ett motstånd till jord. Resistansen för detta motstånd ska vara >> än inre resistansen hos din givare för att inte orsaka spänningsdelning.

Sätt inte ett motstånd i serie med kondensatorn till jord, det finns redan ett motstånd som begränsar strömmen in till kondensatorn.
OM man vill begränsa strömmen från kondensatorn in i OP:n om matningsspänningen försvinner så sätt ett motstånd mellan kondensatorn och +ingången på OP:n.
Då kapacitansen inte är så stor behövs detta förmodligen inte men det är bra att göra så ändå.

Glöm inte 2 st keramiska kondensatorer (ca 100 nF) nära OP:ar för varje OP från matningsspänningarna till jord som avkopplingskondensatorer.

På ingången kan man ha massa skydd för överspänning såsom seriemotstånd, zenerdiod och kondensator som filtrerar bort spänningsspikar.
Minimum i din koppling skulle jag ha ett lågpassfilter på ingången som tar bort störningar.

Om du vill göra det lite lyxigare så kan man placera en transistor parallellt med kondensatorn och styra urladdningen av kondensatorn m h a en timerkrets eller signal från en mikrocontroller. På detta sättet blir toppvärdesmätningen mycket noggrannare eftersom spänningen över kondensatorn är konstant tills en urladdningssignal kommer. Detta kräver en transistor med mycket låg läckström
needlegate
Inlägg: 38
Blev medlem: 14 december 2010, 22:35:06

Re: Undran om Peak detector

Inlägg av needlegate »

Morrn

Har knåpat ihop något. Vad som saknas är möjlighet att kunna växla mellan 2 kondingar med en switch, och kanske även urladdningsmotståndet.

Hur som helst, så fick jag en fundering.
Denna peak detector kommer kalibreras årligen, och då funderar jag på om det finns några fel man kan förvänta sig, eller ännu bättre om det finns någon möjlighet att justera kretsen vid behov, exempelvis genom att byta ut motstånd mot potentiometer.

Jag tänker mig att jag gör det så enkelt som möjligt att kunna byta kondensator och op amps om dom går sönder.



Bild
needlegate
Inlägg: 38
Blev medlem: 14 december 2010, 22:35:06

Re: Undran om Peak detector

Inlägg av needlegate »

Jag gjorde för skojs skull en kort jämförelse med den gamla peak detectorn, och min verkar bete sig som den gamla, marginellt sämre
Är det värt mödan att försöka boosta upp värdena? Är det möjligt?

____________MIN________GAMMAL
5V___1kHz___ 4,84________4,899
5V___50kHz__4,783________4,83
5V___500hz__4,855________4,899

0,5V___1Khz___0,486______0,475
0,5V___50khz__0,454_______0,484
0,5V___500hz__0,482_______0,476

9V_____50k___8,7__________8,8
9V_____1K____8,82________8,89
9V_____500___8,78________8,89
ghu
Inlägg: 585
Blev medlem: 6 juni 2010, 14:28:18

Re: Undran om Peak detector

Inlägg av ghu »

Det ska sitta avkopplingskondensatorer från -15 V (pin 4) till GND också.

Eftersom du i dina senaste inlägg verkar vara ute efter stor precision så lägg till D3 och R3 enligt din alternativa koppling då detta minskar inverkan av läckströmmar och kapacitiva strömmar i dioden D1. Om du ska göra ett kretskort är det bra att ha med möjlighet till fler komponenter, bara att bygla om de inte behövs.
ghu
Inlägg: 585
Blev medlem: 6 juni 2010, 14:28:18

Re: Undran om Peak detector

Inlägg av ghu »

Du har inte skrivit ut vad du har för dioder. Hoppas att det inte är "likriktardioder" utan "småsignaldioder" typ 1N4148
needlegate
Inlägg: 38
Blev medlem: 14 december 2010, 22:35:06

Re: Undran om Peak detector

Inlägg av needlegate »

IN4148 ja.

Jag funderar på om min offset kan bero på att min våg-generator inte är så exakt, det är gammal skit, osäker på om den verkligen levererar 5V när jag säger att den ska göra det. Det ser ut att stämma väldigt bra med oscilloskåpet.
Och sen tänker jag att eftersom jag måste ha en liten urladdning hela tiden, så kan jag omöjligtvis komma upp till peakens toppspänning, antar jag.

Ska mäta tryck i en cylinder, på en dieselmotor, och det varierar ju hela tiden, därför måste jag ha urladdning.
ghu
Inlägg: 585
Blev medlem: 6 juni 2010, 14:28:18

Re: Undran om Peak detector

Inlägg av ghu »

När du har så liten kapacitans som 10 nF så blir det bättre precision med ytterligare diod och motstånd. Komplettera med dem!!!

OBS Oscilloskop är inget precisionsmätinstrument. Felet i vertikalled är ofta 2-5 % plus eventuellt avläsningsfel
needlegate
Inlägg: 38
Blev medlem: 14 december 2010, 22:35:06

Re: Undran om Peak detector

Inlägg av needlegate »

Yes, jag har lagt till dom nu. Blir marginellt bättre.

Nu tycker jag att den verkar lite väl störningskänslig. tar jag i input kan den laddas det upp till 11V.
Och vid dom tillfällena vill den inte laddas ur även om jag inte har coax/bnc- kablaget inkopplat på något, utan ligger å pendlar. Ser tillåmed att spänningen går ner om jag tar 1 steg ifrån kretsen.


Eftersom kretsen normalt laddas ur genom 10M-motstånd, tänker jag att den uppmätta laddningen verkligen finns på inputen, eller någon annanstans i kretsen förrutom vid kondingen (eftersom den hela tiden laddas ur). Problemet om jag har ett motstånd (har provat 10k till 1M) mellan input och jord så får jag inte tillräckligt hög signal.

Känner att jag börjar bli lite mosig i huvudet, tror en helg med några glas vin kommer göra susen.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Undran om Peak detector

Inlägg av Icecap »

En flytande ingång har en impedans i TΩ-storlek, därav rådet om att ha en pull-down på ingången.
Den ska vara stor nog till att inte belasta in-signalen.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18287
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Undran om Peak detector

Inlägg av 4kTRB »

AN-4 Monolithic Op Amp—the Universal Linear Component beskriver den här varianten.
Jag testade med en lågläckande diod och en JFET op.
Med en 1SS380VM blir det ännu bättre. IR 10nA mot 10uA
PD_000.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18287
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Undran om Peak detector

Inlägg av 4kTRB »

Istället för en lågläckande diod funkar det bra med en JFET.
Det finns bra JFET typ 2N4117 men de är dyrare.
Sedan en CMOS-op kan göra susen för att få bra resultat plus givetvis en bra kondensator.
PD_001.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
needlegate
Inlägg: 38
Blev medlem: 14 december 2010, 22:35:06

Re: Undran om Peak detector

Inlägg av needlegate »

tacksam för alla svar. Det börjar närma sig lansering. Då ska ni få se

Jag börjar närma mig något jag är nöjd med, det stora problemet jag har är att ingången är flytande. Behöver något pulldown-motstånd men har inte labbat fram det. Räckte inte med 1M-ohm.. får köpa in lite å prova mig fram.
Skriv svar