Gammal skivspelare i jordat uttag

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32536
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Gammal skivspelare i jordat uttag

Inlägg av säter »

SimonAnd skrev: 7 april 2021, 15:31:04 (dubbelisolerad med europakontakt)
Är skivspelaren dubbelisolerad helt plötsligt nu?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45264
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Gammal skivspelare i jordat uttag

Inlägg av TomasL »

Det spelar ingen som helst roll, så länge olika apparater i samma rum inte kopplas till både ojordade och jordade vägguttag, eller att man använder ojordade apparater, vilka ej är dubbelisolerade mm i fuktiga/våta utrymmen.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26383
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Gammal skivspelare i jordat uttag

Inlägg av danei »

Det är förstärkaren.

Ja det spelar roll att det inte finns något jordat i närheten.
Bo.Siltberg
Inlägg: 358
Blev medlem: 30 juli 2018, 06:46:13

Re: Gammal skivspelare i jordat uttag

Inlägg av Bo.Siltberg »

breflabb skrev: 7 april 2021, 15:47:00 Du kan sova lungt, och njuta av dina raspiga skivor på det sättet
utan några som helst problem. Det finns alldeles för många paragrafryttare på detta forum
och som njuter av att komma med stora PEKPINNAR
Nu är du fånig. Det handlar om elsäkerhet, inte paragrafer eller pekpinnar. Vill du ha en lång förklaring så säg till.
Bo.Siltberg
Inlägg: 358
Blev medlem: 30 juli 2018, 06:46:13

Re: Gammal skivspelare i jordat uttag

Inlägg av Bo.Siltberg »

säter skrev: 7 april 2021, 16:21:27 Vi tar ett exempel.
På mitt kontor, när jag kom dit en gång i tiden, då fanns det bara ett ojordat vägguttag.
Efter några år tröttnade jag på det där och tog dit en elektriker som satte upp en massa nya uttag, alla jordade.
Rummet är ju det samma, då kan det ju inte vara farligt att fila av en stickpropp?
Rummet är inte detsamma. Du har ju infört jord i rummet i form av de skyddsjordade uttagena. Rummet är därför inte isolerat från jord längre och man kan inte förlita sig på att en strömförande apparat inte ger en elchock i rummet.
Bo.Siltberg
Inlägg: 358
Blev medlem: 30 juli 2018, 06:46:13

Re: Gammal skivspelare i jordat uttag

Inlägg av Bo.Siltberg »

säter skrev: 7 april 2021, 19:45:01Är skivspelaren dubbelisolerad helt plötsligt nu?
Ja. Man har (förhoppningsvis) gjort en bedömning att skivspelaren i sig håller dubbel isolering, eller gjort någon modifiering för att uppnå detta.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3522
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Gammal skivspelare i jordat uttag

Inlägg av breflabb »

Bo.Siltberg skrev: 7 april 2021, 20:30:21
breflabb skrev: 7 april 2021, 15:47:00 Du kan sova lungt, och njuta av dina raspiga skivor på det sättet
utan några som helst problem. Det finns alldeles för många paragrafryttare på detta forum
och som njuter av att komma med stora PEKPINNAR
Nu är du fånig. Det handlar om elsäkerhet, inte paragrafer eller pekpinnar. Vill du ha en lång förklaring så säg till.
Den långa förklaringen kan du ge till dina närmaste om dom har tålamod att lyssna
på dina anegdoter. Och du kan göra dig ännu fånigare om du samtidigt slår dig på bröstet med bägge händerna.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14850
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Gammal skivspelare i jordat uttag

Inlägg av mrfrenzy »

Att kalla folk för tillmälen tillför inget till diskussionen.

Det finns en anledning till att man skiljer på jordad, ojordad och dubbelisolerad kontakt.
Dessa regler är inget som Bo Siltberg har hittat på själv utan baseras på logiska resonemang, tester och verkliga elolyckor.

Vill du ignorera elsäkerhet i ditt eget hus så är det ju valfritt, men man bör nog ha väldigt bra bevis på varför det är ofarligt om man ska uppmuntra andra att göra det.
SimonAnd
Inlägg: 4
Blev medlem: 6 april 2021, 20:36:45

Re: Gammal skivspelare i jordat uttag

Inlägg av SimonAnd »

säter skrev: 7 april 2021, 19:45:01
SimonAnd skrev: 7 april 2021, 15:31:04 (dubbelisolerad med europakontakt)
Är skivspelaren dubbelisolerad helt plötsligt nu?
För att förtydliga är det förstärkaren som är dubbelisolerad och alltså inte skivspelaren (vad jag vet). Om risken består av att jag tar i strömförande ojordad och jordad apparat samtidigt undrar jag hur det blir eftersom den enda andra apparaten jag skulle kunna ta i samtidigt som skivspelaren är förstärkaren.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45264
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Gammal skivspelare i jordat uttag

Inlägg av TomasL »

Så länge du inte blandar jordade apparater med ojordade ej dubbelisolerade apparater är det ingen större risk.
Naturligtvis får det heller inte vara blandat ojordade och jordade uttag i samma rum, ej heller får du använda förlängningssladdar mellan olika rum.
Dock man skall vara myclet försiktig med äldre utrustning, då komponenter åldras, och kan om det vill sig illa, skapa otrevliga tillbud.
Bo.Siltberg
Inlägg: 358
Blev medlem: 30 juli 2018, 06:46:13

Re: Gammal skivspelare i jordat uttag

Inlägg av Bo.Siltberg »

SimonAnd skrev: 7 april 2021, 22:22:33
säter skrev: 7 april 2021, 19:45:01
SimonAnd skrev: 7 april 2021, 15:31:04 (dubbelisolerad med europakontakt)
Är skivspelaren dubbelisolerad helt plötsligt nu?
För att förtydliga är det förstärkaren som är dubbelisolerad och alltså inte skivspelaren (vad jag vet). Om risken består av att jag tar i strömförande ojordad och jordad apparat samtidigt undrar jag hur det blir eftersom den enda andra apparaten jag skulle kunna ta i samtidigt som skivspelaren är förstärkaren.
Jag läste inte allt vad säter citerade så mitt svar till honom blev blev - skivspelaren blir inte automatiskt dubbelisolerad av att den står bredvid en annan dubbelisolerad apparater.

Men i praktiken visst har det en viss bäring. Det handlar om att inte kunna nå mellan skivspelaren och något annat som har kontakt med jord.

Reglerna använder rummet som gräns, men i öppna landskap förekommer även måttet 2.5 meter. Så om det är 2.5 meter mellan skivspelaren och det jordade vägguttaget så kan det anses ok.
I gamla kök nyttjades detta, jordad vid diskbänken och ojordat vid matbordet.
Bo.Siltberg
Inlägg: 358
Blev medlem: 30 juli 2018, 06:46:13

Re: Gammal skivspelare i jordat uttag

Inlägg av Bo.Siltberg »

breflabb skrev: 7 april 2021, 21:18:26
Bo.Siltberg skrev: 7 april 2021, 20:30:21
breflabb skrev: 7 april 2021, 15:47:00 Du kan sova lungt, och njuta av dina raspiga skivor på det sättet
utan några som helst problem. Det finns alldeles för många paragrafryttare på detta forum
och som njuter av att komma med stora PEKPINNAR
Nu är du fånig. Det handlar om elsäkerhet, inte paragrafer eller pekpinnar. Vill du ha en lång förklaring så säg till.
Den långa förklaringen kan du ge till dina närmaste om dom har tålamod att lyssna
på dina anegdoter. Och du kan göra dig ännu fånigare om du samtidigt slår dig på bröstet med bägge händerna.
Jag är ledsen att du blev sur.
Men du gav ett tydligt svar i tråden som inte bara var felaktigt utan även farligt, och du gav alltså sken av att du visste att detta var ett korrekt svar, det var ingenting du "trodde". Det är förkastligt och oacceptabelt.
Försök nu ta lärdom av detta som en vuxen person och gå vidare.
Du får den långa förklaringen i alla fall: https://www.byggahus.se/forum/el/284709 ... andat.html
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5753
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Gammal skivspelare i jordat uttag

Inlägg av hcb »

Nu tror jag att allting kring detta blivit utrett tillräckligt väl.
Låst