Frekvensomriktare för låg effekt

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Pen
Inlägg: 207
Blev medlem: 16 september 2006, 09:15:51
Ort: Stockholm

Frekvensomriktare för låg effekt

Inlägg av Pen »

Är på jakt efter en frekvensomriktare som ska ersätta den 5-stegs spartrafo som sitter i min AC. Jag vill sänka varvtalet mer än vad som är möjligt med den. Problemet tycks vara att hitta en med tillräckligt låg effekt för att den ska få rum där trafon nu sitter. Den ideala omriktare ska vara för 50W och inte ta större plats än ca 70x70x50mm. Jag hittar mest effekter på kW och uppåt och då blir det för stort (förutom att det också blir dyrt). De påstådda varvtalsregulatorer som finns för lägre effekter har visat sig vara simpla triac-styrningar.

- Någon som vet var man kan få tag på en färdig dylik tingest?

Det går förstås att bygga själv, men det är inte riktigt mitt prioriterade elektronikprojekt just nu. Men finns det en färdig lösning någonstans så kan jag tänka mig att fixa ett kretskort och löda ihop det. Men jag vill inte programmera någon styrning själv (typ sinus-referensen).

- Någon som sett till någon färdigkonstruerad lösning (inkl eventuell kod om det sitter en mikrokontroller i den)?

Bakgrundsinfo:
Asynkronmotor nominellt 230V 50W 50Hz. Driver axialfläkt. Idag endast spänningsstyrd med 5-stegs spartrafo (vanligt för AC fläktar som har snäll momentkurva).
Konvektorn är överdimensionerad för sensommarens klimat. Då behövs i stället bästa avfuktning vilket man får med låg lufthastighet (sämsta sensibla verkningsgrad).
Fördragen lösning är 0-10V styrning galvaniskt skild från nätet.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Frekvensomriktare för låg effekt

Inlägg av xxargs »

tror det blir knepigt då det är rätt avancerad drivteknik och svår att motivera med klena drivsteg.

finns det någon pådragsläge som du är villig att offra ?

jag tänkte mig utan att räkna på det en drossel i serie med trafon (eller bara uttaget för lägsta läget) eller en spänningsdelande kondensator i serie mot fläktmotorn.

för att dimensionera rätt så måste man mäta upp ström, spänning och fasvinkel (eller powerfactor) till motorn när de drivs på sin låga fart - helst på snöret till motorn och inte före spartrafon.

har du någon ide vad för motor - spontangissning är att det är en skärmspolemotor och dessa kan faktisk drivas med fasvinkestyrning avsedd för motor då det till största delen är bara en induktans med lite läckfält som driver runt rotorn och kan slira och låsa rotorn hur mycket som helst utan att det blir för varmt.
Pen
Inlägg: 207
Blev medlem: 16 september 2006, 09:15:51
Ort: Stockholm

Re: Frekvensomriktare för låg effekt

Inlägg av Pen »

Motorn är mest sannolikt en tvåfas asynkronmotor med konstant inkopplad kondensator i hjälplindningen (tre tåtar in). Den är helkapslad, så jag kan inte se dess inre. Kylning sker troligen främst via rotoraxeln som sitter i det kalla luftflödet.

Idag är ju fläkten enbart spänningsstyrd, så du har rätt i att man kan kompromissa i styrningen. Momentkurvan för fläktar är ju kvadratisk vilket gynnar detta. Motorn jobbar säkert utanför det "brukliga" området på momentkurvan med mycket stor eftersläpning. Det har faktiskt slagit mig att jag skulle kunna bygga en starkt förenklad PWM styrning där H-bryggan matas med nätspänningen direkt och PWM hålls konstant för ett visst varvtal. Alltså ingen "F" styrning utan bara "V" styrning vilket i princip är vad trafon gör.

Ja, jag har även funderat på konding i serie, men var rädd för eventuell serieresonans med okontrollerad spänning. Men ditt förslag med två kondingar för spänningsdelning slog mig inte. Då gärna med lägre reaktans än motorns. Ska fundera vidare över detta.

Har läst lite om de som provat fasvinkelstyrning i dessa sammanhang men då fått problem med oljud. Denna konvektor sitter dessvärre i sovrummet så jag är lite avvaktande.
Senast redigerad av Pen 5 april 2021, 12:06:39, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45270
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Frekvensomriktare för låg effekt

Inlägg av TomasL »

Det enklaste är väl att byta motorn mot en EC-motor.
Pen
Inlägg: 207
Blev medlem: 16 september 2006, 09:15:51
Ort: Stockholm

Re: Frekvensomriktare för låg effekt

Inlägg av Pen »

He, he.

Ja, det skulle jag tänkt på när jag beställde konvektorn. Men på den tiden hade jag fullt upp med att lära mig rörmokeri i det projektet och hade inga tankar på att behöva ändra elektroniken. Konvektorn fanns faktiskt med EC motor som (dyrare) alternativ - något som jag inte ens såg då.

Vet inte om det så här långt efteråt går att beställa en passande. Jag är en dålig mekaniker så jag tror inte det är så enkelt för mig att köpa en arbiträr EC-motor och passa in den mekaniskt.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14883
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Frekvensomriktare för låg effekt

Inlägg av rikkitikkitavi »

mm, fläktmotorer har en tendens att haverera efter kort eller lång tid, så då kan man säkert ersätta befintlig AC fläkt med en EC fläkt eller ialla fall motorn. Har svårt att se att de har två serier konvektorer för olika motorer, konvektorn är rätt dyr i sammanhanget. Det kan vara värt att fråga leverantören ialla fall.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16768
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Frekvensomriktare för låg effekt

Inlägg av grym »

vore det inte enklare att strypa luftflödet mekaniskt

för frekvensomformare och enfasmotorer funkar sällan

att få ner hastigheten gör ofta att motorn inte snurrar alls om det vill sig illa
Pen
Inlägg: 207
Blev medlem: 16 september 2006, 09:15:51
Ort: Stockholm

Re: Frekvensomriktare för låg effekt

Inlägg av Pen »

Tja, när du säger det så....

Det är ju en lång axialfläkt och tämligen enkelt att maskera av t.ex. hälften av konvektorn (på insuget). Gissar att fläkten belastas lite lägre och därmed går upp lite i varvtal men netto ändå med mindre mängd luft per sekund (vilket är det jag vill uppnå). Det är absolut värt att prova i vår när det blir dax att kyla.

Jag tror dock att man på sådant vis måste få bort flödet helt från en del av fläktens längd, för stryper man på något annat sätt blir det en massa oljud. Man vet t.ex. när dammfiltret är fullt för då börjar man höra ett visslande ljud.
Pen
Inlägg: 207
Blev medlem: 16 september 2006, 09:15:51
Ort: Stockholm

Re: Frekvensomriktare för låg effekt

Inlägg av Pen »

Lösningen på detta (nu i våras ett år senare) blev helt enkelt en seriekondensator på 3uF. Efter en del simulerande i spice tyckte jag mig kunna avskriva eventuella otrevliga effekter. Varvtalet kunde sänkas till ca hälften och det finns då ändå god marginal för att motorn övervinner startfriktionen. Luftflödet är i stort sett linjärt mot varvtalet så detta är också halverat.

Motorn går nu på dryga 5 varv/s (uppmätt) mot tidigare 10 varv/s på lägsta uttag på spartrafon. En imponerande eftersläpning :-). Allt har fungerat bra under sommaren.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5757
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Frekvensomriktare för låg effekt

Inlägg av hcb »

>bästa avfuktning vilket man får med låg lufthastighet

Jag tror inte jag förstår varför avfattningen skulle bli effektivare med låg lufthastighet.
GFEF
Inlägg: 2370
Blev medlem: 4 december 2004, 18:44:04

Re: Frekvensomriktare för låg effekt

Inlägg av GFEF »

hcb

>avfattningen skulle bli effektivare med låg lufthastighet.

Mera av utfällda hinner gå till avlopp.

Mindre vatten i dropp form följer med utgående luft och förgasa igen.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5757
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Frekvensomriktare för låg effekt

Inlägg av hcb »

Aha, då är jag med.
Skriv svar