Ännu en CE märkningstråd

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
newbadboy
Inlägg: 2426
Blev medlem: 16 september 2006, 19:16:28
Ort: Landskrona
Kontakt:

Ännu en CE märkningstråd

Inlägg av newbadboy »

Har meckat ihop en grej som ev går att sälja i mindre volymer men inte utan att CE märka såklart.


Här kan ni se den så ni vet vad det handlar om
https://www.youtube.com/watch?v=3U05W7IHB8g

Vet att dessa trådar brukar balla ut så försök svara på mina frågor utan att blanda in en massa känslor och etik



Nu till frågorna

1 ROHM /miljöfrågor.
Här är det bara att se till att man använder blyfria komponenter etc. Så mao ord håller man helt reda på detta själv.

2 Emission
Här tänkte jag man kör ett vanligt svep 30Mhz-1Ghz o 1Ghz-6Ghz hos ngt labb som finns i närheten av mig. Frågan här är, måste jag anvönda ett ackrediterat labb eller
räcker det om jag kör på ett pre compliance labb så att säga. Här måste man ju uppfylla vissa saker för att inte störa andra saker. inga konstigheter-

3 Imunnitet.
Här finns bla ESD o påstrålat på ngt sätt antar jag. Det jag är lite undrande över är att sätter jag själv gränserna här? Dvs om jag som tillverkare tycker det är OK att min produkt går sönder vid en ESD stöt eller ballar ur vid ett påstrålat fält
så är det upp till mig och det är mer en fråga om kvalitet. Så länmfge den inte skadar annat?
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Ännu en CE märkningstråd

Inlägg av Nerre »

EMC-bitarna lämnar jag till nån som har lite mer erfarenhet.

Det jag har sett av EMC-tester är just att det oftast är tillverkaren som specificerar vad som får hända vid immunitetstesterna. (Undantag är t.ex. sånt jag jobbade med, medicinteknisk utrustning, där finns det ofta specificerat i så kallade "partikulära standarder" vad som får hända och inte. Oftast finns det grejer som är specificerade som "essential performance".)

Jag tror inte du behöver ackrediterat labb (eftersom du i princip kan prova själv om du har utrustningen), men du behöver nog åtminstone spårbar kalibrering.

Jag är inte så säker på att det räcker med att undvika bly för miljögrejerna, är det t.ex. plasthölje så behöver du ha dokumentation på tillsatserna. (Jag har inte så jättebra koll på de där grejerna men har gått en kort kurs för några år sen och vet att det pratades om cykelhandtag som exempel...) Generellt tycker jag plaster är en djungel när det gäller tillsatser, varje tillverkare har sina egna varianter (eftersom de vill kunna ange unika egenskaper för att slippa priskonkurrera med alla andra som tillverkar samma plastmaterial). Mycket enklare med metall där det finns standardiserade sammansättningar:)
Användarvisningsbild
newbadboy
Inlägg: 2426
Blev medlem: 16 september 2006, 19:16:28
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Ännu en CE märkningstråd

Inlägg av newbadboy »

Ang bly etc. Ja plaster och allt sådant måste vara kosher.

Menade mest på att det är garanterat sånt man själv kan rita fram info om och det kräver liksom inge spec utrustning etc.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Ännu en CE märkningstråd

Inlägg av Klas-Kenny »

Kolla upp passande harmoniserad standard, så talar denne om vad du borde testa och med vilka kravnivåer.
Gimbal
Inlägg: 7878
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Ännu en CE märkningstråd

Inlägg av Gimbal »

Tror inte du måste använda några speciella labb, men det hänger ju förstås på vad det är för en pryl och hur säker du känner dig på konstruktionen.
Är det högst osannolikt att den stör pga enkel konstruktion/väl skärmat så borde en enkel kontrollmätning (om ens det behövs) räcka.

Det är väl den som CE märker som lovar och svär att det hela stämmer, hur du sen har kommit fram till det är upp till dig. Kan säkert bli jobbigt om det visar sig att du hade fel dock.
Så har jag fattat det hela i alla fall, och det kan förstås vara helt galet.
Användarvisningsbild
newbadboy
Inlägg: 2426
Blev medlem: 16 september 2006, 19:16:28
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Ännu en CE märkningstråd

Inlägg av newbadboy »

Det är en extremt enkel produkt. Det finns ju en länk i första tråden till den 😃...

Den kommer inte störa. Men ska mäta den förståss.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Ännu en CE märkningstråd

Inlägg av TomasL »

Egentligen finns det inga krav på att du skall mäta, du kan på andra sätt visa att den inte stör.
ToPNoTCH
Inlägg: 4847
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Ännu en CE märkningstråd

Inlägg av ToPNoTCH »

Det är väl snarare den som blir störd som skall påvisa detta i praktiken.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Ännu en CE märkningstråd

Inlägg av mrfrenzy »

Den som blir störd gör en anmälan till myndigheterna.
Myndigheten kontaktar det företag som tillverkar/importerar produkten i EU och begär dokumentation som visar att produkten inte stör vilket skall uppvisas omgående.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Ännu en CE märkningstråd

Inlägg av Nerre »

ToPNoTCH skrev: 4 april 2021, 23:53:47 Det är väl snarare den som blir störd som skall påvisa detta i praktiken.
Skilj på sakerna.

Den som placerar produkten på marknaden har ett ansvar att se till att produkten uppfyller relevanta krav. När man CE-märker så skriver man först ett intygande om överensstämmelse (som är ett juridiskt bindande dokument) och sen sätter man CE-märke på produkten. (Detta gäller formellt sett för varje tillverkat exemplar av produkten, d.v.s. man behöver ha styrning på tillverkningen så alla tillverkade exemplar uppfyller kraven. Detta är en ganska stor skillnad mot gammaldags typgodkännande.)

Relevanta myndigheter utövar marknadskontroll, d.v.s. de hämtar in produkter som har placerats på marknaden och testar dem. Uppfyller produkten inte kraven brukar det leda till försäljningsförbud och ibland även krav på att återkalla alla sålda produkter (det senare kan bli väldigt dyrt).

Detta påverkas inte av huruvida nån anser sig bli störd av produkten eller inte.
Gimbal
Inlägg: 7878
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Ännu en CE märkningstråd

Inlägg av Gimbal »

mrfrenzy skrev: 5 april 2021, 00:23:07 Myndigheten kontaktar det företag som tillverkar/importerar produkten i EU och begär dokumentation som visar att produkten inte stör vilket skall uppvisas omgående.
Att den ska uppvisas omgående är väl nytt i så fall, vill minnas att man hade ganska god tid på sig att sammanställa en teknisk fil förr i tiden.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Ännu en CE märkningstråd

Inlägg av TomasL »

Du har två tre dagar på dig att visa upp dokumentationen.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Ännu en CE märkningstråd

Inlägg av Nerre »

Gimbal skrev: 5 april 2021, 09:10:11 Att den ska uppvisas omgående är väl nytt i så fall, vill minnas att man hade ganska god tid på sig att sammanställa en teknisk fil förr i tiden.
Den ska vara sammanställd innan du CE-märker produkten och hållas uppdaterad under produktens livslängd. D.v.s även efter att du slutat sälja produkten ska du hålla den tekniska filen uppdaterad för de produkter som finns på marknaden, genom att beakta kundklagomål, reklamationer och incidenter (inte bara med den egna produkten, en incident med en annan produkt kan indikera problem som även kan finnas med din produkt).

Just därför brukar myndigheterna inte ge dig så mycket tid, du ska nämligen bara behöva göra en kopia på det du redan har (och är dokumentationen elektronisk bör du kunna skicka in den omgående).

Tittar man på lagstiftningen så säger den inte att du ska visa att produkten uppfyller kraven, den säger att du ska ha säkerställt det innan du placerar produkten på marknaden. Så även om produkten visar sig faktiskt uppfylla kraven så kan du åka dit på att du inte hade kollat det i förväg.
Användarvisningsbild
newbadboy
Inlägg: 2426
Blev medlem: 16 september 2006, 19:16:28
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Ännu en CE märkningstråd

Inlägg av newbadboy »

Ok men då är det hyfsat "klart" vad gällde emission.

Då kan jag göra ett svep på vilket random labb eg som inte behöver vara ackrediterat.

Då återstår frågan om imunnitet. Kan jag som tillverkare sätta dessa gränser helt själv? Tex att det är ok om den dör av en fet esd puls.
Gimbal
Inlägg: 7878
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Ännu en CE märkningstråd

Inlägg av Gimbal »

Den teknisk filen ska vara färdig innan och kontinuerligt uppdateras ja, men i praktiken tror jag att det är lite si och så med det. Det finns säkert företag som järnkoll, men det är nog vanligare med en lite slappare inställning.
Man har i bäst fall hyffsad koll.
-Benke kan det där, han var på kurs för fem år sedan. (Fast han har inte haft tid att hålla på med det de fyra sista åren och ingen har någonsin frågat efter det heller.)
Skriv svar