USB-kablar för hög ström?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Agamemnon
Inlägg: 291
Blev medlem: 28 januari 2004, 05:12:15

USB-kablar för hög ström?

Inlägg av Agamemnon »

Överallt säljs USB-kablar i olika prisklasser men väldigt sällan står det någon spec om vad de innehåller för ledare. Har provmätt mina kablar jag hittat hemma och många av dem tappar mer än 0,5 volt redan vid 2A och några klarar knappt 1A. Var kan man köpa kablar med lite kraftigare ledare i sig som inte fungerar som värmeelement vid 2A? Ska det vara så svårt att få tag på vettiga laddkablar så man kan vara säker på att det inte är kabeln som begränsar. Gärna med lite längd också.
hsd
Inlägg: 2115
Blev medlem: 23 januari 2010, 00:09:45

Re: USB-kablar för hög ström?

Inlägg av hsd »

Spänningsfallet ska inte spela så stor roll eftersom nätdelen ska få order från telefonen om att öka spänningen
Annars kan jag bara rekommendera original kabel, brukar hålla bäst
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: USB-kablar för hög ström?

Inlägg av xxargs »

tja att bygga en USB-kabel med konstant resistans på strömförsörjningsledarna vid olika längder blir säkert intressant - tar man dom korta kablarna på 1-1.5 dm som referens och norm så är nödvändig area på ledningen tvungen att vara 10 ggr grövre för 1.5 m USB-sladd, 20 ggr vid 3 meter etc.

Dagen modernare laddsystem med PD 3.0 och QC 3.0 så reglerar spänningen på sändarsidan för att mottagarsidan skall få den spänning och ström som den önskar och det är kontinuerlig reglering och strömmen beror mindre på kabelns resistans då det aktivt kompenseras med spänningshöjning beroende på ström (att det blir värmeelement av sladden bryr man sig inte)


USB-A och micro-USB så är strömmen satt vid 2 Ampere max (2.4 Ampere tillåter man i en del fall) medans USB-C så är max-strömmen 3 Ampere. Det är kontaktstiften i kontakterna som sätter gränserna då det är där man har punktvisa övergångsmotstånd och värmebildning och det får inte bli för varmt just där och det börja smälta eller tappa spänsten i materialet efter ett stort antal matningar.
Agamemnon
Inlägg: 291
Blev medlem: 28 januari 2004, 05:12:15

Re: USB-kablar för hög ström?

Inlägg av Agamemnon »

Faktum är att jag har en samling kablar som är riktigt kassa på att ladda en telefon och andra kablar som är rätt ok. Jag vill hitta fler kablar som är rätt ok och gärna ca 2 meter långa. Och nej, regleringen funkar dåligt med dessa kassa kablar och resultatet blir istället låg laddström. Nyare tekniker med PD och QC kanske funkar så men de vanliga 5 volt har jag svårt att tro att de kan kompensera bort en kass kabels tillkortakommanden. Åter till frågan, var köper man bra usb-kablar? De får gärna kosta lite men vill inte betala för hokuspokus grejer där kopparn sägs vara vara tvinnad på ett visst sätt under fullmåne.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: USB-kablar för hög ström?

Inlägg av arvidb »

Jag köpte en Otterbox 3m USB-C till USB-C för närmare ett år sedan och den har funkat bra. Har för mig att jag köpte den på Webhallen men jag hittar bara tvåmetersvarianten där nu, men det var ju 2 m du ville ha så: länk.
Jimjou
Inlägg: 194
Blev medlem: 27 september 2008, 11:29:38
Ort: Skövde

Re: USB-kablar för hög ström?

Inlägg av Jimjou »

Jag provmätte precis 4st kablar, två från IKEA, en Samsung orginalkabel och en noname kabel.
Alla kablar är 1,5m utom orginalkabeln som är 0,8m.
Mätningen gjordes med en billig kinesisk mätare som man kopplar mellan laddaren och USB-kabeln.

Laddaren är en Samsung Travel charger 5.3V 2.0A.
Type-C testades med en Samsung galaxy A52, Battirinivå 60%
microUSB testades med en Samsung Xcover 4, Batterinivå 50%.


Type-C IKEA: 1,77A
Type-C Samsung orginalkabel: 1,73A

microUSB IKEA: 1.32A
mikroUSB Noname: 0,39A

Dessa IKEAkablar har ett flätat textilstrumpa, i svart/vitt tänk gammalt strykjärn.
Tyvärr verkar inte exakt de kablarna finnas kvar på IKEA, men de har en annan kabelsort med textilhölje i enfärgat.
Om det bara är höljet som skiljer vet jag ej.
Agamemnon
Inlägg: 291
Blev medlem: 28 januari 2004, 05:12:15

Re: USB-kablar för hög ström?

Inlägg av Agamemnon »

Intressant, tack för info. Min testare har har anslutningar för både microusb och usb-c så man kan mäta spänning och ström i andra änden av kabeln. Det är då bara att öka på belastningen tills spänningen sjunker till 4,5 volt eller vad man nu tycker är rimligt. Vissa kablar är rent bedrövliga. Troligtvis ledare tunna som hårstrån.
Agamemnon
Inlägg: 291
Blev medlem: 28 januari 2004, 05:12:15

Re: USB-kablar för hög ström?

Inlägg av Agamemnon »

Länk till mätaren för den som är intresserad. Funkar mycket bra. https://www.amazon.se/gp/product/B07GR8 ... UTF8&psc=1
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14850
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: USB-kablar för hög ström?

Inlägg av mrfrenzy »

Moderna laddare och telefoner (nyare än 5 år) verkar justera spänningen automatiskt för att kompensera för kabelns resistans. Det kräver att kabeln har alla stift och att laddare och telefon följer moderna standarder.

Laddare: Samsung EP-TA20EBE 5,0V/2,0A 9,0V/1,67A
Vilospänning utan last: 5.03V

MikroUSB gammal Sony Xperia 90%:
Kort tunn kineskabel: 5,08V 0,40A

MikroUSB Galaxy Tab 5%:
Kort tunn kineskabel: 5,22V 1,425A

USB-C Galaxy S8 50%:
2m flätad Biltemakabel: 9,31V 1,30A
1m gammal tunn biltemakabel: 5,1V 0,49A

USB-C halvgammal Xperia 90%:
2m Biltema flätad: 9,175V 0,29A


USB-C Nintendo Switch 5%:
2m Biltema flätad: 5,07V 0,28A

Laddare: Netonnet/Andersson Powerbank 202039 5V/3A, 9V/2A
Vilospänning utan last: 5.11V

MikroUSB gammal Sony Xperia 90%:
Kort tunn kineskabel: 5,08V 0,40A

MikroUSB Galaxy Tab 5%:
Kort tunn kineskabel: 5,09V 1,42A

USB-C Galaxy S8 50%:
2m flätad Biltemakabel: 9,09V 1,30A
1m gammal tunn biltemakabel: 5,1V 0,49A

USB-C halvgammal Xperia 90%:
2m Biltema flätad: 5,11V 0,5A

USB-C Nintendo Switch 5%:
2m Biltema flätad: 5,11V 0,28A

USB-testare ATORCH UD24:
Genom att välja QC3.0 så kan jag få valfri spänning från 5V - 12V från Powerbanken med 0,2V steg. Det är alltså så telefonen begär önskad spänning för att kompensera för kabelförlusterna.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33743
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: USB-kablar för hög ström?

Inlägg av Glenn »

Jag behöver en 2m kabel (minst) vid sängen och konstaterade då att dessa har mycket olika kvalitet, men en sak som jag också märkte var att kablar som fungerade bra nya kunde fungera helt uselt ett halvår senare, lite oklart exakt vad som blir sämre i dom men om dom laddade 2A nya kunde dom ladda tex 1,3A efter ett halvår.

Bäst var ALLTID originalkablar, men dom är oftast väldigt korta, den jag faktiskt använde tillslut är en deltacokabel som jag tror såldes med löftet "för höga strömmar" eller nåt sånt, den är ganska grov så jag misstänker att ledarna i den är grövre med.
Findecanor
Inlägg: 982
Blev medlem: 2 juli 2010, 23:04:07

Re: USB-kablar för hög ström?

Inlägg av Findecanor »

Agamemnon skrev: 4 april 2021, 00:38:35 Faktum är att jag har en samling kablar som är riktigt kassa på att ladda en telefon och andra kablar som är rätt ok.
Vad har du för "telefon"?

En del tillverkare, t.ex. OnePlus har egna ladd-kablar som inte följer USB-standarden. Då spelar det ingen roll hur pass bra en USB-kabel är om den inte är "rätt" kabel.
Agamemnon
Inlägg: 291
Blev medlem: 28 januari 2004, 05:12:15

Re: USB-kablar för hög ström?

Inlägg av Agamemnon »

Glenn skrev: 4 april 2021, 20:01:09 Jag behöver en 2m kabel (minst) vid sängen och konstaterade då att dessa har mycket olika kvalitet, men en sak som jag också märkte var att kablar som fungerade bra nya kunde fungera helt uselt ett halvår senare, lite oklart exakt vad som blir sämre i dom men om dom laddade 2A nya kunde dom ladda tex 1,3A efter ett halvår.

Bäst var ALLTID originalkablar, men dom är oftast väldigt korta, den jag faktiskt använde tillslut är en deltacokabel som jag tror såldes med löftet "för höga strömmar" eller nåt sånt, den är ganska grov så jag misstänker att ledarna i den är grövre med.
Det blir förmodligen oxidering i kontakterna med tiden. Tänk om man kunde hitta en kabel med guldplätterade kontakter och 18 AWG ledare för strömmen så hade problemet varit löst.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: USB-kablar för hög ström?

Inlägg av xxargs »

Det kan variera mycket i ström vid 5 Volt bara för att man vickade lite på USB-A kontakten och likaså microUSB-kontakten - under 1 ampere märks inte så mycket tex. laddning av halvtom telefon eller ladda powerbank men det blir jättekänsligt när man skall upp närmare 2 Ampere trots att laddare och mottagare sägs hantera strömmen - vikten av att använda väldigt korta sladdar om man skall uppnå strömmen kring 2 ampere då 0.1, 0.2 Volt spänningsfall i kabel/kontakt har stor påverkan av laddström för klassisk 5V laddning utan reglering.

Om det är guldlager eller silverlager i kontakterna så är den ofta tunn och snart har kört hål i dem efter ett antal matningar och då börja glappet och spänningsfallen, så det är inte förvånande om kablar som var bra i början kan vara sämre efter ett halvår.

USB har i sin definition i hur många matningar den skall tåla innan försämringar på respektive kontakttyp - men detta kan man inte räkna med på noname-USB-sladdar.
Agamemnon
Inlägg: 291
Blev medlem: 28 januari 2004, 05:12:15

Re: USB-kablar för hög ström?

Inlägg av Agamemnon »

Om kablarna behöver vara korta så beror ju problemet på klena kablar. Om däremot problemet sitter i kontakterna spelar det ingen roll hur korta eller grova de är. Det ena problemet kan lösas med grövre ledare och därför efterlyser jag detta. Vad skulle det kosta extra att välja 0,75 mm2 för 5 volten istället för 0,25 som det tycks vara i de flesta. Någon krona kanske.
hsd
Inlägg: 2115
Blev medlem: 23 januari 2010, 00:09:45

Re: USB-kablar för hög ström?

Inlägg av hsd »

Tror det blir svårt att få in 0,75 mm² i en usb C-kontakt
Skriv svar