Gamla UPS-batterier

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
pirx
Inlägg: 21
Blev medlem: 18 februari 2021, 23:29:51

Gamla UPS-batterier

Inlägg av pirx »

Hej!

Jag ska göra mig av med en gammal UPS från jobbet. Först tänkte jag att jag ju måste göra något kul med batterierna, men har inte kommit på något:)
Men jag är ändå lite nyfiken på ett par grejer.

Det sitter 4 batteripack i den, 8st 12v blybatterier i varje pack, seriekopplade (batterierna i packen alltså). Så 96V i en modul va.

Hur blir det egentligen 220V ut av det, ngn som vet? Seriekoppla 2st pack (192V), sen parallellkoppla de 2 dubbla, och sen en ngn mojäng som "trimmar" spänningen, tänkte jag först,
men det är ju växelström ut och inte likström som i blybatterierna.

UPSen är 6U hög och ska klara ca 15A max tror jag (men om det även är 15A på enbart batterierna vet jag inte).
I nuläget belastas den med ca 6A, och batterierna klarar ca 30min då.

Kan man utifrån det uppskatta vad ett batteripack borde klara i max ström?
Det är ju typ såna här som sitter i packen, men jag kan inte se någonstans vad såna här klarar i ström: https://www.clasohlson.com/se/AGM-batte ... /p/36-5460
På litium-ion batterier brukar sånt ofta stå, när de används till radiostyrda bilar eller elcigg och sånt iaf.
Men blybatterier kanske är asmycket bättre på hög ström än lituimbatterier är?

Och hur skulle man ens ladda ett sånt batteripack? (jag tänker ju inte ta hem hela UPSen hehe).

Sist men inte minst, vilken är egentligen den korrekta subkategorin här i forumet för såna här el-lära/batteri-frågor?
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23620
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Gamla UPS-batterier

Inlägg av Henry »

Här har du allt och lite till om batteriet: http://www.global.se/documents/77221.pdf
Kjell brukar tråkigt nog inte skriva ut någon detaljerad info om blybatterierna men det var rätt lätt att hitta.

För att sammanfatta så vid en urladdningsström på enbart 0.36A har det en kapacitet på 7.2Ah, allt över den strömmen så sjunker detta värde. Max ström är 108A under max 5 sekunder, mer än det så riskerar batteriet att ta skada.

En UPS, enkelt förklarat, skapar en växelspänning av batteriets spänning med lite elektronik som sedan matas till en transformator. Denna transformator har dock istället för att tex ge ut 12V från ett 230V uttag istället satts tvärtom så 12V växelström går in på 12V sidan och så får man 230V sinus ut. Beroende sedan på hur pass bra elektroniken är och hur pass bra utgången är byggd efter transformatorn med filter och dylikt så kan denna sinus dock se mycket olik ut på ett oscilloskop viket vissa grejer man kopplar till inte bryr sig om medan andra kan flippa ut total och inte ens starta. Hur det är byggt är normalt helt baserat på prisbild men en UPS av märkeskvalitet brukar dock inte ha ut det sämsta.
Skriv svar