Beställa från Jlcpcb, fraktalternativ

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
havresylt
Inlägg: 60
Blev medlem: 5 maj 2014, 14:15:52
Ort: Uppsala

Beställa från Jlcpcb, fraktalternativ

Inlägg av havresylt »

Nån som beställt från Jlcpcb nyligen? Jag tänkte beställa nu igen, men verkar som de ändrat leveransalternativ. Sist jag beställde så om man valde EuroPacket så innebar det att Jlcpcb skötte tull och skatt, dvs man slapp tråkiga överraskningar från postnord. Nu verkar det se annorlunda ut; ser inte nån sån klausul längre. Nån som vet vad som gäller nu?
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Beställa från Jlcpcb, fraktalternativ

Inlägg av tecno »

dvs man slapp tråkiga överraskningar från postnord
Men hallå..... det har alltid varit avgifter på paket från utlandet så det är ingen överraskning och har aldrig varit det.
havresylt
Inlägg: 60
Blev medlem: 5 maj 2014, 14:15:52
Ort: Uppsala

Re: Beställa från Jlcpcb, fraktalternativ

Inlägg av havresylt »

tecno skrev: 31 mars 2021, 21:39:02
dvs man slapp tråkiga överraskningar från postnord
Men hallå..... det har alltid varit avgifter på paket från utlandet så det är ingen överraskning och har aldrig varit det.
Jo det är klart, men är alltid smidigare när det företag sköter tullningen så går det fortare och blir ofta billigare då postnord avgift utgår (75 kr). Naturligtvis ska importerade varor tullas.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Beställa från Jlcpcb, fraktalternativ

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag har ett paket på väg in just nu. Körde med "Standard Special Air Mail" vad det nu betyder men när jag kollade leveransalternativ tror jag att JLCPCBs version där de ordnade med förtullning var det alternativet dyrare än att fixa det själv.
Dock kan jag knappt erinra mig att jag betalat några avgifter.

Kolla också firstpcb-com. Senaste paketet dök upp utan några extra kostnader.
Senast redigerad av HUGGBÄVERN 1 april 2021, 09:36:59, redigerad totalt 1 gång.
agehall
Inlägg: 418
Blev medlem: 12 augusti 2020, 19:27:54

Re: Beställa från Jlcpcb, fraktalternativ

Inlägg av agehall »

Det fanns ett val att se fler fraktalternativ och då fanns alternativet att de sköter förtullningen när jag beställde ett par kort häromdagen.
Användarvisningsbild
Synesthesia
Inlägg: 574
Blev medlem: 22 januari 2010, 19:14:10
Ort: Mellan Göteborg och Kungsbacka

Re: Beställa från Jlcpcb, fraktalternativ

Inlägg av Synesthesia »

Jag har hittills bara använt DHL för frakt, det alternativet finns kvar i alla fall, förtullningen ingår då i priset (men privatpersoner måste betala momsen till DHL) och postmord har inte med paketet att göra. Det samma borde gälla för FedEx.
Haralt
Inlägg: 2448
Blev medlem: 15 november 2016, 00:19:11

Re: Beställa från Jlcpcb, fraktalternativ

Inlägg av Haralt »

Är inte DHLs sammarbetspartner i Sverige just Postnord. Dvs skickar du ett paket med DHL från t.ex. Tyskland till ett företag i Sverige, så blir det Postnord som transporterar det i Sverige (inte DHL som transporterar det i Sverige, vilket man skulle kunna tror). Hur vet jag det? Jag skickade för något år sedan ett paket med DHL från Tyskland till ett företag i Sverige(det svenska företaget är till och med ett DHL-paketutlämningsställe), då tvingades det svenska företaget bege sig till ett Postnord-utlämningsställe för att få ut paketet, visserligen i samma stad.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Beställa från Jlcpcb, fraktalternativ

Inlägg av mrfrenzy »

DHL i Tyskland har flera tjänster. De med bestämd leveranstid körs ut i Sverige av DHL Logistik eller DHL Express.
Snik-tjänsterna utan definierad leveranstid lämnas över till Postnord och levereras av dem, även om mottagaren är ett företag.
havresylt
Inlägg: 60
Blev medlem: 5 maj 2014, 14:15:52
Ort: Uppsala

Re: Beställa från Jlcpcb, fraktalternativ

Inlägg av havresylt »

Nu har jag beställt till slut. Det visade sig att man som företag med EORI-nummer kan jag beställa momsfritt direkt från Jlcpcb. Så förhoppningsvis slipper jag den biten iaf. Tull vete sjutton, men har för mig att det finns nån gräns som det är tullfritt under.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Beställa från Jlcpcb, fraktalternativ

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag fick en påse kort igår och detta utan att betala några extra avgifter. Jag valde nog det billigaste fraktalternativet, vilket det nu var.
Skriv svar