Hjälp med trasigt labb-aggregat Nordqvist & Berg (gammalt...)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
JohanU
Inlägg: 7
Blev medlem: 27 mars 2021, 22:28:03

Hjälp med trasigt labb-aggregat Nordqvist & Berg (gammalt...)

Inlägg av JohanU »

Hej!

Jag är helt ny på forumet och söker er hjälp. Mina egna kunskaper i ämnet fanns där en gång men det är länge sen jag sysslade med detta - gick ut teknisk linje 1990...

Jag köpte ett Nordqvist & Berg spänningsaggregat på en loppis, trots sin ålder kan det fungera för mina små behov och det är dessutom trevligt att titta på! Tyvärr fungerar det inte och jag har bara precis öppnat det för att se vad som kan vara fel. Har inte hittat något schema på det trots intensivt sökande, jag vågar inte gissa ännu vad som är tokigt - mer än att börja misstänka någon av de många transistorer som sitter där.

Det genererar spänning men den är inte ställbar, förväntad max utspänning på 15 V har visat säg vara betydligt högre - men jag har inte belastat aggregatet utan endast mätt med multimeter ännu så länge. Trycker jag in knappen som jag tror skall begränsa strömmen så sticker spänningen upp, man får en liten gnistbildning i tryckknappen också, låter inte ok. Den flervarviga potentiometern som reglerar spänningen är ok när jag mätte den separat. Har inte hittat några brända komponenter eller synligt tydliga fel.

Var tycker ni jag skall börja? Löda loss transistorer och dioder för att se om någon inte mäter rätt med multimeter? Andra "typiska fel" som kan inträffa?

Tack på förhand! / Johan

Bild
Bild
Bild
Bild
ToPNoTCH
Inlägg: 4871
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Hjälp med trasigt labb-aggregat Nordqvist & Berg (gammalt...)

Inlägg av ToPNoTCH »

Jag hade börjat med kondingarna.
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2958
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Hjälp med trasigt labb-aggregat Nordqvist & Berg (gammalt...)

Inlägg av Danny »

Har du full spänning ut är troligtvis utgångstrissan kortsluten.
Elytarna har sett bättre dagar
peo007
Inlägg: 443
Blev medlem: 21 juni 2009, 06:08:43
Ort: Tierp

Re: Hjälp med trasigt labb-aggregat Nordqvist & Berg (gammalt...)

Inlägg av peo007 »

Gamla Germanium-transistorer är inte kul, kan vara svårt att få ta i nya.
( byta ut innanmätet till något nytt )
SM4UKE
Inlägg: 103
Blev medlem: 28 september 2015, 20:47:21
Skype: HenrikUKE
Ort: Karlstad

Re: Hjälp med trasigt labb-aggregat Nordqvist & Berg (gammalt...)

Inlägg av SM4UKE »

Jag skulle tro att Dannys kommentar om utgångstrissan är sannolik förklaring till att utspänningen är konstant max. Kortslutning kollektor-emitter. Här borde det väl gå bra att bygga om till en kiseltransistor?
Kylplåten till den (förmodar att det är TO3-kapseln på ena bilden) ser klen ut. Ge-transistorer är väldigt benägna till termisk rusning när termperaturen drar iväg och tål inte heller så hög temperatur som
en kiselvariant.

Den bruna AEG-kuben är förmodligen en selenlikriktare och kan vara dålig.

Det är dubbel uppsättning svarta/röda polskruvar. Det är inte så enkelt att det ena paret är utgången och den andra är avkänning för regleringen? Är det ingen kontakt mellan dessa kan det förklara att
spänningen drar iväg okontrollerat. Men kolla utgångstrissan i alla fall. Och elektrolyterna har definitivt passerat bäst-före-datum.
JohanU
Inlägg: 7
Blev medlem: 27 mars 2021, 22:28:03

Re: Hjälp med trasigt labb-aggregat Nordqvist & Berg (gammalt...)

Inlägg av JohanU »

Tack för snabba svar!

Åldern på aggregatet uppskattar jag till 60-70-tal, likvärdigt med sonens gamla Hammond som fungerar relativt väl - med ungefär lika gamla komponenter om än inga transistorer..

Jag utelämnade en bild, det sitter två effekttransistorer på en stor kylplåt inne i själva chassit - de syntes inte. Jag tänker att jag försöker hitta felet tills jag stöter ett helt stopp, antingen genom att inte få tag i ersättningskomponenter eller om kostnaden stiger över vad ett modernt innanmäte skulle betyda. Jag vet inte om det spelar roll med linjärt eller switchat för min del - men i så fall skulle jag vilja återanvända de yttre delarna som mätare mm och transformatorn naturligtvis. Tips mottages tacksamt!

En viktig detalj: det satt två byglar i metall mellan polskruvarna, som jag plockade bort innan jag startade och som du väl hänvisar till SM4UKE?

/ Johan
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26135
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Hjälp med trasigt labb-aggregat Nordqvist & Berg (gammalt...)

Inlägg av Icecap »

De tvåbyglar måste obetingad vara på plats vid test iaf.

Faktisk alltid om inte du har speciella behov.
Användarvisningsbild
ffredrik
Inlägg: 341
Blev medlem: 20 oktober 2009, 17:52:18
Ort: Göinge

Re: Hjälp med trasigt labb-aggregat Nordqvist & Berg (gammalt...)

Inlägg av ffredrik »

Just det, sätt tillbaka byglarna och testa på nytt! (rött till rött och svart till svart)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45264
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Hjälp med trasigt labb-aggregat Nordqvist & Berg (gammalt...)

Inlägg av TomasL »

Börja med att rita upp ett schema på det, Aggregatewt är relativt okomplicerat, så det borde vara relativt enkellt.
JohanU
Inlägg: 7
Blev medlem: 27 mars 2021, 22:28:03

Re: Hjälp med trasigt labb-aggregat Nordqvist & Berg (gammalt...)

Inlägg av JohanU »

Jag tackar för alla kommentarer så långt! Jag tog tjuren vid hornen, värmde upp lödkolven och satte igång multimetern:

Alla transistorer lossades så att bara ett ben var kvar på korten. Jag noterade mina mätningar på bifogad bild (ber om ursäkt för fel rotation på bilden). Konstigt är effekttransistorerna ASZ18 (PNP) som mätte mellan E och C, vilket de väl inte ska göra? Alla tre effekttransistorer mätte precis likadant, i övrigt mätte dioder och övriga transistorer korrekt.

Transformatorn mätte jag utspänningarna ifrån och de tyckte jag alla verkade ok.

Sist tog jag några bilder på elektrolyterna, som visar en viss "utbuktning" i ena änden, nästan alla såg ut på det sättet. Har inte lossat dem ännu och måste man inte ha något speciellt instrument om man ska kolla om de är ok?

/ Johan

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33746
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Hjälp med trasigt labb-aggregat Nordqvist & Berg (gammalt...)

Inlägg av Glenn »

Du testade alltså inte att sätta tillbaka byglarna först ?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32717
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Hjälp med trasigt labb-aggregat Nordqvist & Berg (gammalt...)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Kondingar kostar några kronor styck och är de så gamla kan de ha torkat och tappat i kapacitans. Bara att byta.
Jag såg en grönbrun korv också, en plastkonding (eller papper) kan du också byta medan du håller på.
Eljest, följ råden du fått och försök göra att schema. Om trissorna är körda bygger man nytt LM317HV eller river ut allt och köper en billig kinamodul och installerar.
opampen
Inlägg: 1769
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Hjälp med trasigt labb-aggregat Nordqvist & Berg (gammalt...)

Inlägg av opampen »

Ett fint gammalt nätaggregat!

Som tidigare sagts att byta alla kondingarna. Många ser slitna ut. Det borde gå att hitta ersättare till dom flesta komponeneterna. Selen likriktaren kan du byta mot en kisel brygga. En firma som heter Bhiab.se har många lite äldre komponenter. Här ett datablad på trissan ASZ18 Titta på länken https://www.web-bcs.com/pdf/Va/AS/ASZ18.pdf

Är det helt hopplöst så kan du ju i värsta fall byta ut hela reglerelektroniken mot en LM317 som tidigare sagts här. Tror att LM317T (TO220 kåpa) går bra om inte inspänningen till LM317 är högre än 40 V. då ska du använda 317HV som tål högre spänning. Om spänningen är max 40 V. kan du även i så fall använda en regulator som heter LM317K som är en TO3 kapsel och skulle passa där trissorna sitter idag. Bhiab har den!
JohanU
Inlägg: 7
Blev medlem: 27 mars 2021, 22:28:03

Re: Hjälp med trasigt labb-aggregat Nordqvist & Berg (gammalt...)

Inlägg av JohanU »

Fortsatt tack för alla tips!

Efter ett han läst era svar och googlat lite idag har jag bestämt mig att det inte är mening att byta ut komponenterna. Att byta från germanium till kisel innebär förändring av kretsen, och det i sin tur innebär att man måste skapa ett schema och få det rätt, samt även designa om en del värden för att det ska stämma... Så det blir en lite för stor insats.

Planen skulle då vara att byta ut innanmätet mot en enkel krets baserat på LM317 eller LM350 för en max utström om cirka 2A, vilket transformatorn borde klara. Sen tänker jag att man ändå kan få till inkopplingen av mätinstrumentet så att det i princip gör samma sak men med moderna förutsättningar. Efter några sökningar på nätet fanns förslag på enkla kretsar med strömbegränsning, vilket ju verkar bra även om LM-familjen har allt det där inbyggt.

Ett spännande litet projekt!

/Johan
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3522
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Hjälp med trasigt labb-aggregat Nordqvist & Berg (gammalt...)

Inlägg av breflabb »

Gemanium effekt transistorer leder även mellan C-E. Så det är nog inget fel.
Enligt din tabell så är det inte fel på någon av trissorna.
Ge dig på elektrolytarna istället så kommer det funka mycket bättre
Skriv svar