Hjälp med trasigt labb-aggregat Nordqvist & Berg (gammalt...)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
JohanU
Inlägg: 7
Blev medlem: 27 mars 2021, 22:28:03

Re: Hjälp med trasigt labb-aggregat Nordqvist & Berg (gammalt...)

Inlägg av JohanU »

Det var en intressant information @Breflabb!!

Det ställer saken i ett helt annat läge - och kan det vara så enkelt så ska jag absolut se om jag inte kan få det att funka precis som det är.

Tack!! :o
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45272
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Hjälp med trasigt labb-aggregat Nordqvist & Berg (gammalt...)

Inlägg av TomasL »

Och rita upp ett schema, så blir allt enklare.
opampen
Inlägg: 1772
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Hjälp med trasigt labb-aggregat Nordqvist & Berg (gammalt...)

Inlägg av opampen »

JohanU:

Tycker du ska försöka först att få igång den som den är. Trorligen är det bara kondingarna! Eventuellt att du byter selenlikriktaren mot en kisel. Vi får hoppas på det bästa!

Angående LM317 som jag nämnde klarar den 1,5 A. Men det står på instrumetet 1A så då ska du nog inte försöka att ta ut 2 A.! Men det blir i så fall plan B. Vi får som sagt hoppas att det går bra som det är.
Rolf Zetterberg
Inlägg: 975
Blev medlem: 13 september 2007, 19:03:17
Ort: sverige

Re: Hjälp med trasigt labb-aggregat Nordqvist & Berg (gammalt...)

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Instämmer fullständigt.Ett sådant här aggregat är värt att göra i ordning.Och jag skulle inte tveka att provköra det utan att byta ett enda dugg.
Jag har länge trott att jag var ensam om att ha ett liknande-(KB30 som ger 30V och 0,4A)men nu finns det ju ett till!
Har haft det som "vardagsaggregat" i säkert 15 år och bara bytt några ellyter i förebyggande syfte--inte för att det egentligen behövdes.Brumnivån var låg ändå.
(tryckknappen i mitten är till för att ställa in max ström med knappen intryckt).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
LeCanard
Inlägg: 2163
Blev medlem: 29 april 2009, 10:18:25
Ort: Perpignan

Re: Hjälp med trasigt labb-aggregat Nordqvist & Berg (gammalt...)

Inlägg av LeCanard »

Jag kände mej bara tvungen att kolla upp var Snoilskyvägen ligger.. Aldrig hört talas om förrän nu.. Å andra sidan har jag sällan vägarna förbi Fredhäll ( snarare under )
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33774
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Hjälp med trasigt labb-aggregat Nordqvist & Berg (gammalt...)

Inlägg av Glenn »

Själv hade jag givetvis full koll på snoilskyvägen eftersom jag bott några hundra meter därifrån och den ingick i promenadstråket :)
persika
EF Sponsor
Inlägg: 1347
Blev medlem: 31 juli 2006, 22:14:37
Ort: Österlen, Skåne

Re: Hjälp med trasigt labb-aggregat Nordqvist & Berg (gammalt...)

Inlägg av persika »

Glenn skrev: 29 mars 2021, 08:34:16 Du testade alltså inte att sätta tillbaka byglarna först ?
Jag vill ställa samma fråga!
JohanU
Inlägg: 7
Blev medlem: 27 mars 2021, 22:28:03

Re: Hjälp med trasigt labb-aggregat Nordqvist & Berg (gammalt...)

Inlägg av JohanU »

Tack för alla inlägg - dax för en uppdatering:

Då är vi alltså två @Rolf! Det var intressant så tack för den fina bilden. De är verkligen modernt formgivna! Kanske kan vi ta en direkt kontakt och göra vissa jämförelser?

I torsdags landade ett paket från Electrokit med diverse elektrolyter. Dessa installerades i fredags och därefter vidtog ny provkörning - med byglarna på. Ett fall framåt, men inte till helt felfri status tyvärr:

- Samtliga elektrolytkondingar byttes, där värdet inte var 100% korrekt försökte jag med närmaste. Exempel: 5,0 uF fick bli 4,7 och 80 uF fick bli 68 uF vilket var närmast. Eftersom det är likspänning tänkte jag att det kan fungera i alla fall hjälpligt.
- En rejäl kallödning på mittuttaget på trafon och ett av kretskorten åtgärdades till slut genom att den ensamma lackade koppartråden med märklig krympslang byttes mot en flertrådig istället.
- Visarinstrumentets glas återmonterades med nytt lim så att inte nålen fastnar någonstans.
- Provkörning med byglarna på gav följande: Vid spänningsmätning visar instrumentet nu 0, stabilt och fint oavsett vilken position den 3-varviga potentiometern ställs. Vid intryckning av strömknappen kan jag nu reglera i hela området 0-1 A, inga knäppar eller spikar när knappen trycks in och heller inga små rökplymer från komponenterna. Bra - funktionen för strömbegränsning verkar 100%!
- Spänningen ut från aggregatet är mellan -10 mV upp till +90 mV om jag har den svarta polen som referens. Mätning inne på korten (någonstans) gav 0-100 mV.
- Lossar jag bygeln mellan de svarta polerna så sticker aggregatet iväg till ca 26 V och visaren slår i botten.

Jag startade därefter det mödosamma projektet att dokumentera kretsen. Det finns två kretskort, ett uppe vid trafon med cirka 20 komponenter och ett under aggregatet med cirka 40 komponenter. Däremellan och mellan alla kontroller, effekttransistorer, och "lösa komponenter" går sladdar... Jag kan säga att detta är mycket tidsödande och jag har hunnit ungefär halvvägs. Risken för att rita fel är betydande så någonstans där var jag på väg att ge upp och snegla på att modernisera innanmätet... Men så kom några nya inlägg och Rolfs bild och då tänkte jag att "vi får väl fortsätta"! Men det kan behövas handfast hjälp, låt oss se.

Intressant fakta: den flervarviga potentiometern hämtar sitt värde från den övre svarta polskruven. Signalen som då varierar i storleksordningen 0-100 mV skickas till några av transistorerna i botten på aggregatet (kortet med flest komponenter och svårast att reda ut). Det verkar som att transistorerna inte öppnar eller börjar leda.

Så långt är jag kommen, egentligen tar det lite för mycket tid men det kan det ju vara värt om det sedan fungerar till mina små behov..

Om någon har ett bra tips på hur man dokumenterar på ett lättare sätt tas det tacksamt emot, eller andra fortsatta tips naturligtvis!

Johan
JohanU
Inlägg: 7
Blev medlem: 27 mars 2021, 22:28:03

Re: Hjälp med trasigt labb-aggregat Nordqvist & Berg (gammalt...)

Inlägg av JohanU »

Just det, glömde kommentera frågan om selenlikriktare:

Jag har sett och använt selenlikriktare för många år sedan, kan inte se någon sådan i detta aggregatet. En av lindningarna på trafon likriktas av en vanlig kiselbrygga, långsmal med fyra pinnar ner i kortet och denna fungerar bra.

Den andra lindningen med centrumtapp och två uttag går till en enkel krets bestående av två vanliga dioder - samt den lilla bruna burken från AEG. Vad denna gör har jag inte förstått, men den har "två ingångar och en utgång" - och mäter en likriktad spänning på den utgången. Den är märkt "+m2w~" och "M2x60C" och "120 KP". Har inte hittat någon info på nätet, om jag får ritningen på kretsen klar så kanske det klarnar..

Johan
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16772
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Hjälp med trasigt labb-aggregat Nordqvist & Berg (gammalt...)

Inlägg av grym »

förr kunde man ha kraftdelen med två lindingar och två dioder, billigare med dubbla lindningar än 4 dioder, och man sparade o.7v i likriktarbryggan

den bruna kan vara ett ntc motstånd, ser ut som ptc motstånden som man hadde för avmagnetisering av färgtv
kan ha fel här
men det kan då fungera som mjukstart, kolla om den känns varm efter en stund, det tredje benet är då ett varmhållningsmotstånd
Användarvisningsbild
AndersB_55
Inlägg: 2
Blev medlem: 6 januari 2021, 15:20:56
Ort: Skanör

Re: Hjälp med trasigt labb-aggregat Nordqvist & Berg (gammalt...)

Inlägg av AndersB_55 »

Hej Johan. Som jag sa på telefon hade jag nog köpt en sån här för några hundralappar

https://www.electrokit.com/produkt/vari ... 9EQAvD_BwE

Retrolådan med instrument, knappar och uttag kan du ha kvar men du får en modern och bra lösning inuti. Att anpassa visaren och potentiometern går att fixa. Aggregatet blir som innan men funktionen som ny. Och lite mer uteffekt dessutom, databladet säger 30V/3 A. Transformator och likriktare som sitter där redan kanske kan återanvändas bara man kollar sekundärspänningen. Jag kan hjälpa dig. Själv hade jag nog skaffat en ny sån också och skruvat in.
Anders

https://www.electrokit.com/uploads/prod ... 809e-2.pdf
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar