ABS sensor - eletriskt fel

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
pavan
Inlägg: 116
Blev medlem: 1 februari 2012, 21:59:49
Ort: Stockholm

ABS sensor - eletriskt fel

Inlägg av pavan »

Jag gör ett nytt inlägg då detta gäller ett annat fel. Börjar med att säga att mina kunskaper inom el lära är näst intill obefintliga. Men med tanke på vad dagens bilverkstäder tar ut för priser vill jag åtminstone ge det en chans och se om jag kan göra något själv, innan jag lämnar in bilen.

Så har problemet att ABS lampan lyser, och vid utläsning så får vi upp en felkod som säger att höger bakre ABS sensor har ett "elektriskt kretsfel", jag har bytt sensor men felet kvarstår, däremot 1 gång direkt efter bytet tog det ca, 5-7 min tills ABS lampan tändes, i vanliga fall tänds den sekunder efter start, och gör så nu igen.

Jag mätte spänningen i sensor kabeln och den visade på 0.11V med tändning på, och 0.58V med tändning av, på den trasiga sidan.
Till min förvåning när jag mätte den vänstra fungerande sidan så hade den 0V med tändningen av och 0.02V med tändning på ( i princip 0V). Så jag antar då att det normala vid stillastående ska vara 0V i ABS sensor kabeln. Denna bil använder aktiva ABS sensorer....tror jag.

Så min fråga är, vad indikerar det på om en kabel har spänning i sig fast den inte ska ha det? Är det någon kortslutning till plus kabel, eller finns det andra fel som kan ge spänning i en kabel?

Som jag nämnde så noterade jag att efter bytet till ny sensor tog det ca, 5-7 min tills lampan tändes, men från och med andra starten tänds den direkt efter start. Så tänker att denna spänning kanske förstörde den nya ABS sensorn efter några minuter?

Tacksam för svar av någon som har lite mer el kunskaper.
Senast redigerad av pavan 24 mars 2021, 18:31:26, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33796
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Betydelse av spänningsmätning

Inlägg av Glenn »

Oftast brukar ABS-systemet göra två tester, först kollar det resistans till alla sensorer när du slår på tändningen, om du har ett avbrott eller kortslutning till någon så sätts felkod och ABS-lampan tänds,
sen när du kör iväg så kontrolleras att signalen "ser bra ut", om den inte gör det vid en specifik hastighet (brukar det vara, tex 6km/h) så tänds lampan poch felkod sätts.

I ditt all verkar det vara mer ett glapp elelr kanske rostiga/dåliga ringar som gör att bilen först efter ett tag upptäcker att signalen är konstig.

Det ska inte vara några spänningar alls från givarna om bilen står still och dom är urkopplade, att du får mycket låga spänningar vid mätning är nog att betrakta som mätfel eller möjligen nån läckström/induktans i kablaget.


Om resistansen är bra (antingen de värdena tillverkaren föreskriver, eller helt enkelt att alla sensorerna ger liknande resistans) så skulle jag börjat tilla på kransar om dom är skadade och kontakter/kablar för ev glapp.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Inlägg: 4694
Blev medlem: 6 november 2006, 21:43:35
Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
Kontakt:

Re: Betydelse av spänningsmätning

Inlägg av Swech »

Om det nu är ett fel på bromsarna i bilen så kan det nog vara värt pengarna
att låta någon som vet titta på det.
Om du nu lyckas få lampan att slockna så har du egentligen ingen aning om felet är fixat.
Må vara hänt om det var fönsterhissen / stereon ... men bromsarna är ju bra om de funkar

Swech
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33796
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Betydelse av spänningsmätning

Inlägg av Glenn »

Mja, om lampan tänds vid start och sen slocknar så har den uppenbarligen klarat bilens självtest och är att betrakta som fungerande.

Sen kan man ju lagligen köra omkring i bilar som inte bhar ABS alls så även om man skulle tappa ABS-funktionen pga fel är det väl inte hela världen, speciellt inte i bra väglag.
pavan
Inlägg: 116
Blev medlem: 1 februari 2012, 21:59:49
Ort: Stockholm

Re: Betydelse av spänningsmätning

Inlägg av pavan »

Tack för infon. Jag tror att aktiva ABS sensorer inte går att mäta resistansen på själv med multimeter, om jag läst rätt på nätet. kan man mäta resistansen i sensor kabeln och jämföra med dom fungerande sidorna?

Okej så dom ska inte ha någon spänning vid stillastående, intressant, tack för bekräftelse av detta.

Det var bara första gången direkt efter bytet som det tog lite tid innan lampan tändes, innan detta och efter detta så tänds den direkt efter start igen. Däremot i allra början när felet uppkom så tog det lite längre tid innan lampan tändes, allt från 10 sekunder till 2 minuter, vet inte vad detta indikerar?

Nu så tänds ABS lampan vid start (självtest), sedan slocknar, men tänds igen inom några sekunder. Ibland dock så släcks den aldrig efter självtestet.

Jag ville granska kabeln visuellt men den går på krångliga ställen inne i bilen och först till någon 9-pins kontakt som är i något som heter "interior wiring harness, left of bulkhead", innan den fortsätter till ABS modulen. Vet inte ens hur man kommer åt denna interior wiring harness?

Vanliga bromsarna fungerar felfritt, och vi kör ändå inte runt med denna bil nu, mest korta testkörningar. och man märker ju när ABS systemet fungerar igen, när man bromsar hårt.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14858
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Betydelse av spänningsmätning

Inlägg av mrfrenzy »

Tändes lampan efter några minuters körning, eller några minuters stillastående?
pavan
Inlägg: 116
Blev medlem: 1 februari 2012, 21:59:49
Ort: Stockholm

Re: Betydelse av spänningsmätning

Inlägg av pavan »

Förresten, är det någon som vet vad man får på besiktning på en tänd ABS lampa, och av bilen själv urkopplat ABS system, är det en 2:a eller riskerar man en 1:a ?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26147
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Betydelse av spänningsmätning

Inlägg av Icecap »

Är ABS-ringen OK?

På min förra bil rostade den bort i "taggarna" och jag fick intressanta fenomen...

Under min praktik på bilverkstaden var det rimligt ofta att ABS-ringen (alltså den som trigger sensorn) var trasig av olika sätt. En gång var det för att rost hade knuffat sensorn ut mot ringen och ringen var nött sönder.
pavan
Inlägg: 116
Blev medlem: 1 februari 2012, 21:59:49
Ort: Stockholm

Re: Betydelse av spänningsmätning

Inlägg av pavan »

Oj ja det var en bra fråga, jag har oftast kört iväg direkt och märker att lampan tänds efter några sekunder. Men jag tror att lampan tänds även om man har motorn på och är stillastående, men är inte helt hundra. Ska testa detta.

Däremot har vi med OBD läsare läst av alla 4 hjulens hastighet under färd, och den felaktiga sidan visar 0km/h hela tiden, den går aldrig över 0km/h, medans dom tre andra hen visar verklig hastighet.
pavan
Inlägg: 116
Blev medlem: 1 februari 2012, 21:59:49
Ort: Stockholm

Re: Betydelse av spänningsmätning

Inlägg av pavan »

Jag hade inte rätt verktyg (30mm hylsa) att ta bort hjulnavet, eller vad det heter, men tog foton på ringen genom det lilla hålet där ABS sensorn ska sitta, men lite svårt att se om den är trasig.
Denna bil har aktiva sensorer så den har inga kuggar på ringen, utan det är magneter istället.

Men om ringen är delvis trasig på vissa ställen så tycker man väl att det borde funka intermittent, istället för att den stängs ned helt och hållet?

Men jag undrar om denna spänning på den trasiga sidan kan vara en ledtråd? Vet dock inte i vilka fall en kabel kan bli spänningssatt? Det nämndes "läckström/induktans", skulle detta få sensorn att bli ur funktion?
Jag mätte spänningen ett flertal gånger på den trasiga sidan och den visade alltid exakt samma värden....0.11V och 0.58V

Bild
Bild
Bild
svanted
Inlägg: 5083
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Betydelse av spänningsmätning

Inlägg av svanted »

har ABS kransen trillat loss eller rostat upp?
i bilderna syns ingen krans...

edit:

vad är det för bil?
på att på vissa bilmodeller sliter man sönder hjullagret om man tar loss hjulflänsen.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26147
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Betydelse av spänningsmätning

Inlägg av Icecap »

Nu brukar ABS-sensorer (efter vad jag vet) i grunden vara en spole med en magnet nära kärnan.
Kuggkransen brukar vara just det: en kuggkrans. Den kan vara inbakat i t.ex. gummi för att minska korrosion men är det bara på vissa modeller.

När avståndet mellan sensor och kuggkrans varierar (tugg kommer nära/kör bort) skapas en liten puls i sensorn som sedan förstärks av elektronikboxen och används.

Avkänningen för felsökning kan vara att dra en svag ström i spolen vid uppstart.
Om spänningsfallet då är lågt är den test OK, är den för låg kan den vara kortsluten och är den för hög är det avbrott i ledningen.

Alltså är det inte bara att mäta spänning och nöja sig med det.

Du har redan bytt sensor - utan att det löste problemet.
Om du kunde mäta uppe vid ECU på båda ledare (bil avstängd!) med ett ohm-mätare kan du få en ide om hur saken ser ut.
Om du mäter en OK sensor och den dåliga kan du se skillnaden. Är det "betydande" skillnad i motståndet (Kabel-vid-ECU -> Sensor -> andra Kabel-vid-ECU) är det rimligt säkert kabelfel eller jackfel.

Är motståndet i stort det samma är min misstanke direkt på kuggkransen!
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32556
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Betydelse av spänningsmätning

Inlägg av säter »

svanted skrev: 24 mars 2021, 13:07:22 i bilderna syns ingen krans...
Nu var det väl ingen krans på den här bilmodellen?
Det var en slät ring med magneter.
Är det hallgivare som är sensorer då?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26147
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Betydelse av spänningsmätning

Inlägg av Icecap »

Kuggkransen är den gummigrej som syns ner genom sensorhålet och nej, den består INTE av magneter.
Hade den gjort det hade det suttit en massa rostflagar på den efter ett tag.

Om sensorn har 2 ledare är den oftast induktiv som jag beskrev.

En induktiv sensor har en spole runt en kärna - och i bortre ändan av kärnan - bort från kuggkransen - finns en magnet.
När en kugg närmar sig ändras magnetfältet och inducerar en spänning - och samma sker när kuggen försvinner igen.

Har sensorn 3 eller fler ledare kopplat till är den rimligt säkert av halvledartyp. Funktionen med magneten i kärnan är dock likadan och ELFA har iaf. haft en sensor av den typ till avkänning av närhet av magnetisk metall.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32556
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Betydelse av spänningsmätning

Inlägg av säter »

TS srev så här.
pavan skrev: 24 mars 2021, 13:04:58 Denna bil har aktiva sensorer så den har inga kuggar på ringen, utan det är magneter istället.
Skriv svar