Linda om Elmotor själv

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Mellanbjörn
Inlägg: 4
Blev medlem: 26 februari 2021, 21:40:34

Linda om Elmotor själv

Inlägg av Mellanbjörn »

Hej! Jag vill försöka mig på att linda om en elmotor.
Har läst några trådar här och det verkar som att det finns en väldig massa kunskap om detta. Jag har lite funderingar kring hur jag ska göra, som jag gärna vill bolla med några kunniga. Hoppas att någon är intresserad av att bistå med tips och råd.

Motorn är en dahlanderkopplad 3fasmotor på 0,5/0,7kw
Den hör till ett matarverk på en gammal fräs. Jordfelsbrytaren löser direkt när man kopplar in motorn och lacken har börjat rinna på statorn. Har fått ett pris på minst 6000kr att linda om den, Det är mycket pengar på den här maskinen!

Är det värt att försöka göra det själv?
Har någon tips på vilket material som jag behöver införskaffa? Och vart?

Jag har uppskattat med skjutmått att diametern på kopparn är 0,25mm. Hur noga är detta? Finns det något sätt att dimensionera med någon tabell eller så?
33AFEDC8-46D8-43DA-8EF9-67BB26C9F533.jpeg
7602E787-B790-42A6-BE2D-32C47FC7C08A.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
SeniorLemuren
Inlägg: 7805
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Linda om Elmotor själv

Inlägg av SeniorLemuren »

Du behöver bränna av isoleringen på tråden och sedan mäta med mikrometer. Det är noga att arean på tråden blir den rätta. Du behöver spårisolering, brukar vara 0.30 mm samt en som är 0.10 mm polyesterfilm som man använder som "tratt" när man petar ned härvorna. Du behöver en pet och en "vikare" som du kan tillverka själv om du har en bänkslipmaskin., du behöver stickor som lock i spåren, lämpligt material att banda lindningen med samt mellanläggsmaterial mellan härvorna och systoflexslang att isolera lindningsändarna och kabelskarvarna med. Härdlack till lindningen när den är klar. Det finns både som lufthärdande i rumstemp och sådant man härdar i ugn. För att linda härvorna behöver du tillverka en lindningsmall av trä som du kan sätta upp i t.ex en svarv.

Det svåra är att få rätt mått på härvorna så att lindningen inte blir för stor så att sköldarna inte går på eller för liten för då blir det svårt att få ner dem i spåren. Man kan göra en provhärva om man är osäker.

För att få ur lindningen så hugger man av kransen på kopplingssidan med ett vasst stämjärn, man brukar sedan få elda rätt bra på statorn med gasol för att sedan kunna dra ut härvorna. Sedan rensar man spåren med t.ex ett tillslipat bågfilsblad. Viktigt att kolla hur härvorna är kopplade innan man hugger bort kransen, för sedan kan det vara risk för att den ramlar isär och det blir omöjligt att se kopplingen. På en motor som har bara en hastighet är lätt att koppla ihop härvorna, men en Dahlandermotor har en lite speciell koppling och det är bra att kolla så det blir rätt. Det är förstås viktigt att dokumentera noga, för har du tagit ur lindningen så är det inte stor idé att gå till en lindarverkstad och be att få den omlindad i fall du inser att du inte klarar det själv.

För att få tag på erforderligt material så är det nog enklast att köpa på närmaste lindareverkstad. De brukar inte vara omöjliga, jag har själv köpt material till ett flertal omlindningar på en lindareverkstad här i Kristinehamn. De har till och med härdlackat och ugnstorkat mina omlindade statorer.

Edit: Här är en länk till en beskrivning jag gjort tidigare.
Mellanbjörn
Inlägg: 4
Blev medlem: 26 februari 2021, 21:40:34

Re: Linda om Elmotor själv

Inlägg av Mellanbjörn »

Tack Seniorlemuren! Jag får börja med att rita upp hur lindningen går och skaffa en mikrometer så att jag kan få rätt area helt enkelt. Återkommer när det är klart!
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Linda om Elmotor själv

Inlägg av prototypen »

Och du är säker att det är isolationsfel på motorn, kanske något fel i fram/back, hög/låg omkopplaren.
Du kan få köpa ett fungerande matarverk av mig för 5000 spänn, så sparar du 1000.

Protte
Mellanbjörn
Inlägg: 4
Blev medlem: 26 februari 2021, 21:40:34

Re: Linda om Elmotor själv

Inlägg av Mellanbjörn »

Mja, det var väl tanken att det skulle bli lite billigare än 6000kr. Kanske 1500spänn eller något. Men tack för erbjudandet. Jag kanske köper den av dig om det skulle skita sig.
SeniorLemuren
Inlägg: 7805
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Linda om Elmotor själv

Inlägg av SeniorLemuren »

Kan du inte byta ut motorn mot en vanlig 3-fasmotor och förse den med frekvensomvandlare? Det borde du klara inom ramen på 1500 kr.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23613
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Linda om Elmotor själv

Inlägg av Henry »

Ja det är dyrt att få de omlindade, en verkstad jag frågade en gång som jag fick ungefär samma summa ifrån sade att det börjar inte löna sig förrän vid runt 15 - 20kW men dom undrade om det inte gick att byta ut den jag hade till en vanlig trefasare, vilket dock tyvärr inte gick i mitt fall då det var en custom variant.
thomas_gbg
Inlägg: 115
Blev medlem: 19 mars 2010, 17:43:15

Re: Linda om Elmotor själv

Inlägg av thomas_gbg »

Dom här videorna brukar jag titta på och fascineras. Dom visar hur folk från Indien reparerar saker. Här reparerar han en startmotor. Helt otroligt att dom får ihop det. :shock: :D
thomas_gbg
Inlägg: 115
Blev medlem: 19 mars 2010, 17:43:15

Re: Linda om Elmotor själv

Inlägg av thomas_gbg »

Här lindar dom om och reparerar en elmotor. Helt otroligt att dom får ihop det. :oops:
SeniorLemuren
Inlägg: 7805
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Linda om Elmotor själv

Inlägg av SeniorLemuren »

Om man kollar på film nr 2 så förvånas jag av att de har så dåligt med lindningsutrustning för att vara en verkstad som reparerar motorer. Jag lindade om en motor som jag skrivit om i emigranten.se där kan man se en bild på hur jag lindade härvorna. Jag tillverkade en lindningsmall som var ställbar i både längd och bredd, på så vis kunde jag få härvbredden rätt direkt och slapp att töja isär den, den passade direkt på bredden. Jag hade ju heller inte tillgång till 3 st indier som kunde hålla i spoltrådarna så jag riggade upp dem på en postvagn som jag hade stående.

När det gäller att få ner trådarna i spåren gör de ett stort fel som kan kosta skjortan. De petar/drar ner trådknippet i spåret ned genom den vassa plåtöppningen utan att skydda trådarna. Det kan visar sig ju inte förrän man provkör en färdiglindad motor om det har blivit kortis mellan 2 eller flera trådar på grund av avskavd lackisolering, då får man göra om allt ihop.

För att skydda trådarna och underlätta nedpetningen så använder man ett tunt mylar vanligtvis 0.1 mm som "tratt", när härvan är nere i spåret klipper man bort det som sticker upp ovanför plåten så nära spåret som möjligt och viker sedan ned det lilla som blir kvar som ett lock. Sedan sätter man i en sticka i spåret som läser ner allt.

För att peta ner härvan använder man en "pet" den brukar jag slipa till av en lämplig plastbit ca 4 mm tjock som jag slipar av lite i änden för att passa in i spåröppningen. För att vika ner "trattens" vingar i spåret använder jag ett rundjärn som har samma diameter som locket man ska låsa med är brett. Rundjärn smärglar jag tjockleken på så att det blir ungefär halva diametern kvar och sätter ett litet handtag i änden på, så att jag kan "vrida ner" trattsidorna i spåret. På bilden kan man se hur jag menar med tratten. Bilden visat även peten och lockvikaren. Lockvikaren skall naturligtvis inte vara krokig som på bilden. Änden på lockvikaren är rundad och lite skålad i änden för att fungera bäst och välpolerad för att inte skada trådlacken. Den brukar komma till användning även när man vill hjälpa till att pressa ner trådarna om det är trångt i spåret som det kan vara i en del motorer.

En sak man lägger märke till är att man mäter diametern på samtliga trådar som är kopplade parallellt, det beror på att det inte är helt säkert att de håller samma diameter. Man kan ha använt olika diametrar för att ernå en exakt area.
linda motor.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32546
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Linda om Elmotor själv

Inlägg av säter »

För att skydda trådarna och underlätta nedpetningen så använder man ett tunt mylar vanligtvis 0.1 mm som "tratt", när härvan är nere i spåret klipper man bort det som sticker upp ovanför plåten så nära spåret som möjligt och viker sedan ned det lilla som blir kvar som ett lock.
Är det inte där som de sätter i papper?
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32546
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Linda om Elmotor själv

Inlägg av säter »

thomas_gbg skrev: 2 mars 2021, 07:54:38 Här lindar dom om och reparerar en elmotor. Helt otroligt att dom får ihop det.
Det är inte så stor skillnad mot hur man gör i Sverige.
thomas_gbg
Inlägg: 115
Blev medlem: 19 mars 2010, 17:43:15

Re: Linda om Elmotor själv

Inlägg av thomas_gbg »

Var inne och tittade på din hemsida emigranten.se. Hur lång tid tog det att linda om din motor.
thomas_gbg
Inlägg: 115
Blev medlem: 19 mars 2010, 17:43:15

Re: Linda om Elmotor själv

Inlägg av thomas_gbg »

säter skrev: 2 mars 2021, 10:48:02
thomas_gbg skrev: 2 mars 2021, 07:54:38 Här lindar dom om och reparerar en elmotor. Helt otroligt att dom får ihop det.
Det är inte så stor skillnad mot hur man gör i Sverige.
Principen är säkert samma men miljön och verktygen skiljer nog en del. :D
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Linda om Elmotor själv

Inlägg av Mizzarrogh »

Hur räknar man ut antal varv egentligen?
(Jag behöver också linda om en del grejer)
Skriv svar