Ersättningstransistor? Bygga om?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
SeniorLemuren
Inlägg: 7810
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Ersättningstransistor? Bygga om?

Inlägg av SeniorLemuren »

Min batteriladdarfe har lagt av. Dioder lyser men ingen laddström Det är en enkel laddare med fulltrafo. 20 Amp 12 V. På styrkortet sitter 2 st S4012BH som jag inte kan hitta något datablad på. Kan man kanske klämma dit någon vanlig FET. Jag har t.ex några STP55NF06 60V 39A liggandes.
S4012BH (2).JPG
laddare.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av SeniorLemuren 26 februari 2021, 10:16:39, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14176
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Ersättningstransistor?

Inlägg av swesysmgr »

En Triac kommer upp som ersättare?
"This part is the equivalent replacement for the following:
ECG5536, MCR264, MCR264-10, MCR264-2, MCR264-3, MCR264-4, MCR264-6, MCR264-8, NTE5536, S0540R, S1040R, S2040R, S4012BH, S4012DH, S4012MH, S4012NH, S4014BH,"


https://vetco.net/products/800-volt-40a ... 20-nte5536
SeniorLemuren
Inlägg: 7810
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Ersättningstransistor?

Inlägg av SeniorLemuren »

Aha. Dyra små jävlar. Kanske bättre att skrota laddaren och ta reda på transformatorn. Vet ju inte ens om det är de det är fel på. Kan ju vara något annat på kortet.
SeniorLemuren
Inlägg: 7810
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Ersättningstransistor? Bygga om?

Inlägg av SeniorLemuren »

Efter att ha sovit på saken funderar jag på om man skulle bygga om laddaren och använda en Arduino Uno eller mini att styra en STP55NF06 i stället för Triacarna. Man behöver ju bara sätta in en brygglikriktare och en liten pulldown till 5 volt för Arduinon. STP55NF06 går väl att styra direkt med Arduinons 5V. Man kunde även förse det hela med en liten Oled för att visa aktuell status.

I mina gömmor har jag en digitalgivare för 30 Amp DC så man kan även mäta laddströmen. Konstantspänningen kan man ju sköta med att ta in spänningen via en spänningsdelare och sedan mata ut en PWM till STP55NF06. I programmet kan man sedan lägga in lämplig ladd och underhållsladspänningar med omkopplare för snabbladning m.m. Låda med kylflänsar, transformator, laddkablar säkringar, strömbrytare finns ju redan så det borde ju inte vara något jättejobb.

Synpunkter, tänker jag fel, har jag missat något?
Mindmapper
Inlägg: 6416
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Ersättningstransistor?

Inlägg av Mindmapper »

Skulle tro att kylflänsen för din FET-styrning blir dyrare än tyristorerna. Kylflänsarna för tyristorerna räcker ej till för FET. En tyristorstyrning och en FET-styrning är helt skillda väsen. På Mauser kostar tyristorerna ca 1,5 euro.
SeniorLemuren
Inlägg: 7810
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Ersättningstransistor?

Inlägg av SeniorLemuren »

Skrev visserligen att "Låda med kylflänsar finns" men du kanske trodde de var för små? Jag trodde de skulle räcke till, det är nämligen gavlarna på lådan. Närmast till höger i lådan sitter transformatorn. Pa andra sidans gavel satt de två Triacarna skruvade. Mått på kylflänsarna är 19 x 12 cm med 10 flänsar 2.5 mm höga. Total kylyta ca. 265 cm2
laddare öppnad.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45291
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Ersättningstransistor? Bygga om?

Inlägg av TomasL »

TIC126C, TIC126D och TYN412 skall tydligen kunna ersätta denna.
Mindmapper
Inlägg: 6416
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Ersättningstransistor?

Inlägg av Mindmapper »

SeniorLemuren skrev: 26 februari 2021, 10:15:27 Skrev visserligen att "Låda med kylflänsar finns" men du kanske trodde de var för små? Jag trodde de skulle räcke till, det är nämligen gavlarna på lådan. Närmast till höger i lådan sitter transformatorn. Pa andra sidans gavel satt de två Triacarna skruvade. Mått på kylflänsarna är 19 x 12 cm med 10 flänsar 2.5 mm höga. Total kylyta ca. 265 cm2
laddare öppnad.jpg
De var rätt stora. Normalt är det så att om du har en tyristorstyrning så behövs inte stor kylyta. Har du en analog styrning med transistorer blir det massor med värme att kyla bort. Därför använder man en switchad styrning för att inte få stora effektförluster. Vad du än väljer så blir det en total ombyggnad som kommer att bli dyrare än att ersätta tyristorerna eller andra trasiga komponenter i befintlig laddare.
Jag skulle börja med att testa om tyristorerna är hela. Du har en transformator med likriktare. Då kan du enkelt få till en tyristortester. Vad du behöver är en lampa 12V mindre än 10A. 50W eller 3W blir bra.
Koppla den till +12V på likriktaren
andra sidan på lampan kopplar du till anod på tyristorn
katod på tyristorn kopplar du till -12V på likriktaren

Du har nu kvar att koppla in styrningen av gate.
koppla 470 ohm till +12V
andra sidan av motståndet till ett av de fasta benen på en potentiometer (1kohm bör bli bra)
det andra fasta benet på potentiometern kopplar du till -12V
löparen på potentiometern till gate på tyristorn.

Innan du spänningsätter se till att du har 0V mellan löparen på potentiometern och -12V
När du spänningssatt så drar du upp potentiometern så att tyristorn tänder.
Drar du ner till noll igen kommer den att släcka.
För att kolla att den fungerar måste du sätta in en kondensator som gör att spänningen efterlikriktaren inte pulserar ner till 0V under nätspänningens nollgenomgångar.

Det var en tyristortestare i ett inlägg här inte så länge sedan.
Har du grejor så att du kan testa tyristorn behöver du inte chansa på att beställa något som inte behövs.
Skriv svar