PCB/Kretskort för högre dc ström

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
archen
Inlägg: 570
Blev medlem: 22 augusti 2012, 18:47:41
Ort: Falun

PCB/Kretskort för högre dc ström

Inlägg av archen »

Hej,
Har gjort några kretskort nu men detta blir mitt första projekt med lite högre strömstyrkor.

Kortet är en form av distributionskort till min flygspak. Kortet skall via en huvudswitch och en nödstopp I serie styra ett relä som släpper fram spänning till styrkorten.

Strömmen går sedan via säkringar till plintar som sedan kopplas till drivkorten.

Direkt efter reläet sitter även en "regen clamp" som tar upp regenrativ energi som motorerna genererar I vissa lägen.

Framtill att det delar upp sig till 3 kanaler behöver jag dimensionera för 25A 24VDC. Från säkringarna och ut blir det max 8A per kanal.

Hur ska man tänka när det gäller trace width och separation mot andra banor, power och GND plane?

Körde kalkylatorn och det blir ju rätt häftigt breda banor, hur får man till det på en plint som har 6.35mm delning?

Hur mycket temperaturhöjning kan man godta? 10c som kalkylatorn hade som default känns lite eller?

Bifogar en kicad skiss bara för att göra det lite tydligare.

Mvh
Anders
electrical_cl.pdf
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: PCB/Kretskort för högre dc ström

Inlägg av TomasL »

Tjockare koppar är väl det bästa svaret, multilayer med via-stitching
pfyra
Inlägg: 345
Blev medlem: 8 mars 2015, 14:14:44
Ort: utanför Karlstad

Re: PCB/Kretskort för högre dc ström

Inlägg av pfyra »

På översta och understa lagren (om du har flera lager, lyckas inte öppna pdf:en på telefonen för att se själv.. ) kan du skippa solder mask på relevanta banor och lägga på tjockt lager tenn för att kunna köra mer ström.

Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: PCB/Kretskort för högre dc ström

Inlägg av Icecap »

Nja - lödtenn har en del dåligare ledningsdata än koppar så det ger mest en värmeupptagningskapacitet. Frågan är ju hur LÅNGA ledare det rör sig om.

Bäst är tjockare koppar, just som Tomas skriver.
pfyra
Inlägg: 345
Blev medlem: 8 mars 2015, 14:14:44
Ort: utanför Karlstad

Re: PCB/Kretskort för högre dc ström

Inlägg av pfyra »

ja, koppar är absolut en bättre ledare än tenn. Men det finns väl gränser för hur tjockt lager pcb-tillverkarna kan göra? Om det inte räcker till tänker jag att man kan komplettera med tenn ovanpå.
Användarvisningsbild
carpelux
Inlägg: 1866
Blev medlem: 13 oktober 2007, 12:33:33
Ort: Varnhem

Re: PCB/Kretskort för högre dc ström

Inlägg av carpelux »

eller ännu hellre löda in en enkelledare av koppar i lämplig dimension ovanpå ledaren i kortet.
archen
Inlägg: 570
Blev medlem: 22 augusti 2012, 18:47:41
Ort: Falun

Re: PCB/Kretskort för högre dc ström

Inlägg av archen »

Ledningsbanorna tänkte jag hålla under 50mm iaf.

2oz tjocklek är max jag kan beställa. Får läsa på lite om via stitching. Tack för alla tips!

Spontant vad tror ni ledningsbanan behöver för bredd?

Kan oxå tillägga att 25A är peak, det kräver att samtliga axlar belastas maximalt vilket rent flygmässigt aldrig kommer att hända, finns inget läge jag kan komma och tänka på som kommer kräva det. Snarare ligger nog belastningen på runt 10A som max i normalfallet och inte ens då under någon lägre tid.

Hur hade ni tänkt när ni dimensionerar för det? Man vill ju oxå veta att man inte är begränsad till kretskortets dimensionering.

Anders
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: PCB/Kretskort för högre dc ström

Inlägg av Palle500 »

25A är höga strömmar.
Kan det fungera med blank kopplingstråd som lödes mellan lödöarna. Då blir väl lödöarna de svaga punkterna?
Akai
Inlägg: 1345
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: PCB/Kretskort för högre dc ström

Inlägg av Akai »

Vi har en kund på jobbet där de kör 60A genom ledingsbanor. Där har man fyra lager med lika banor i alla lager som ansluter mot bult på inkommande. Det är även vior mellan lagren på många ställen på sträckan.

Korten är överlag ganska rejäla. Bland de jävligaste jag har handlött på, det krävs ORDENTLIGT med undervärme.

Så det är väl ett alternativ.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7154
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: PCB/Kretskort för högre dc ström

Inlägg av psynoise »

Jag har varit med och tagit fram några olika mönsterkort för större strömmar. Värst var över 200 A där vi använde en leverantör som lade in koppar likt busbars i mönsterkortet. Vi behövde endast specificera strömmarna varav leverantören dimensionerade ledarna.

Vidare körde vi 80 A ett par cm genom vanligt sexlagers mönsterkort. Sedan har jag även designat runt 15 A genom ett större mönsterkort. Där såg jag till att alla noder med låg spänningsderivata dv/dt fick stora kopparplan där plats gavs.

Det som jag tycker är svårt är att testa eller verifiera hur stressade innerledare blir. Ytterlager kan man mäta temperaturen på men innerlager har jag ingen bra metod för.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: PCB/Kretskort för högre dc ström

Inlägg av Micke_s »

Annars får du byta PCB leverantör till en som klarar mer än 2oz.

Fråga efter Extreme copper (20oz till 200oz eller liknande).
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11072
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: PCB/Kretskort för högre dc ström

Inlägg av prototypen »

Jag tillverkar ett kort som hanterar 50 A men jag har flera ställen jag matar in ström på.
Mönstret blir mest att balansera.

Du kanske ska tänka om och bygga "fördelningen" med skruvplint.

Protte
Skriv svar