Kylkompressor

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Fiskesjo
Inlägg: 18
Blev medlem: 4 december 2020, 14:07:08

Kylkompressor

Inlägg av Fiskesjo »

Jag kanske ställer frågan på fel forum men är ändå tacksam om någon kan hjälpa mig vidare. Kompressorn i mitt kylrum har lagt av. Jag ska byta och undrar om det finns varvtalsstyrda kompressorer (scroll????)? Detta för att få en tystare kyla, slippa start och stopp skrammel. Värmepumpar fungerar så om jag fattat rätt. Och varvtalsstyra en enfasmotor mot temperatur är väl ELEKTRONIK!!!!!!
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Kylkompressor

Inlägg av xxargs »

Nästan alltid 3-fasmotorer i inverterterstyrda kompressorer även om de matas med enfas till själva inverter-elektroniken

- enfas (egentligen 2-fas där startlindningen med kondensator i serie fas-förskjuter strömmen så pass mycket att motorn orka starta) är inget roligt alls att försöka styra ens med elektronik
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Kylkompressor

Inlägg av TomasL »

Ett kort svar är, naturligtvis finns det varvtalsstyrda kompressorer.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Kylkompressor

Inlägg av mrfrenzy »

Ska du byta bara kompressorn så blir det en likadan som innan annars går det åt rejäla ombyggnader.

Däremot om du ska byta hela kylaggregatet med kondensor och förångare och fläktar går det nog hitta varvtalsstyrda.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Kylkompressor

Inlägg av TomasL »

Det hela handlar om din budget.
Med frekvensstyrd kompressor måste expansionsventilen bytas till en elektiskt styrd variant.
Vidare måste man räkna om sugledningens dimension, och eventuellt byta denna mm.
Samma gäller kondensor och dess styrning.
Hela styrsystemet måste bytas, då du troligen bara har en enkel termostat.
Ofta blir det då en PLC med lämplig programvara.
Så, det kan bli rätt kostsamt.
Dessutom är en frekvensstyrd kompressor 3-4 ggr dyrare än en vanlig.


Nu vet jag inte vad för typ av kylaggregat du har.
Så det är fullständigt omöjligt att ge dig ett korrekt svar.

Vi kör frekvensstyrda kompressorer i våra produkter, och har gjort det de senaste 10-12 åren.
Dock är det lite större kylmaskiner än vad du troligen har.
Fiskesjo
Inlägg: 18
Blev medlem: 4 december 2020, 14:07:08

Re: Kylkompressor

Inlägg av Fiskesjo »

Inga glädjeskutt direkt! Jag köpte "kylanläggningen" kring -90 av en handlare som sålde Elektro-Helios. Jag fick en kyldel och en kompressordel. Efter att jag hängt upp delarna på lämpliga platser fortsatte jag att dra två kopparrör och en kabel . Då kom "kylkillen" och hårdlödade rören och fyllde R12. Det fungerade till strax innan jul. Det har skrammlat ganska högt det sista året så jag började fråga några vitvaruhandlare om reparea/ny anläggning men ingen kom längre än aggregat genom väggen och det vill jag inte ha. Har kompressorn i källaren och det gör att källarluften blir mycket bättre på sommarn.Ska börja leta en "kylkille" som inte är rädd för R12!
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Kylkompressor

Inlägg av mrfrenzy »

Fråga dina lokala matbutiker vilka firmor de anlitar och är nöjda med. En sådan kan komma och undersöka om det lönar sig att konvertera anläggningen.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Kylkompressor

Inlägg av TomasL »

Ska börja leta en "kylkille" som inte är rädd för R12!
R12 har varit totalförbjudet i minst 20 år, så det blir nog kostsamt att ersätta.

Om du har kylrummet/rummen professionellt, så kan du vara tacksam att du inte åkt på häftiga böter.

Du får helt enkelt be en kylfirma att ge dig en offert på en ny anläggning, typ.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Kylkompressor

Inlägg av xxargs »

Finns nog ingen 'legal' R12 att köpa mer än i ytterst små mängder som analys och labratorie-kemikalie - och den kilopriset kommer du inte ha råd med - då R12 sedan länge, typ över 20 år sedan har slutat att tillverkas i volym och det börja bli skralt på de olika depåerna och de flesta gamla frys och kylar med R12 är utmjölkade och skrotade sedan lägen.

Att man internationellt kom överens om att förbjuda R12 är en de få och mer lyckade miljöarbetena internationellt hittills - det är lite som polio och smittskopps-vaccineringen - svår att upprepa med så total samsyn över alla nationsgränserna och de sista som var 'fula' var inom läkemedel med R12 där bara drivgasen i inhalatorer för astmatiker förbrukade mer än 10000 ton årligen ...


Lagstiftningen idag har för R12 bara en riktning -> till professionell destruktion - inget annat.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Kylkompressor

Inlägg av TomasL »

Som sagt ditt alternativ i dag är R134a, vilket ger lägre kyleffekt jämfört med R12.
Eftersom det ligger en massa gammal mineralolja kvar i systemet, måste man göra ett antal oljebyten, då esterolja inte är kompatibel med de gamla mineraloljorna, vilket är svårt, för att inte säga omöjligt om det är en helhermetisk kompressor.

Enkelt uttryck, du behöver investera i en ny anläggning.
Dock kan du säkert hitta någon kylfirma som åtar sig att konvertera, livslängden blir då en stor fråga.

R12 får i dag överhuvudtaget inte säljas, tillverkas eller ens importeras inom EU.
Det går ej heller köpa kompressorer för R12.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Kylkompressor

Inlägg av xxargs »

Reglerna hårdnar

Nu är det installationsförbud för utrustning med R404A och R507A, påfyllnadsförbud vid service med ny köldmedie men återvunnen och renad R404A får användas vid service till 2030

R12 är inte att tänka på - men i läget _om_ du har mer än 0.46 kg i maskinen så skulle det krävas årlig läcksökning av kylfirma då 0.46 kg motsvarar 5 ton CO2e

Kommersiella frysskåp och kylskåp få inte ha köldmedel mer än 150 GWP från och med 2022 vilket innebär R152a, HFO-köldmedier, propan, isobutan, propylen - alla brännbara mer eller mindre villigt.

Nu tror jag det inte är ett problem då det mesta som installeras i restaurangerna använder idag Propan (R290)

För gamla R12/R134a-liknande maskiner så är R152a förmodligen närmast. HFO-köldmedierna njae.... dom hornat in sin användning i bil-AC men tveksamt att det sprider till några andra produkter då R600a (Isobutan) och R290 (propan) täcker in mycket av det idag och laddningsmängderna är små. Sedan beror det också vilka kompressorer som tillverkas, och de tillverkar för köldmedier som har volym... vilket idag är för HC antingen R600a eller R290 (och för R32 i värmepumpssammanhang). Kompressorer för R134a-tryckområdet kommer förmodligen bli allt mer sällsynt - men kan man hantera brandfaran så skulle jag vilja se lösningar med DME då det är en excellent soppa rent termodynamiskt, i R12/R134a-tryckområde och kommer vara bättre än R134a trots 10% lägre tryck än R134a vid samma Temperaturer och det tack vare DME:s höga förångningsvärme (till skillnad från HFO1234yf för bilar... ...som är rent bedrövlig... och i framtiden förmodligen kommer under lupp pga de mycket högre bildningstakten av Perfluorinated carboxylic acids (PFCA) vid nedbrytning i jämförelse med R134a - och PFCA är inget som bryts ned i överskådlig tid utan ackumuleras i världshaven med idag okänd konsekvens).


2025 så blir det installationsförbud för split (läs L-L värmepumpar) med köldmedie med GWP över 750 - med andra ord slutlekt med R410A, medans de med R32 är OK även i fortsättning. har dock inte sett något om fyllningsförbud av R410a men är förmodligen inte så aktuellt 10 år senare då många av dessa maskiner troligen inte fungerar längre.
Skriv svar