Bränd komponent på Switch

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
spike82
Inlägg: 6
Blev medlem: 17 februari 2021, 13:36:51

Bränd komponent på Switch

Inlägg av spike82 »

Hej alla, har en fin UniFi switch som garnatin gick ut på för några veckor sedan. Givetvis gick den sönder några veckor efter garantitiden så får tyvärr inte byta den mot en ny.
Med inget att förlora tänkte jag att jag öppnar den och kollar om det är nåt enkelt fel som går att lösa själv eller om det bara är att slänga och köpa nytt.

Jag ser direkt att det är en liten komponent precis vid inkommande elanslutning som bränt. Bifogar bild. Jag har bra koll på lödning men inte komponenterna i sig. Tror ni det är så enkelt att jag kan ta bort denna och löda dit en ny? Vad är det och hur får man tag i rätt komponent isåfall?
Tack på förhand!
IMG_4754.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5753
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Bränd komponent på Switch

Inlägg av hcb »

Hej och välkommen!
Är det vad som ser ut som ett sotspår nere till höger om den rödbruna komponenten märkt "T4A250V" du tänker på? I så fall är det en säkring som har gått sönder snabbt och obarmhärtigt.

Vad är det för switch? Jag har läst att det åtminstone i några av Unifi-switcharna går att ersätta det inbyggda näraggregatet med ett motsvarande på Mean Well. Naturligtvis går det du har att laga, men det är nätspänning inblandad och man skall nog veta litet vad man håller på med.
spike82
Inlägg: 6
Blev medlem: 17 februari 2021, 13:36:51

Re: Bränd komponent på Switch

Inlägg av spike82 »

Hej, tack för svar.
Jag precis det stämmer att det är den komponenten. Men det kanske är ett alternativ att byta hela nätagregatet. Tack för det tipset :tumupp: Ska kolla om det är en möjlighet.
Nu tror jag väl ioförsig att jag är en försiktig general och skulle inte koppla i den utan försiktighetsåtgärder och sedan mäta noggrant så inget annat är strömförande som inte ska vara det. Men enklare att byta hela aggregatet givetvis.
Annars är det att försöka hitta motsvarande säkring då helt enkelt.
Tack!
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26383
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Bränd komponent på Switch

Inlägg av danei »

Sannolikt finns det en bra anledning till att säkringen har löst ut. Det är nog inte grundfelet.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5753
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Bränd komponent på Switch

Inlägg av hcb »

Som sagt, om du talar om vilken modell det är på switchen kan du säkerligen få mer hjälp här. Bilder på hela nätaggregatet/innanmätet och anslutningen till switchelektroniken skulle också hjälpa.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3522
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Bränd komponent på Switch

Inlägg av breflabb »

Du skriver om garanti.Men hur länge har du haft den? Du har två års garanti/tre års reklamationsrätt
Med tanke på hur säkringen har gått så är det nog kortis i transistorn,likriktaren, ic-en mm
spike82
Inlägg: 6
Blev medlem: 17 februari 2021, 13:36:51

Re: Bränd komponent på Switch

Inlägg av spike82 »

Tack för alla svar. Det är en Ubitique switch (Bifogar bild), garantin är tyvärr bara 1 år. Vi har haft den typ 18 månader tror jag =( Testade att byta säkringen men den brände direkt så som fler redan påpekat är ju felet nåt annat. Skickar med lite andra bilder på innanmäte osv också om nån vill se =)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5753
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Bränd komponent på Switch

Inlägg av hcb »

Tack!
Jag har två US-8 150W där jag mer eller mindre väntar på att nätdelarna ger upp (de går rätt varmt och saknar fläkt).
Här en tråd som jag hittade när jag sökte efter switchproblem för en annan modell:

https://community.ui.com/questions/UniF ... 0279c7d8c7

Jag hade nog i första hand letat efter en nätdel som passar elektriskt (!) och mekaniskt, i andra hand efter en extern nätdel och i sista hand försökt reparera den befintliga. Från tråden ovan verkar det som om switchen skall ha 48 V in (men kolla detta och lita inte mig eller internet) så det borde finnas ett skapligt utbud.

Edit: amazon-länken funkar inte. Sök efter "Mean Well 48 V" så får du upp flera förslag. Sedan finns förstås seriösa(re) leverantörer som TME, digikey, RS m.fl.

Alla vanliga varningar för nätspänning och elsäkerhet gäller förstås :)
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Bränd komponent på Switch

Inlägg av arvidb »

spike82 skrev: 18 februari 2021, 15:05:47 Det är en Ubitique switch (Bifogar bild), garantin är tyvärr bara 1 år. Vi har haft den typ 18 månader tror jag =(
Om du köpte den som privatperson så har du tre års reklamationsrätt enligt konsumentköplagen. Så om felet uppstod vid helt normal användning (inga blixtnedslag eller liknande) så har du rätt att få den utbytt. Eller hade i alla fall innan du började löda i den... kan vara bra att veta till nästa gång om inte annat!
Konsumentverket skrev:Konsumenten kan reklamera fel på produkten i upp till tre år från inköpstillfället. Reklamationsrätten påverkas inte av eventuell garanti. En produkt kan ha en garanti på ett år, men konsumenten har fortfarande rätt att reklamera produkten i tre år.
spike82
Inlägg: 6
Blev medlem: 17 februari 2021, 13:36:51

Re: Bränd komponent på Switch

Inlägg av spike82 »

Stort tack för alla svar och tips om vad jag kan göra och vart jag kan hitta nya grejer.
Ska kolla upp detta.
Vad gäller garantin så är jag tyvärr inte privatperson i detta fall så gav upp den linjen att få det utbytt efter några telefonvändor till återförsäljaren =)
nifelheim
Den första
Inlägg: 2324
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: Bränd komponent på Switch

Inlägg av nifelheim »

om du inte använder POE fullt ut funkar det säkert med ett mycket mindre agg.
spike82
Inlägg: 6
Blev medlem: 17 februari 2021, 13:36:51

Re: Bränd komponent på Switch

Inlägg av spike82 »

nifelheim skrev: 20 februari 2021, 15:17:17 om du inte använder POE fullt ut funkar det säkert med ett mycket mindre agg.
Ja det kan nog stämma för det gör jag inte mer än på några få portar. Däremot är aggregatet som sitter i på jobbiga 54v. Finns ju inte nämnesevis lika många att välja på då =) Men funderar på att testa med 48v ändå. Har läst lite trådar på Unifies forum och verkar som typ samma switch tidigare snurrat på 48 men att det då låg på gränsen för vad det klarade och för att ha lite marginal så ökades det till 54v istället. Vad tror ni? Kan jag chansa å testa. Hittar 54v också men de är mycket dyrare och då känns det nästan omotiverat att betala så mycket, då köper jag nästan hellre en helt ny switch.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3522
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Bränd komponent på Switch

Inlägg av breflabb »

Du kan iallafall inte skada något, hade det varit tvärtom att spänningen
var mycket högre på aggen då hade det varit skadligt
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3522
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Bränd komponent på Switch

Inlägg av breflabb »

Tittade lite närmare på bilderna och såg en gul kondensator som sitter lite nedanför nätpluggen
och till vänster om en grov spole som ser skadat ut på toppen, eller så är det synvilla.
spike82
Inlägg: 6
Blev medlem: 17 februari 2021, 13:36:51

Re: Bränd komponent på Switch

Inlägg av spike82 »

Ja det stämmer, skruvade lite i den i helgen och kikade lite noggrannare och det är som du säger att de är brända, även den stora svarta kondensatorn i mitten har bränt och några mindre komponenter på undersidan har lossnat av värmen. Så detta aggregat är nog kört tyvärr. Eller i vilket fall inte värt arbetet att försöka få ordning på när ett nytt kostar 400kr =)
Skriv svar