Konvertering av vhs kasetter till digitalt format

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
valmetman
Inlägg: 114
Blev medlem: 15 oktober 2018, 23:30:10

Konvertering av vhs kasetter till digitalt format

Inlägg av valmetman »

Kanske inte rätt forum men önskar att få hjälp med vilken/vilka grejor man behöver för att kunna ändra vhs videolasetter till digitaölt format att man t.ex bränna dvd.n eller till usb sticka och framför allt se på dem i en dator.
Datorn har windows 10 64bit system och har förstätt att det är skillnad på det och jag har för mig att get är home versionen på ena och pro på andra.
Förslag på vad man skall skaffa för grejor
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Konvertering av vhs kasetter till digitalt format

Inlägg av Klickmans »

No Worries, det löser du med en sån här: https://www.kjell.com/se/produkter/ljud ... tor-p99003
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45272
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Konvertering av vhs kasetter till digitalt format

Inlägg av TomasL »

Haft en sådan, rena skräpet
Den här är dock hyffsat bra
https://www.dustinhome.se/product/50106 ... eo-capture
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32739
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Konvertering av vhs kasetter till digitalt format

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag har en grabb som gör sådana konverteringar och gör en del jobb att justera kvaliteten. Jag kan fixa kontakt med honom.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33774
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Konvertering av vhs kasetter till digitalt format

Inlägg av Glenn »

Jag har nån kinesisk som fungerar rätt bra efter mycket mecklande med inställningar.

Jobbigast är ju dock själva videospelaren, du vill nog ha en SVHS så du kan använda S-video (Y/C) ut, det gjorde stor skillnad för mej iaf.
Användarvisningsbild
Oltronix
Inlägg: 408
Blev medlem: 10 december 2011, 21:24:38
Ort: Nynäs

Re: Konvertering av vhs kasetter till digitalt format

Inlägg av Oltronix »

Jag har c:a 50 inspelade mini DV-band som jag vill digitalisera. Jag har testat analoga utgångarna från en kameran (Sony DCR-PC110E) som jag använder som spelare. Om jag kör S-video får jag bara svartvitbild ingen färg trots färg i kamerans monitor. Dock lyckades jag fixa till så att jag fick både färg och ljud till slut (utan att koppla in någon videograbber). Men vill jag testa Firewire som finns på kameran. Tror att jag kan få bättre bildkvalite med Firewire än analoga gränssnitt. Jag skulle vilja ha en Pinnacle Studio MovieBox.
Tyvärr verkar den inte säljas längre. Finns det någon ersättare till Pinnacle som har Firewire?

Jag har en Plexgear Moviesaver 600. Behöver jag skaffa en ny om jag inte får till det med Firewire?
Vad är det för fel på Plexgear Moviesaver 600 VHS?
Vilka fördelar har Elgato Video Capture jmfrt med Plexger Moviestar?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14850
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Konvertering av vhs kasetter till digitalt format

Inlägg av mrfrenzy »

Absolut borde firewire vara bästa alternativet, kan du inte ta valfri gammal laptop och koppla in kameran direkt?
Användarvisningsbild
Oltronix
Inlägg: 408
Blev medlem: 10 december 2011, 21:24:38
Ort: Nynäs

Re: Konvertering av vhs kasetter till digitalt format

Inlägg av Oltronix »

Smart. Jag kollat de laptop i min närhet men ingen har Firewire. Får kolla på nätet och bland vänner.

Edit
Kollade även efter Firewire-kort. De går att köpa och är billiga. Får öppna burken på min desktop och kolla vad jag har för kortkontakter. Får även kolla att videograbber- SW är kompatibel med kortet.
Senast redigerad av Oltronix 19 februari 2021, 08:11:09, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Jonyverse
Inlägg: 1058
Blev medlem: 2 augusti 2005, 22:17:51
Ort: Hässelby, Stockholm

Re: Konvertering av vhs kasetter till digitalt format

Inlägg av Jonyverse »

Om man kan få det att funka med firewire så blir det en stor kvalitetsskillnad jämfört med att köra via analogt och en halvbra videograbber. Filerna blir visserligen i DV-storlek men det är bättre att komprimera ner senare lite långsamt o noggrant än med en grabbar som gör ett slarvigt jobb i farten.

Med Firewire och rätt mjukvara kan man även få kontroll mellan uppspelaren och den inspelande mjukvaran (beroende på mjukvara) så att antingen tagningarna automatiskt styckas i klipp eller tvärtom -få allt sammanhängande även om det är glitchar mellan tagningarna.
Jag var mycket glad åt dessa finesser när jag digitaliserade 100 DV-kassetter till en ev. framtida dokumentär förra året.
SM4UKE
Inlägg: 103
Blev medlem: 28 september 2015, 20:47:21
Skype: HenrikUKE
Ort: Karlstad

Re: Konvertering av vhs kasetter till digitalt format

Inlägg av SM4UKE »

Ytterligare en möjlighet är DVD-brännare med firewireingång. Ingen aning om de finns att köpa nya längre, annars dyker de säkert upp någon på Tradera, Blocket mm. Kanske någon i bekantskapskretsen har för att låna ut eller ge bort. Det är väl en tidsfråga innan en DV-kamera ger upp och då kan det vara bra att ha fört över sina filmer till något annat format. Jag har själv även fört över diverse videofilmer (VHS) till DVD med samma apparat. Nu är väl kanske DVD inte det mest framtidssäkra heller men bättre än band (tror jag). Nackdelen med teknikutvecklingen är att den blir gammal så fort och det kommer att bli ett ständigt problem att konvertera över till nyare format. Man kan också undra hur länge en DVD håller.

Det blir i alla fall mycket bra kvalitet på överföringen DV - DVD. Jag brukar välja den högsta kvaliteten på brännaren och då blir 1h DV det som går in på en DVD-skiva. Det känns dumt att komprimera för att få in mer på en och samma DVD, bättre att sprida ut materialet på flera skivor så förlorar man inte så mycket om en skiva går sönder längre fram.
JanErik
Inlägg: 3118
Blev medlem: 11 februari 2008, 17:15:58
Ort: Vasa, Finland

Re: Konvertering av vhs kasetter till digitalt format

Inlägg av JanErik »

Funkade fint med en sån från Aliexpress; viewtopic.php?f=13&t=100153&p=1557467 .
svanted
Inlägg: 5083
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Konvertering av vhs kasetter till digitalt format

Inlägg av svanted »

kolla på avid express dv, den är gratis och de var långt framme då det begav sig vad gäller dv och firewire,
dock lite lynnigt men det fungerade oftast.
från det kan du exportera till valfritt format.
Användarvisningsbild
bit96
Inlägg: 2492
Blev medlem: 3 september 2007, 10:04:29
Ort: Säffle

Re: Konvertering av vhs kasetter till digitalt format

Inlägg av bit96 »

Oltronix skrev: 18 februari 2021, 23:17:44 Jag har c:a 50 inspelade mini DV-band som jag vill digitalisera.
...
Jag gör samma sak, fast med en Sony DCR-PC350.

Steg 1.
Få in filmen som DV-fil i datorn.
Firewire från kamera till dator med programvara "Windv", som gör en enda sak, tar emot DV-filen och lagrar den på disk.
Den lagrar också klippen som separata filer, om man vill.
Man kan även göra några enkla inställningar som start-tid, stopp-tid m.m. om man vill

Med Windv behöver inte ha så värst snabb dator, jag kör nåt gammalt mini-itx-kort med nån 1,5 MHz CPU eller liknande, och vanlig mekanisk SATA-HD.
Att föra över DV-film utan att tappa frames kräver normalt en mycket snabb dator när man använder 'tunga avancerade' bild-program.
Windv tappar inga 'frames' alls.

Steg 2.
Sätt ihop önskade klipp/filer till en sammanhängande film.
Jag använder Avidemux till detta.
Först har jag dock överfört klippen från steg 1 via nätverket till en vanlig arbetsdator, en AMD 2.2 GHz, 8 GB RAM och utdaterad Win Vista.
En ca 15 år gammal långsam maskin men det gör inget, Avidemux tappar inga frames, den jobbar på i den tid det tar.

Steg 3.
Gör en film i presentationsformat.
Med programvaran VLC konverterar jag den sammansatta AVI-filmen till en MP4-film.

Man bör skilja på lagringsformat och presentationsformat.
En DV-film-kassett från min kamera rymmer ca en timme och tar ca 15 GB.
En vanlig DVD, 4,7 GB, rymmer alltså ca 18-20 minuter film i lagringsformat.
Men ska man redigera, klippa och klistra bör man jobba i detta format.

Den färdiga MP4-filen är bara bråkdelen så stor, och duger utmärkt att titta på.

Hmm, har vi inte redan diskuterat detta för flera år sen i en gammal tråd... :humm:
helmut
Inlägg: 318
Blev medlem: 26 januari 2007, 23:48:03
Ort: västerås

Re: Konvertering av vhs kasetter till digitalt format

Inlägg av helmut »

Köpte denna från Kjell o Co
https://www.kjell.com/se/produkter/ljud ... ort-p97100
Nackdelen är att den har en begränsad inspelningstid så ibland delar den upp inspelningen i två filer. Och så har den begränsad inspelningstid som inte styrs av minneskortet så kopierar de två långa videofilmer kommer den att börja radera det du först spelade in. Och så får man själv hålla koll på när man ska avsluta inspelningen och trycka på stoppknappen.
Bildkvaliteten? Jag har en biograf med fyra meter bred bild så bildkvaliteen håller för en tv men inte för en hemma biograf.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29995
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Konvertering av vhs kasetter till digitalt format

Inlägg av MadModder »

En liten notis angående det som Glenn skrev.
En S-VHS-spelare gör inte så att vanliga VHS-band spelas av bättre. Möjligen för att den kan vara nyare och har en bättre designad signalväg.
Det är inte en S-VHS-signal sparad på gamla VHS-band om man inte själv gjort det.
S-VHS-formatet har ingenting att göra med Y/C-signalen ut till teven. Två helt olika saker.
Fördelen är att Y och C är sparade separat i S-VHS-formatet så man slipper en konvertering.
Y/C ut finns på vanlig VHS-spelare också om den inte är allt för gammal.
Den jag har kvar ger komposit, Y/C, och RGB ut. :)
Skriv svar