Vi bygger en Ljusorgel!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Vi bygger en Ljusorgel!

Inlägg av Klickmans »

Håller på att spåna i en annan tråd om ljusorgeln, när den är klar tänkte jag länka viktig info här.
Då kan andra som i framtiden vill bygga sin egen ljusorgel använda denna tråd som Referenstråd.
(Man kan bygga enkelt enligt givna ritningar, eller som jag ta det ett steg till, OutSide The Box)

Nej, jag är inte självgod, bara ovanligt glad. (Sharing is Caring)

Vi bygger en Ljusorgel.jpg

Ni kommer om några veckor att förstå hur jag tänker idag, kanske tidigare ändå, ungefär så här:
Visst kan man köpa en färdig på Kjell eller liknande, men bygger man själv så lär man sig något.
Under tiden man lär kanske det poppar fram en och annan idé, för att man förstår principerna.

En röd sladd där, ett motstånd där, vad gör transistorerna?

Eftersom jag i dagsläget inte vet, ska det bli extra kul att lära under tiden, Learning by Doing.
Det roligaste i detta projekt är jag jag inte bygger den ensam, flera här på forumet är delaktiga.
Genom goda råd och tips kommer den att ta form allt eftersom. Nej, det blir ingen standardbox.

Vi bygger en Ljusorgel.jpg

Med detta sagt låter jag tråden vila, tills jag fått in mer material att skriva om.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Vi bygger en Ljusorgel!

Inlägg av Klickmans »

Som med all Elektronik krävs det en del komponenter för att bygga, dessa monteras på ett kretskort.

x20210221_023839.jpg

Ljusorgelns kretskort ser ut så här, och kortet är snart klart.

Sen återstår att löda fast kablage till potentiometrar och annat, även kabel till 230 Volt ska kopplas in.


Det blir nästa veckas projekt, :kortis: man ska inte förhasta sig.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Vi bygger en Ljusorgel!

Inlägg av Klickmans »

Eftersom kortet nu är byggt (inte helt klart än) är det dags att flytta till denna tråd.


Bild


Då kan jag samla allt viktigt som sker på vägen mot ett färdigt projekt, som kan bli stort.
Lilla frun släppte till en av sina skärbrädor, den kommer nu att fungera som projektbord.
En större variant av Breadboard om man så vill, med denna fås ju mycket bättre överblick.


(Lätt att stuva undan allt på en gång dessutom)

Lilla fruns skärbräda 20210222_160902.jpg

Projektbordet kommer att finnas i Wellerhörnan, och på detta kan jag koppla provisorisk.
Jordfelsbrytaren ska kopplas in idag, om det skulle råka bli lite fel på den nya arbetsytan.
Där kommer ju att ligga lite "live cables" så det är ett måste, vet inte (var) den är just nu.

Det lär borras en del hål i projektbordet/skärbrädan..

20210222_163615.jpg

Ljuset finns ju på plats, :kortis: men det måste även säkerheten göra.


Det är ju trots allt dags att koppla in 230 Volt, så jag måste steppa upp så allt går vägen.
En separat nätdel för 3-5-12 Volt kommer att byggas in i samma låda, ska driva "diverse"
Ett rinnande ljus typ Polisradio i lådan exempelvis, ska indikera att mikrofonen är "aktiv"


Spännande!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Vi bygger en Ljusorgel!

Inlägg av Klickmans »

Eftersom det är en ljusorgel så behövs lampor, och lamphållare.

Dessa köptes in och var tänkta som en undre rad (Röd/Grön/Gul) men med klotlampor 25 Watt.
Är specade till 40 Watt Max, men under tiden jag testar och utvärderar/utveckar duger dom.
Sitter fast ordentligt, även lödningarna är dubbelkollade och ser ut att kunna hålla bra över tid.

Ungefär 1 meter kabel på varje, det räcker gott.


Undre rad? Ska sitta en klotlampa under varje 100W, mest för att det kan bli en fräck detalj.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Vi bygger en Ljusorgel!

Inlägg av Klickmans »

En fråga jag funderat på ett tag.

När jag använder denna silikonkabel i lådor får jag höra att den är onödigt grov, ok jag köper det.
Men, den är otroligt lättarbetad, och inte alls lika styv som den jag lödde fast i lamphållarna idag.
Nu undrar jag om det är ok att använda den fina silikonkabeln inne i bygglådan, även till 230 Volt.

Tog några bilder för att visa hur den och kardelerna ser ut.

x20210222_184700.jpg

För en bra jämförelse finns det även med ett exempel på den kabel jag dragit från lamphållarna.
Den är inte lämplig att använda inne i lådan/bygget eftersom den är styv som en jävla kattakodd.
Om den vore lödd på kortet och skulle råka röra sig under byggtiden kommer något att gå sönder.

Det vill jag undvika med mjukare kabel.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Palle500
Inlägg: 4494
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Vi bygger en Ljusorgel!

Inlägg av Palle500 »

Du måste alltid använda kabel som är godkänd för 230VAC spänning om inte så kan det bli överslag och just silikonkabeln kan vara "mjukare" i höljet vilket kan göra att det kan bli skador så att kardelerna blir blottade, även inne i lådan kan detta bli farligt. Jag skulle köra vanlig lampsladd 0,75 kvadrat-mm det räcker om du inte skall kräma på över 600W i kabeln. Du kan även köpa installationskabel av R-modell den är mångtrådig och flexibel. Men inga av dessa kablar även dom du använt får användas i friliggande installationer. Skall skyddas av tex VP-rör eller vara in byggda i tex ett apparatskåp, elcentral etc.
Sen har du vanlig skarvsladd 1,5 kvadrat-mm men den är oftast 3 ledare och jorden får du inte använda till annat än skyddsjord.
Bild på lampsladd 0,75 kvadrat-mm
IMG_1620.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Vi bygger en Ljusorgel!

Inlägg av Klickmans »

@Palle500

Då avstår jag från silikonkabeln i just detta bygge.

Men jag ville fråga, det är något jag tänkt flera gånger när man sitter här och skrotar.
Den vita har jag hemma i skrotlådan, så det blir den jag kör på, brun och blå tror jag.
Den är förmodligen betydligt mjukare än den svarta stumpen jag visade bild på idag.

Funderar på dom tre (4) potentiometrarna, och var på kortet jag ska löda dit kabeln.
Har för mig att man bara behöver använda 2 stift för att kunna reglera signalen/volym.
Dom små jag fick med ska inte användas, men jag kanske kan mäta mig fram via dom.

Ser ut så här. (Har frågat Le Canard om han har bättre för lådmontering)

Kanske inte "behövs", men det blir snyggt till lådan, och en bra övning för mig att lösa.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Palle500
Inlägg: 4494
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Vi bygger en Ljusorgel!

Inlägg av Palle500 »

Jag säger inte att siliconkabeln är fel. Den används i lampinstallationer m.m där det kan bli varmt tex halogenspottar.
Men du måste veta att det är godkänd kabel du använder.
Edit
Men när kabeln finns i vanliga utrymmen utanför kapslingar "måste" det vara dubbelisolerat. Titta på den kabeln jag visade först isolering run kopparledarna sedan ett vitt hölje utanpå dessa isolerade kablar. Detta är för att skydda från mekanisk påverkan som inte lika lätt går igenom de dubbla isolerskikten.
Edit2
Det är 10KOhms pottar inte 100KOhm som du skrev felaktigt någonstans. Börja med pottarna du kan ju alltid byta sen när den fungerar och du kanske inte vill justera så mycket som du nu tror?
Nerre
Inlägg: 26705
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Vi bygger en Ljusorgel!

Inlägg av Nerre »

Att man har dubbla lager med två färger är såvitt jag vet inte för att det skulle vara mer hållbart, utan för att man ska se att det yttre lagret är skadat. Det är ur ren isoleringssynpunkt precis lika bra med förstärkt isolation (d.v.s. extra tjock). Men då är det väldigt svårt att se om den är skadad så mindre än hälften återstår.

Sen verkar de där lampsocklarna inte vara avsedda för den där typen av anslutning, de verkar mer vara till för att klämmas fast på nån slags flatkabel?

När jag skissade på ljusorgel för många år sen var planen att använda färdiga halvledarreläer istället för att bygga nåt med triac. Anledningen var dels att ha en tydlig isolering, men också använda halvledarrelä med nollgenomgångsstyrning för att slippa ha en massa avstörning (kör man med triac som triggar enbart på ljudet så måste man ha drosslar och kondingar för avstörning).

Så jag ritade alltså "utgångssteg" som styrdes med 5 V-nivå.

Sen var det lite mer lurigt med hur man från ljudet ska plocka fram de delar man vill trigga blinket på. Att köra på bas, diskant och mellanregister som de gamla Josty Kit-orglarna tyckte jag var värdelöst. Bas-kanalen var ok, men de andra var för svåra att få jämnt styrning av. Jag hade några varianter av filter, men det blev aldrig nåt helt bra (mycket beroende på att jag ju bara gick på gymnasiet på den tiden och inte var så bra på filter). Det slutade faktiskt med att jag styrde 8 kanaler med parallellport, från ett simpelt Basic-program som kunde blinka olika mönster (rinnande ljus etc).
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32774
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Vi bygger en Ljusorgel!

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Klickmans skrev: 22 februari 2021, 20:19:35 Funderar på dom tre (4) potentiometrarna, och var på kortet jag ska löda dit kabeln.
Har för mig att man bara behöver använda 2 stift för att kunna reglera signalen/volym.
Dom små jag fick med ska inte användas, men jag kanske kan mäta mig fram via dom.
Nääää, nu har du massupp...förstått något jag skrev.

För att reglera STRÖM räcker det med TVÅ anslutningar (men man brukar kortsluta mellan mittuttaget och ett av de andra uttagen).
Då arbetar poten enligt Ohms lag: U = R x I (Spänning = Resistans gånger Ström). Ökar du motståndet (vrider på poten) minskar du strömmen (eftersom spänningen är konstant, säger vi) - se Högra skissen nedan.

Men för att reglera spänning måste du använda alla TRE uttag och skapa en spänningsdelare, där du med mittuttaget tar ut en godtycklig spänning genom att vrida på ratten.
lemon_curd.jpg
Du kan byta ut trimpotar mot potentiometrar om detta ger några speciella fördelar.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32774
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Vi bygger en Ljusorgel!

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Sen var det lite mer lurigt med hur man från ljudet ska plocka fram de delar man vill trigga blinket på. Att köra på bas, diskant och mellanregister som de gamla Josty Kit-orglarna tyckte jag var värdelöst. Bas-kanalen var ok, men de andra var för svåra att få jämnt styrning av. Jag hade några varianter av filter, men det blev aldrig nåt helt bra (mycket beroende på att jag ju bara gick på gymnasiet på den tiden och inte var så bra på filter). Det slutade faktiskt med att jag styrde 8 kanaler med parallellport, från ett simpelt Basic-program som kunde blinka olika mönster (rinnande ljus etc).
Skulle kunna tänka mig en arpeggiatorliknande grunka. Man triggar den med en bassignal och så får den styra ut "bas", "mellan" och "diskant" efter något mönster. Att trigga på basen gör ju ändå att den blinkar i takt.
Palle500
Inlägg: 4494
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Vi bygger en Ljusorgel!

Inlägg av Palle500 »

Helt ok att ha trissorna på den höjden. Keramiska kondensatorerna skulle kunna vara lite längre ned men låt även dom vara. Värre om du skulle köra höga frekvenser då är det inte så bra med långa ben (på komponenten, inte på hobbyisten).
Bra att du upptäckt genomlysningen av kortet, är elektronikerns lågpris röntgenmaskin :-)

Som Nerre helt rätt skrev på annat ställe så är det just två olika isoleringsskikt som används för att se skador innan dom blivit farliga på starkströmskablar.

Huggis menar att du måste galvaniskt skilja på 230VAC och 12V. Betyder att du använder skyddstransformatorer m.m. En mobilladdare har en skyddstrafo i form av en switchtransformator som galvaniskt skiljer på 230VAC v.s 12V. Men jag skulle köra med en skarvsladd som mobilladdaren sitter i inuti lådan, inte löda några 230VAC kablar på laddaren. Ev ha den på utsidan och endast dra in 12V kabeln i lådan. Typ denna kontakt:
IMG_1621.jpg
Sen ger en step up/down lösning massor av störningar, men för en ljusorgel kanske det inte spelar roll, men om det vore en förstärkare eller en Huggis synth. Ja då skulle det bli div tillägg till ljudbilden. Därför kör med batteri först, sen ev step-up.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Vi bygger en Ljusorgel!

Inlägg av Klickmans »

@Palle500

Eftersom jag är så nära nu ville jag starta upp igen och göra lite till innan John Blund kommer hit.
Använde silikonkablarna till svagström och signal, resten blir grövre enligt dina rekommendationer.
Tog lite bilder på den så man kan se hur det fortlöper, än så länge verkar jag inte värmt ihjäl det.

@Huggbävern

Nu när jag ser ditt svar kom jag på var jag hade sett det där med två trådar, och det funkar inte..
Inte denna gång med det jag gör, så jag valde rätt färg på kablarna när dom löddaddess på kortet.
Ska läsa texten här en gång till innan jag fortsätter (det ni skrivit senast), så får vi se hur det går.

Kanske missade något.

Men nu är samtliga kablar på plats kortledes, återstår att fästa dom på potentiometrarna senare.
Det är nog fjärde natten jag sitter uppe så här sent, hoppas jag blir normal igen när denna är klar.
Morrondagens övningar blir att visuellt kolla lödningarna jag gjorde idag, kanske mäta det jag kan.

Nu ska jag läsa tråden igen, :humm: känns som jag missat något/någon.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Vi bygger en Ljusorgel!

Inlägg av Klickmans »

@Nerre (det var dig jag missade)

Dom där socklarna är inte mycket att hänga i julgranen, men det var dom jag hade till hands.
Ska inte användas till mer än max 15-25 Watt, om dom ens används sen. Köper keramiska sen.
Just nu duger det, på testbänken. Det börjar närma sig inkoppling där, men det får ta sin tid.

Hellre det, samt dubbelkolla allt än :kortis:
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Vi bygger en Ljusorgel!

Inlägg av Klickmans »

@Palle500

Glömde: Dom keramiska är nu justerade så dom sitter lägre än tidigare, det behövdes.

Dom visade sig vara klenbenta.. (men klarade sig, och är nu ok)

Tror man kan se det på dom nya bilderna nu från inatt, vågade inte trycka ner längre.
Skriv svar