Vidröringsavkännare Säkerhetsdörr

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Vidröringsavkännare Säkerhetsdörr

Inlägg av Klickmans »

Hmm, den tokige grannen igen.
dmeu_pild1_220_1_std.lang.all.gif
På förekommen anledning tänkte jag bygga ett litet system som känner av när grannen rör vid min dörr.
Tänkte först på ett kostängselaggregat, men det blir väl för bra. Men någon sensor kopplad till dörren?
Har en liten Arduionokrets/sensor som kanske skulle kunna funka, tar en bild på den sen. Hur gör man?

Tanken är ett det ska pipa till lite fint på insidan när någon rör vid dörren. (Touch, inte vibrationslarm)

Typ lägger handen på handtaget, eller ställer sig tätt med röven mot dörren, tänker på Coronasmittan.

Pipet får gärna höras ut i trapphuset, det är en Daloc säkerhetsdörr vi har.

(Har inte för avsikt att skada idioten, bara göra honom uppmärksam på att jag "ser" när han rör dörren)

Som ni vet är en sån dörr helt i metall, så det borde gå att lösa detta, eller?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Vidröringsavkännare Säkerhetsdörr

Inlägg av Klickmans »

Sensorn ser ut ungefär så här (HW 494) med en tråd över som känner av när man rör vid den.

xIMG_20210208_153822.jpg

Kommer inte riktigt ihåg om det är denna jag testade, får Googla. (Induktans?)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Gått bort
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Vidröringsavkännare Säkerhetsdörr

Inlägg av Hobbyisten »

Att dörrar är av metall betyder inte automagiskt att de leder.

Jag lödde ihop en door knob touch alarm, en byggsats från futurekit, den oscillerar genom handtaget och märker om nån tar i det på utsidan (eller insidan). Larmet blev ett genomträngande diskantjud. Det sket sig i vilket fall, om jag minns rätt så satte jag den lilla kopparvirveln (luftspolen) åt fel håll så att den hade en "tvärtemotbeteende", kitet larmade när det fick hänga fritt och slutade larma när man tog i punkten "T" (som fästs på dörrhandtaget). Efter att ha sabbat några kopparbanor la jag den på "vid-tillfälle-hyllan".
Användarvisningsbild
Jonyverse
Inlägg: 1058
Blev medlem: 2 augusti 2005, 22:17:51
Ort: Hässelby, Stockholm

Re: Vidröringsavkännare Säkerhetsdörr

Inlägg av Jonyverse »

Kanske man kan göra något kapacitivt. Koppla 100 KHz på dörrbladet och detektera kapacitansförändringar.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Vidröringsavkännare Säkerhetsdörr

Inlägg av Klickmans »

@Hobbyisten

Så kan det vara, men jag vill ändå försöka bygga något som får idioten att sluta gnugga röven mot dörren.
Hade jag varit tillräckligt modig hade jag kanske monterat en sån där man har till kor, elstängselapparat.
Men det är för farligt, så ett litet lagomt larm är en bättre lösning, om jag nu kan få det att fungera här.

Ska testa kretsen och mäta hur den beter sig kopplad till handtaget.

Så det jag söker är mer generell problemlösning, hur det tekniskt/elektroniskt låter sig göras.. Bör ju gå.

Kriminell nej tack.jpg
(Utan att bli kriminell på kuppen såklart)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
StureS
Bannad
Inlägg: 278
Blev medlem: 25 oktober 2020, 14:05:11

Re: Vidröringsavkännare Säkerhetsdörr

Inlägg av StureS »

Har du pratat med grannen? Vad är hans argument att rengöra baken mot din dörr?
Användarvisningsbild
mcrj
Inlägg: 903
Blev medlem: 20 november 2009, 18:10:29
Ort: Umeå

Re: Vidröringsavkännare Säkerhetsdörr

Inlägg av mcrj »

Kikhålskamera med inspelning kanske?
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5780
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Vidröringsavkännare Säkerhetsdörr

Inlägg av rvl »

Borde rimligtvis vara görbart med kapacitiv sensor, om inte dörren mot förmodan råkar vara jordad.

Litet idéspånande. Kanske litet schemalagda undantagsperioder för eventuella tidnings- och postutdelare. Och möjligtvis ett enkelt användarinterface, för att tillfälligt koppla bort larmljudet innan man själv går ut. Motsvarande funktionalitet för när man ska komma tillbaka in, blir litet mer avancerat med RF-fjärrkontroll, app, eller varför inte nåt med dörrklockan..?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14850
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Vidröringsavkännare Säkerhetsdörr

Inlägg av mrfrenzy »

En enkel fundering:
Hur vet du att grannen står nära dörren?
Sitter du och lyssnar eller kikar ut genom dörrögat? Det är ju precis det han vill att du ska lägga din energi på.

Sådana här idioter brukar försvinna om man ignorerar dem, och även om han står kvar därute så stör det ju inte dig om du inte kollar.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Vidröringsavkännare Säkerhetsdörr

Inlägg av Klickmans »

Ser att det dykt in lite svar här, jag ska försöka svara med (1) svar för att inte spamma..

Har monterat ett dörröga i ögonhöjd, och när det smäller i trapphuset vill man ibland kolla.
Vid flera tillfällen har jag sett hans hydda täcka hela dörren, med ryggen kloss till min dörr.
Det känns inte så fräscht, det sitter dessutom en snorloska på väggen, precis vid min karm.

Vid ett tillfälle tömde han en toalettspray i trapphuset, precis utanför min dörr, Astma :tumner:

Han har helt enkelt lite knepiga/sjuka saker för sig, han gillar inte min Nest Doorbell heller.
Ja, det var där allt började, vi satte upp en modern för att ha dörrklockan i mobilen istället.
För att jag ska slippa krycka mig fram till dörren, när jag sitter i arbetsrummet helt enkelt.

Ringer någon på dörren så går det till min iPad, och lilla fruns mobil.

Visst skulle jag bara kunna skita i idioten, men jag uppskattar inte att han rövar min ytterdörr.
Fritt ur hjärtat anser jag att han är en psykopat, och det är just därför vi nu söker ny lägenhet.
Vi har tröttnat, och gör honom en tjänst när vi inte längre bor kvar här, kanske även andra här.

Det har varit infekterat ett bra tag, och flabben går i ett.

En kompis till mig sen 20 år tillbaks gick i samma klass som sonen, och vet mycket hur han är..
Det skrivs till tidningen, det polisanmäls, och allsköns skit man bara har tid med om man är så.
Så som han. Naturligtvis har han rätt att störa sig på allt, vilket han gör. Men det håller inte.

Det var bra här tills han kom, sen började problemen.

Det första han gjorde var att stoppa ett finger i munnen och smeta ner Doorbell, som har sensor.
Konfronterade honom samma natt, men han hade inte gjort något, trots att jag själv såg det då.
Satt och konfigurerade parametrarna i appen just då, när dörrklockan nyss blivit installerad här.

Jag skulle kunna berätta ännu mer, han ville inte hamna på internet..

Har gjort en prototyp som verkar känna av det jag skrev, sitter två magneter på baksidan av den.
Just nu ligger den på härdning eftersom jag använt tvåkomponenslim som delvis täcker två poler.
Så det får torka under natten, sen tänkte jag testa den direkt på dörren, klämman på handtaget.

tt20210208_233022.jpg


Funkar det inte så har jag iaf försökt, funkar det så skickar jag signalen vidare till en Arduino.

Måste ställas in på plats, vi får se hur det går.


Att kunna lösa dessa problem utan att behöva slå någon på käften är min melodi, tekniskt sett.
Tyvärr så tror jag att smockan hänger i luften här, det beror nog helt på hur pass spritad han blir.
Det är inget jag bjuder upp till, men skulle det hända så får det bli så. Ja, jag är lite frustrerad.

Goda grannar är en nog myt, iaf i detta hus med ryggstickare.

Kanske blir så när man är gammal och rutten, men det är inget jag hoppas bli. Hellre glad då.
Det är med viss tvekan jag funderar på att posta detta, men jag tror på raka rör så det blir så.
Ja, nu har jag skrivit för mycket igen, men det är så jag funkar. Vill förklara hur det ligger till.

Sen vill jag göra något kul istället, som att fortsätta med hjärtat.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Akai
Inlägg: 1358
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: Vidröringsavkännare Säkerhetsdörr

Inlägg av Akai »

Det är trist när det blir såhär.. men ärligt talat så tycker jag nog ändå att du ska prata med din granne ordentligt, en gång till, att du upplever obehag pga hans beteende.

Alternativet är att du pratar med hyresvärden / bostadsrättsföreningen, så får de kalla till ett möte där ni sätter er ner kring ett bord och diskuterar. Då blir det troligen lite jobbigt för vederbörande om ha nu gör det du beskriver.

Det är trots allt vuxna människor? Om jag förstått det rätt. Och då kan det inte vara okej att dra röven på din dörr eller spotta snorlobbor på väggarna...

Låter helt sinnessjukt :?
SeniorLemuren
Inlägg: 7803
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Vidröringsavkännare Säkerhetsdörr

Inlägg av SeniorLemuren »

Sådana människor är ju naturligtvis drivna av att framkalla en reaktion precis som mrfrenzy är inne på. Ignorera honom helt så kommer det att klinga av, kanske det till en början intensifieras när han märker att reaktioner uteblir, men till sist tröttnar han, men det kanske du inte tycker är lika skoj som att jävlas tillbaka.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Vidröringsavkännare Säkerhetsdörr

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Jag lider med Er.
Vi lever i en galen värld, varför blev det så?

Läser just nu Nattavaara.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7037
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Vidröringsavkännare Säkerhetsdörr

Inlägg av Teknikern »

Det var just pga. sånt där som jag lämnade villaghettot jag växte upp i och blev heltidslantis, närmsta grannen störde sig på att jag hade en då mindre mekanisk verkstad i garaget så han sprang med en lista att jag var störande som han ville att grannarna skulle skriva på mm. Ingen kunde varken höra eller se när jag var i verkstan men varken han eller kärringen var riktigt kloka, han klagade också på att jag hade lastbil och skapade något av mitt liv medan han såg livet passera och kärringen ska vi bara inte tala om, "efterbliven" är inte bara ett ord. :tumner:

Tänk att en enda idiot kan förstöra stämningen i ett helt villasamhälle bara pga. avundsjuka. Tomten här där jag bor nu tillhör definitivt inte bygdens mest välskötta, gårdsplanen dignar tidvis av prylar men att nån skulle klaga finns inte på kartan, det här är navet som får bygden att snurra för här finns det mesta som grannar och andra ibland behöver och här kan dom få hjälp med det mesta. God grannsämja går inte att värdera i pengar. :)
ToPNoTCH
Inlägg: 4882
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Vidröringsavkännare Säkerhetsdörr

Inlägg av ToPNoTCH »

Det låter som att snubben vill provocera.

Jag gissar att alla "motåtgärder" kommer föda honom med mer energi.

Precis som någon var inne på så lär det störa honom mest om man ignorerar honom.
Skriv svar