Fläktstyrning
Fläktstyrning
Funderar på att montera elfläktar i hobbybilen.
Tanken är 2 st,för att täcka så mycket av kylen som möjligt,
Finns fläktar från tidigare V70 som är 2 stegs.
Skulle vilja ha nåt "styrsystem" som är justerbart och kan starta fläkt 1 på lågvarv vid en temp och nästa på lågvarv om detta inte räcker (om tempen ändå stiger) å sen högvarv som slutkläm vid behov.
Så 3 steg låg fläkt 1 + låg fläkt 2 och hög båda fläktarna eller 4 steg kanske.
Vad & hur gör man ?
Givaren bör sitta i vattnet helst.
Tanken är 2 st,för att täcka så mycket av kylen som möjligt,
Finns fläktar från tidigare V70 som är 2 stegs.
Skulle vilja ha nåt "styrsystem" som är justerbart och kan starta fläkt 1 på lågvarv vid en temp och nästa på lågvarv om detta inte räcker (om tempen ändå stiger) å sen högvarv som slutkläm vid behov.
Så 3 steg låg fläkt 1 + låg fläkt 2 och hög båda fläktarna eller 4 steg kanske.
Vad & hur gör man ?
Givaren bör sitta i vattnet helst.
Re: Fläktstyrning
Snabb fråga, är det en original bil som ska kylas? Eller nåt egen projekt? Brukar oftast va bättre att fixa själv grundfelet på motorn / kylaren än massa extra lösningar ,
Hobbybil för mig är ju synonymt med amerikanare
Hobbybil för mig är ju synonymt med amerikanare
Re: Fläktstyrning
Hobbybil, jänkare.
Vill få bort den mekaniska och köra med elfläktar.
Motor å kylare är nytt eller renoverat å inga kylproblem utan vill köra elfläktar.
Har löst det i tanken med relä styrning och givare.
Men det finns tydligen fläktar från nyare V70 som är varvtalsreglerad via motorstyrningen å då blir det överkurs för mej, ska gå att styra dem med pwm men det är som sagt överkurs för mej.
Nån som kan ge råd?
Rätt stora strömmar, kanske 30 A dessutom
Vill få bort den mekaniska och köra med elfläktar.
Motor å kylare är nytt eller renoverat å inga kylproblem utan vill köra elfläktar.
Har löst det i tanken med relä styrning och givare.
Men det finns tydligen fläktar från nyare V70 som är varvtalsreglerad via motorstyrningen å då blir det överkurs för mej, ska gå att styra dem med pwm men det är som sagt överkurs för mej.
Nån som kan ge råd?
Rätt stora strömmar, kanske 30 A dessutom
Re: Fläktstyrning
Verkar vara dålig med antingen kunskap eller vilja där
Har googlat och hittat div info från volvoforum.
Men det blir nya Spal fläktar istället
Har googlat och hittat div info från volvoforum.
Men det blir nya Spal fläktar istället
Re: Fläktstyrning
Volvo V70 kylfläktar har jag för mig har PWM styrningen inbyggd i fläkthuset. Så endast grova kablar för 12Volten behövs. Själva PWM signalen är inte så strömkrävande. Men jag kan ha fel.
Re: Fläktstyrning
PWM stämmer men inte på 850/S70 tydligen
Man ska styra pwm signalen från nån givare isv,blev överkurs för mitt elektronikkunnande,det var den delen som jag egentligen behövde hjälp med
Man ska styra pwm signalen från nån givare isv,blev överkurs för mitt elektronikkunnande,det var den delen som jag egentligen behövde hjälp med
-
- Inlägg: 6080
- Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
- Ort: Tranås (Jönköping)
Re: Fläktstyrning
Såvida du inte hittar termostater med 3-4 olika temperaturer som passar dina önskemål på temp så går ju "mekanisk" styrning bort, eller ja, jättenkel elektronisk.
Färdig givare som ger PWM ut beroende på temp har jag inte hört om och tror också inte finns då det lär vara så olika vad man vill ha för kurva på det.
Så i min värld är det en liten arduino eller liknande. Enkelt program löser saken, och med inbyggd driver i fläkten så är det ett enkelt projekt.
Men, en arduino är väl inte gjort för miljön i en bil, så där finns en utmaning eller en chansning.
Färdig givare som ger PWM ut beroende på temp har jag inte hört om och tror också inte finns då det lär vara så olika vad man vill ha för kurva på det.
Så i min värld är det en liten arduino eller liknande. Enkelt program löser saken, och med inbyggd driver i fläkten så är det ett enkelt projekt.
Men, en arduino är väl inte gjort för miljön i en bil, så där finns en utmaning eller en chansning.
Re: Fläktstyrning
Jag plockade bort den fasta fläkten i min Volvo 245 '78 och monterade en elektrisk från en Fiat 124 om jag inte minns fel.
Jag hade tankar på termostat men lösningen med en knapp räckte under den tid jag hade den.
Grejen är att jag bara hade behov av den fläkt en enda gång, tror att det var 1987, på väg genom Götlabååårj i en fasans kö.
Så JAG ville montera en fläkt, den klarar fint jobbet ensam om det inte är en 120 x 120 mm datorfläkt. Styrningen är fin att ha, att ha två steg känns lite väl tilltagit men det kan duga.
Jag hade tagit en DS18B20, en PIC-processor och lite gojs.
EDIT: Att ta bort den fasta fläkt gav i övrigt 5% högre topphastighet & 5% lägre bränsleförbruk.
Jag hade tankar på termostat men lösningen med en knapp räckte under den tid jag hade den.
Grejen är att jag bara hade behov av den fläkt en enda gång, tror att det var 1987, på väg genom Götlabååårj i en fasans kö.
Så JAG ville montera en fläkt, den klarar fint jobbet ensam om det inte är en 120 x 120 mm datorfläkt. Styrningen är fin att ha, att ha två steg känns lite väl tilltagit men det kan duga.
Jag hade tagit en DS18B20, en PIC-processor och lite gojs.
EDIT: Att ta bort den fasta fläkt gav i övrigt 5% högre topphastighet & 5% lägre bränsleförbruk.
Re: Fläktstyrning
Eftersom mina kunskaper inte räcker för arduino så får det bli 2 vanliga fläktar med bara av å på samt justerbara termostater.
Finns diverse givare med olika temp och även dubbla temp nivåer men jag bestämde mej för att köra justerbara för max koll
Finns diverse givare med olika temp och även dubbla temp nivåer men jag bestämde mej för att köra justerbara för max koll
Re: Fläktstyrning
Hej igen
Jag skaffade justerbara termostater modell kylskåp dvs med lång tråd som slutar i en liten stav.
Funkar ok men de slår av väldigt långt under tillslag och då kyler de ner motorn för mycket .
Hittade denna : https://www.electrokit.com/produkt/term ... lmonterad/
Finns manual på sidan till den.
Men fungerar den så att den tex slår på fläkten vid tex 92 grader och går till tempen sjunkit till tex 90 grader ?
Jag skaffade justerbara termostater modell kylskåp dvs med lång tråd som slutar i en liten stav.
Funkar ok men de slår av väldigt långt under tillslag och då kyler de ner motorn för mycket .
Hittade denna : https://www.electrokit.com/produkt/term ... lmonterad/
Finns manual på sidan till den.
Men fungerar den så att den tex slår på fläkten vid tex 92 grader och går till tempen sjunkit till tex 90 grader ?