Lilla tipstråden!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Guldancistrus
Inlägg: 412
Blev medlem: 17 april 2012, 16:31:47
Ort: Norrköping

Re: Lilla tipstråden!

Inlägg av Guldancistrus »

Lasp skrev: 30 januari 2021, 20:34:00 Jag beklagar lilla Tommie från säter som inte är mogen för de tekniska innovationer vi har tillgång till.
Men att inte våga söka på nätet och fundera vad det är TS försöker förmedla, visar på en viss stagnation.
Jag beklagar det, kanske är jag för ung för slika tankar!
Om det nu är så stor teknisk innovation i denna produkt så får du gärna ge lite fler exempel på den och vilka problem den kan lösa. Jag är nämligen inte övertygad än. Webbradio, väderleksrapport och klocka har jag både i mobiltelefonen, den bärbara datorn och den stationära datorn. Väckarklocka har jag i mobiltelefonen också. Lampor med inbyggd väckarklocka är knappast något nytt heller. Stereoförstärkare och högtalare har jag inkopplade till den stationära datorn.
Vad kan jag få ut av denna pryl? Vad är det för tjafs jag kan slippa?
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Lilla tipstråden!

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Bra att du tar upp frågan.
Tjafset gällde radiopratare primärt och då menar jag att P4Plus är en väg.
Så tycker vi här i familjen att det kan vara skönt att kommendera, dvs prata rent ut vad man vill ha gjort.
Men som vanligt finns det oftast många sätt att utföra samma grej.
Mitt förslag var inte riktat till de som har kontroll och är nöjda. Utan ett tips för de som kanske inte har testat röststyrning av Musik, Ljus och andra saker.
Jag är ingen profet, och kommer inte att bli. men djävligt nyfiken och medveten om vad jag gör.
Så i min enfald vill jag dela med mig till mångfald.
Det är alltid upp till var och en att välja väg. IKIGAI.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Lilla tipstråden!

Inlägg av TomasL »

Jag föredrar nog att lägga på en platta på skivspelaren eller ladda ett band i antingen REVOXen eller NAKen om jag vill lyssna på musik.
WhyNotOnMars
Inlägg: 120
Blev medlem: 24 december 2015, 11:35:17

Re: Lilla tipstråden!

Inlägg av WhyNotOnMars »

Guldancistrus skrev: 30 januari 2021, 21:47:26 Vad kan jag få ut av denna pryl? Vad är det för tjafs jag kan slippa?
Det tjafs du kan slippa är att inte behöva ta upp telefonen eller använda datorn för att göra massa grejer. Det är knappast så att den gör något möjligt som inte redan är möjligt att göra via telefonen.

Själv brukar jag t ex göra följande:

[*] Fråga vad klockan är
[*] Fråga vad det är eller ska bli för väder
[*] Fråga vad det är för temperatur i olika rum här hemma
[*] Fråga om dörrarna är stängda
[*] Be att någon viss lampa tänds/släcks/dimmas
[*] Slå på och av värmen
[*] Sätta/ändra larm/påminnelser/timers
[*] Be om definitionen på något nytt ord jag stöter på
[*] Be om enkla fakta, t ex "hur många invånare har Island?" eller "hur långt är det till Los Angeles?", när jag undrar något. Tyvärr funkar det bara för extremt enkla frågor.
[*] Beräkningar (t ex 3.14 * 42^2)
[*] Valutaomvandlingar
[*] Skicka enkla SMS (t ex "jag är utanför om 2 minuter" när man kör bil och strax är framme för att möta någon).
[*] Identifiera en sång som spelas (man frågar "vad är det för sång som spelas?", telefonen lyssnar några sekunder, och ger dig sedan artist och låtnamn)
Användarvisningsbild
ffredrik
Inlägg: 343
Blev medlem: 20 oktober 2009, 17:52:18
Ort: Göinge

Re: Lilla tipstråden!

Inlägg av ffredrik »

Enbart för nördar med andra ord.
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Lilla tipstråden!

Inlägg av Glattnos »

Min morfar är 91 år gammal och har just skaffat Google Nest. Han ser knappt någonting längre(han sitter väldigt nära en vääääldigt stor TV för att se). Han är väldigt intresserad av skidåkning och annan sport på TV och frågar Nest om olika saker gällande utövarna. T.ex. "Hur gammal är Stina Nilsson?", "Hur lång är Calle Halvarsson?" o.s.v. :D
Han får till och med till det ibland genom att säga "Spela upp *program-namn* på SVT Play" och det funkar om han vet exakt vad programmet heter. Med hans syn är det mycket svårt att navigera sig till rätt program på SVT Play, likaså att googla sig fram till fakta om skidåkare för han kan ju inte läsa liten text.

Google Nest löser verkligen inte alla hans problem och ibland säger han att den inte fattar nått eller inte håller tyst :D Men det är ju ett roligt inslag som ändå löser vissa problem :)
Palle500
Inlägg: 4494
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Lilla tipstråden!

Inlägg av Palle500 »

Vilken nördig morfar du har :-) har även en synskadad bekant som kör Siri till så mycket han kan. Och för honom har röststyrning inneburit ett mycket bättre, självständigare och roligare liv, de senaste 10-15 åren sedan detta började dyka upp. Han gick precis i pension, har tidigare jobbat som Cobol och IBMs "assembler" programmerare på stordatorer.
Själv har jag några Google mini som står och skräpar, men dessa har liksom inte blivit någon naturlig del av vardagen ännu. Används mest av FRA för avlyssning misstänker jag då dom ibland brukar säga "ursäkta nu förstår jag inte?" Inte jag heller brukar jag svara.

Men självklart köpte jag dom för att testa och lära mig vad denna teknik kunde ge mig och nu är det nog dags att ge Google en ärlig chans i både kök, vardagsrum och sovrum. För nu är nog tekniken så bra att det fungerar utan att man nördar ned sig i Google kommandona :-)
Användarvisningsbild
ffredrik
Inlägg: 343
Blev medlem: 20 oktober 2009, 17:52:18
Ort: Göinge

Re: Lilla tipstråden!

Inlägg av ffredrik »

Självklart kan det vara ett utmärkt hjälpmedel i många fall.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Lilla tipstråden!

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Tack för de positiva och förstående inläggen. Vi är alla olika, med olika behov.
Men att inte ta till sig och testa, det är att fördumma sig själv.
Bättre testa, förkasta och veta, än att bara tycka som andra.
Användarvisningsbild
Berrabongo
Inlägg: 601
Blev medlem: 3 oktober 2006, 15:17:12
Ort: Solna

Re: Lilla tipstråden!

Inlägg av Berrabongo »

Jag har lite funderingar på en Google Nest Hub (Den lilla). Någon som har erfarenheter att dela med sig. :humm:
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27040
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Lilla tipstråden!

Inlägg av tecno »

Men att inte ta till sig och testa, det är att fördumma sig själv.
Inte alla som har råd med detta!
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Lilla tipstråden!

Inlägg av Klickmans »

Inte alla som har råd med detta.
Exakt, och skulle det vara så att @säter önskar sig en puck (Google Nest) kan jag bjuda honom på det.
Tror inte det handlar om ekononi egentligen, utan han har inget sånt behov, och det respekterar jag.
Man är inte Dum bara för att man inte vill testa nymodigheter, många känner sig trygg med det gamla.

Trygghet är viktigare än något annat, att man känner sig bekväm.

Även jag håller ofta fast i "det gamla", tänk Retro och Nostalgi, det där man har pysslat med i 100 år.

Så där gör jag ofta, även om jag är en vetgirig gammal Tekniknörd.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10678
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Lilla tipstråden!

Inlägg av GeekJoan »

Men det är ju bara testa på telefonen: Tryck länge på hemknappen (Android), så ploppar det upp en ruta och det är bara börja snacka. Hur man kommer åt Siri på iphone vet jag inte.
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Gått bort
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Lilla tipstråden!

Inlägg av Hobbyisten »

På min gamla (nya eftersom jag köpte den efter min nuvarande samsung) Motorola telefon så klickade man på en micksymbol för att komma till google talk.
Angående musik tycker jag spotify är överlägset, jag kör gratisversionen med reklam, men så farligt mycket reklam är det inte.
WhyNotOnMars
Inlägg: 120
Blev medlem: 24 december 2015, 11:35:17

Re: Lilla tipstråden!

Inlägg av WhyNotOnMars »

GeekJoan skrev: 31 januari 2021, 16:34:58 Men det är ju bara testa på telefonen: Tryck länge på hemknappen (Android), så ploppar det upp en ruta och det är bara börja snacka. Hur man kommer åt Siri på iphone vet jag inte.
Samma på iPhone.

Går även att ställa in alla iPhone som inte är lastgamla att kontinuerligt lyssna efter "Hey Siri!", och jag tror det är detsamma på de flesta Android, men de lyssnar efter "Ok Google" istället.
Skriv svar