Hjälp att hitta en ersättnings mosfet.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
cittra49
Inlägg: 273
Blev medlem: 29 augusti 2010, 19:58:22

Hjälp att hitta en ersättnings mosfet.

Inlägg av cittra49 »

Motståndet till cupefläkten har lagt av igen, bytt fläktmotor så tog det fyra månader sen gick fläktmotståndet (2400:- ) , bytte och det nya gick i hela tre dagar innan det gick isönder. Felet som uppstår är att cupefläkten går hela tiden även med tändningen avslagen, så jag har fått sätt dit en extra brytare att stänga av den manuellt med nu. På motståndet har man + och - in samt en pulserande styrsignal samt + och - ut till fläktmotorn, kretsen bryter - sidan så det ligger +12V på hela tiden.

Bröt itu motståndet och fan en mosfel som är kortis i mellan D och S hur man än mäter, kopplade även på min komponenttestare TC1 (vet iofs inte om den funkar på just denna krets) , hus som helst så finner jag ingen ersättningskret, och vet inte hur jag ska leta heller egentligen, vilka värden som är noga med. Googlar man numret så finns det bara på alibaba och köpa i storpack märkt automotive industries. Bifogar lite bilder på härligheten. Databladet stämmer inte riktigt med den som sitter där men det va det närmaste jag fann.

Enligt det mäktiga google så brukar just denna kretsen gå när motståndet havererar, så jag chansar på att byta den, speciellt efter som en från amerika ligger 3v bort
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14861
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Hjälp att hitta en ersättnings mosfet.

Inlägg av mrfrenzy »

"Fläktmotståndet" brukar sitta så att det kyls av fläkten, det går sönder vid lågt luftflöde pga sliten fläktmotor eller igensatta filter och värmepaket.
När du byter mosfet kan du ju passa på att sätta dit en termosäkring som bryter styrsignalen.
cittra49
Inlägg: 273
Blev medlem: 29 augusti 2010, 19:58:22

Re: Hjälp att hitta en ersättnings mosfet.

Inlägg av cittra49 »

Jo jag har kollat fläkten och den går fint på full fart, samt dräneringen så ingen is eller så, och mycket riktigt den sitter i luftströmmen och kyls av luften till cupen, och det blåser bra på rutorna, har iofs inte kollar cupefiltret, men det va bytt för två år den ca. så varför det nya motståndet har gått är ett mysterium hittils, är bara -15 ute och himlen som verkstad så man jobbar ju inte så länge ute, men ska kolla cupefiltret, bra tips :tumupp:
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14861
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Hjälp att hitta en ersättnings mosfet.

Inlägg av mrfrenzy »

Om någon tidigare ägare slarvat med filtret brukar det vara fullt med ludd på AC-förångaren innanför, man kan stoppa in mobiltelefonen och filma så ser man läget.
cittra49
Inlägg: 273
Blev medlem: 29 augusti 2010, 19:58:22

Re: Hjälp att hitta en ersättnings mosfet.

Inlägg av cittra49 »

Tackar Danny, ska beställa och hoppas att det är enda felet. =) , va ute igår och konstaterade att cupefilter har de tagit bort på 2003+ , men tog bort fläkten och in med mitt boroskop och ingen skit i ventilationen, startade även fläkten när den satt på plats och motståndet borta och det blåster rejält över kylflänsarna. Återkopplar när jag grejat vidare, om nån får liknande problem.

Sen har jag en fråga till, hur söker man upp en ersättnings mosfet som du gjorde danny? Strömmen måste den ju klara och volten kan ju inte va så känsligt efter som det är 12v här, men Rds värdet? hur noga är det?
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2964
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Hjälp att hitta en ersättnings mosfet.

Inlägg av Danny »

Ju lägre Rds destu lägre effektförlust i trissan.

När det gäller ersättare kan man med fördel söka på:
Cross reference
Equivalent
Replacement

Här är ett par bra sidor:

https://alltransistors.com/mosfet/crsea ... ps=TO247AC

https://english.electronica-pt.com/comp ... AUIRFP1405
cittra49
Inlägg: 273
Blev medlem: 29 augusti 2010, 19:58:22

Re: Hjälp att hitta en ersättnings mosfet.

Inlägg av cittra49 »

En liten update, bytte mosfeten och fläkten har gått i et par dagar nu, provkörde med motståndet en stund i handen och kylflänsen blir hyfsat varm.

Demonterade det "nya" brända motståndet och mosfeten va trasig även där, tur jag köpte 2st från amazon. Mosfeten som satt där hade förtennade ben? Benen såg nästan kromade ut,
kan det va ett tecken på billighets krets? Aldrig sett det förrut (nu jobbar jag ju inte med elektronik iofs)
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2964
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Hjälp att hitta en ersättnings mosfet.

Inlägg av Danny »

:tumupp: :)
Skriv svar