Cylinda torktumlare, går nästan inte starta

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
frownlayer
Inlägg: 1823
Blev medlem: 17 maj 2012, 19:40:32
Ort: Reftele

Re: Cylinda torktumlare, går nästan inte starta

Inlägg av frownlayer »

När jag kör igång tidsprogrammet så slockar skärmen, och då värmen den inte. Ibland får jag upp en tid där istället, och då värmer den.

Ska leta upp hur jag mäter elementet. Det går massa kablar ner bakom maskinen, så lite svårt att gissa.
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2964
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Cylinda torktumlare, går nästan inte starta

Inlägg av Danny »

Jag hade börjat med att tillfälligt koppla förbi bimetallstermostaten
som sitter i framkant, för att utesluta att den glappar (pos 231)
2021-02-06_123407.png
2021-02-06_123639.png
2021-02-06_123925.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
frownlayer
Inlägg: 1823
Blev medlem: 17 maj 2012, 19:40:32
Ort: Reftele

Re: Cylinda torktumlare, går nästan inte starta

Inlägg av frownlayer »

Tyvärr snålvarianten. Delen fanns inte.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2964
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Cylinda torktumlare, går nästan inte starta

Inlägg av Danny »

Det var rackarns.

Thermistorn/sensor ska hålla mellan 40-60KΩ (20-30grader)
Wiley
Inlägg: 8
Blev medlem: 30 maj 2017, 09:08:48

Re: Cylinda torktumlare, går nästan inte starta

Inlägg av Wiley »

Har en Cylinda 7702 som jag fick för typ 100år sedan där kretskortet var trasigt (DYRT fel), repade den enkelt då och efter mer än 20års drift så började den bli trött dvs den drog inte runt trumman mer än när den var närapå tom. Bytte då kondensatorn till motorn (sitter uppe mot bakre kant men på höger sidan) och då hade värdet halverats hos kondensatorn, blev som ny därefter. Din maskin är tekniskt sett närapå identisk frånsett att den har nyare design samt modernare kretskort, vred etc men övriga delar passar.

Jobbat med detta tidigare så tycker dessa maskiner är simpla. Lagat måånga kretskort, speciellt till de dyrare diskmaskinerna då vaxmotorn på dessa ofta belastade kortet för mkt pga fukt.

1. Funkar dörrbrytaren verkligen som den ska!?

2. Hur ser kretskortet ut? Brukar släppa kring lödningarna, speciellt kring reläna.

Generellt riktigt bra kvalité på dessa ASKO maskiner, lätta att laga och mekaniskt närapå outslitliga (har bara ASKO Cylinda och Miele hemma)
Användarvisningsbild
frownlayer
Inlägg: 1823
Blev medlem: 17 maj 2012, 19:40:32
Ort: Reftele

Re: Cylinda torktumlare, går nästan inte starta

Inlägg av frownlayer »

Om nu inte strömbrytaren bryter mer än på ett ställe, så ja då är den hel.
Jag har tittat igenom hela kretskortet. Dock såg jag igår att det ligger ett till innanför vreden, så det får bli att undersöka nästa gång jag orkar.
Den brukar starta om man stänger av strömmen, och försöker sätta på den så fort som möjligt efter att man slagit på strömmen igen. Men det ska mycket till innan jag ger upp.
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2964
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Cylinda torktumlare, går nästan inte starta

Inlägg av Danny »

Den brukar starta om man stänger av strömmen, och försöker sätta på den så fort som möjligt efter att man slagit på strömmen igen.
Värmer den då och går hela programmet?
Om den gör det så ligger problemet i elektroniken.
Användarvisningsbild
frownlayer
Inlägg: 1823
Blev medlem: 17 maj 2012, 19:40:32
Ort: Reftele

Re: Cylinda torktumlare, går nästan inte starta

Inlägg av frownlayer »

Om den väl startar på ett värmeprogram (utom just tidsprogram) så fungerar den som den ska.

En gång dock när jag körde en "extratorrt" så fick jag för mig att den inte värmde. Men det var nog ett par månader sedan, så det kan ha varit att jag råkat få på tidsprogrammet utan att märka det.

Dock så har jag märkt att när man kör tidsprogrammet och den inte drar igång värmen, så ligger det ändå spänning ut till värmeelement, men jag är inte riktigt med på hur det är kopplat, så det kan vara att jag mäter fel.
Användarvisningsbild
frownlayer
Inlägg: 1823
Blev medlem: 17 maj 2012, 19:40:32
Ort: Reftele

Re: Cylinda torktumlare, går nästan inte starta

Inlägg av frownlayer »

Fortsätter väl att mäta vidare.
Thermistorn höll 60kohm. Så den verkar helt ok.
Kretskortet vid panelen ser heller inte skadat ut. Så nu ska jag fundera på hur man ska mäta upp värmeelementet.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
frownlayer
Inlägg: 1823
Blev medlem: 17 maj 2012, 19:40:32
Ort: Reftele

Re: Cylinda torktumlare, går nästan inte starta

Inlägg av frownlayer »

Mellan den gråa (nederst i kretskortet), och den vita (bilden med 2 röda pilar) så har jag 25.3ohm. Jag gissar att detta är det stora elementet, och det verkar fungera.

Mellan den bruna (överst på kretskortet) och den bruna (bilden med 2 röda pilar) så har jag 80ohm. Jag gissar att detta är det lilla elementet, och det verkar också fungera.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
frownlayer
Inlägg: 1823
Blev medlem: 17 maj 2012, 19:40:32
Ort: Reftele

Re: Cylinda torktumlare, går nästan inte starta

Inlägg av frownlayer »

https://youtu.be/h_rRTj3V7HU

Nu har jag hittat något som kanske kan få mig på spåret.
När man trycker på stopp ibland så hoppar tiden upp i fönstret. Precis som den gör när den fungerar. Precis då hörs också ett litet klick från kretskortet.

Jag vet inte om det är en tillfällighet. Men just nu har jag svårt att få den att inte fungera, innan var det bara att låta den stå en stund så vägrade den starta, men nu startar den 99% av gångerna. Lustigt.
Användarvisningsbild
frownlayer
Inlägg: 1823
Blev medlem: 17 maj 2012, 19:40:32
Ort: Reftele

Re: Cylinda torktumlare, går nästan inte starta

Inlägg av frownlayer »

Nu fungerar den hela tiden igen. Jag får den inte att fela längre. Jag fattar inte vad som är problemet. Eller var problemet.

Jaja. Nu fungerar den iaf. Får se hur länge den går innan det kommer tillbaka.
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2964
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Cylinda torktumlare, går nästan inte starta

Inlägg av Danny »

Kan det varit dålig kontakt till/mellan modulerna?
Användarvisningsbild
frownlayer
Inlägg: 1823
Blev medlem: 17 maj 2012, 19:40:32
Ort: Reftele

Re: Cylinda torktumlare, går nästan inte starta

Inlägg av frownlayer »

Möjligt. Men dock så fungerade den lika dåligt efter att jag kopplat ihop allt. Det var först efter att jag kopplade ur elementen och tänkte se om den ville starta utan som jag märkte att den reagerade med att starta klockan när man tryckte på stoppknappen.

Jag tror att något har hänt i processorn. Så problemet kommer nog tyvärr att komma tillbaka.
Användarvisningsbild
frownlayer
Inlägg: 1823
Blev medlem: 17 maj 2012, 19:40:32
Ort: Reftele

Re: Cylinda torktumlare, går nästan inte starta

Inlägg av frownlayer »

Nu har den dött igen. Och den är tvärdöd på värmeprogrammen. På tidprogrammet snurrar den, men värmer inte, och då kan den stå i timmar och bara snurra, så den vet inte hur länge den snurrar. Jag är nu inne på om det är detta huvudkortet som gett upp. Kan man kolla det på något sätt, eller ska man försöka jaga efter ett nytt och hoppas på att det är felet?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar