RCBO, hur kan den fungera vid jordfel

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
corrado95
Inlägg: 52
Blev medlem: 25 november 2010, 09:22:28

RCBO, hur kan den fungera vid jordfel

Inlägg av corrado95 »

Hej!
Här i Thailand krävs det en sk RCBO som huvudbrytare i panelen.
In i den går både fas och nolla, så blir det ett fel så bryts båda.
Jag har en på 63A, och blir strömmen högre så ska den utlösa men den ska också utlösa om en felström till jord överstiger 30mA.
Är det någon som kan förklara för mig hur den kan känna av en jordström när det inte finns någon anslutning till jord.
Den RCBO som jag har fungerar så att fas och nolla från mätaren ansluts i underkanten. Sen snäpper man in den och då greppar klips för nolla och fas i RCBO om resp skena i panelen.
I panelen så är sen listen för nollan och listen för jord hoppkopplade.
Jag har ju sett jordfelsbrytare för en separat punkt, de har en blå ledning för nollan och en vit som ansluts till jord.
Då är det inte svårt att förstå att den utlöser om den får en ström till jord
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26386
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: RCBO, hur kan den fungera vid jordfel

Inlägg av danei »

Jordfelsbrytare har inte anslutning för jord.
H.O
Inlägg: 5709
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: RCBO, hur kan den fungera vid jordfel

Inlägg av H.O »

> Är det någon som kan förklara för mig hur den kan känna av en jordström när det inte finns någon anslutning till jord.

Både fas- och nolledare paserar genom en mät-transformator. När allt är frid och fröjd så går det exakt lika mycket ström genom båda ledarna så summan blir noll. Om det blir ett jordfel kommer strömmen i den ena ledaren att vara lägre än i den andra vilket får mätningen att "kantra" och trigga brytaren.
corrado95
Inlägg: 52
Blev medlem: 25 november 2010, 09:22:28

Re: RCBO, hur kan den fungera vid jordfel

Inlägg av corrado95 »

danei skrev: 25 januari 2021, 06:45:25 Jordfelsbrytare har inte anslutning för jord.
Ja jag har det i allafall i mitt hus
corrado95
Inlägg: 52
Blev medlem: 25 november 2010, 09:22:28

Re: RCBO, hur kan den fungera vid jordfel

Inlägg av corrado95 »

H.O skrev: 25 januari 2021, 07:03:49 > Är det någon som kan förklara för mig hur den kan känna av en jordström när det inte finns någon anslutning till jord.

Både fas- och nolledare paserar genom en mät-transformator. När allt är frid och fröjd så går det exakt lika mycket ström genom båda ledarna så summan blir noll. Om det blir ett jordfel kommer strömmen i den ena ledaren att vara lägre än i den andra vilket får mätningen att "kantra" och trigga brytaren.
Så denna RCBO har en transformator och om en person skulle komma åt en fas och på så vis få en jordström i sig så skulle RCBO känna av att strömmen inte går mellan fas och noll och då skulle denna bryta när strömmen överstiger 30mA.
Är det rätt uppfattat?
H.O
Inlägg: 5709
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: RCBO, hur kan den fungera vid jordfel

Inlägg av H.O »

Ja precis, summan av "ström ut" och "ström tillbaka" skall vara noll. Hur brytaren faktiskt MÄTER strömmen har kanske ingen betydelse i det här fallet men vanligen så används en strömtransformator.

https://en.wikipedia.org/wiki/Residual-current_device
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: RCBO, hur kan den fungera vid jordfel

Inlägg av arvidb »

Det verkar dock märkligt (fel) om jorden splittas av efter jordfelsbrytaren? I så fall löser den ju inte ut vid kontakt mellan fas och skyddsjordat föremål, bara vid kontakt mellan fas och "övrig jord" (typ diskbänk)?
corrado95 skrev: 25 januari 2021, 06:19:14 Den RCBO som jag har fungerar så att fas och nolla från mätaren ansluts i underkanten. Sen snäpper man in den och då greppar klips för nolla och fas i RCBO om resp skena i panelen.
I panelen så är sen listen för nollan och listen för jord hoppkopplade.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26386
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: RCBO, hur kan den fungera vid jordfel

Inlägg av danei »

corrado95 skrev: 25 januari 2021, 07:47:02
danei skrev: 25 januari 2021, 06:45:25 Jordfelsbrytare har inte anslutning för jord.
Ja jag har det i allafall i mitt hus
Då är det fel. Jorden ska inte vara inblandad i jordfelsbrytaren alls. Har man gemensam jord och nolla (PEN) så måste jord och nolla delas innan jordfelsbrytaren.
Palle500
Inlägg: 4491
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

RCBO, hur kan den fungera vid jordfel

Inlägg av Palle500 »

En bild brukar vara hjälpsamt. Tänk bort L2 och L3 då du endast har 1-fas = L1. Notera att PEN är separerad efter jordfelsbrytaren i PE och N, där Endast Nollan går genom jordfelsbrytaren.
IMG_1397.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Palle500
Inlägg: 4491
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: RCBO, hur kan den fungera vid jordfel

Inlägg av Palle500 »

Och principen för en jordfelsbrytare
IMG_1398.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
corrado95
Inlägg: 52
Blev medlem: 25 november 2010, 09:22:28

Re: RCBO, hur kan den fungera vid jordfel

Inlägg av corrado95 »

Palle500 skrev: 25 januari 2021, 08:50:54 En bild brukar vara hjälpsamt. Tänk bort L2 och L3 då du endast har 1-fas = L1. Notera att PEN är separerad efter jordfelsbrytaren i PE och N, där Endast Nollan går genom jordfelsbrytaren.
IMG_1397.jpg
Håller med om att bilder är bra men jag blir inte riktigt klok ändå.
Låt mig förklara tydligt.
Min RCBO har inkommande 2 ledare från elmätaren
Det är fasen och nollan
De skruvas in i underdelen av RCBO där det står N och F.
RCBO snäpps in och får på så sätt kontakt med faslisten och nollisten.
Sen ska jag försöka ordna ett ordentligt jordspett och en 16 mm gulgrön kabel får gå in till jordskenan.
En undran. Ska nollisten och jordlisten kopplas samman eller ej?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26386
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: RCBO, hur kan den fungera vid jordfel

Inlägg av danei »

Nollskenan ska ligga efter jordfelsbrytaren. Jordskenan innan jordfelsbrytaren. De ska inte kopplas ihop.
Palle500
Inlägg: 4491
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

RCBO, hur kan den fungera vid jordfel

Inlägg av Palle500 »

Precis som danei skriver separat nolla och skyddsjord.
Tänk så här om du kopplar ihop skyddsjord med nollan så kommer även ev felström via skyddsjord passera genom jordfelsbrytaren och då blir det ingen differens i utgående ström v.s returström och jordfelsbrytaren löser inte ut! Vilket den skall göra om du har en felström till jord.
Edit
I Sverige har vi alltid inkommande jord ihopkopplad med nollan PEN sen delas den upp i PE (skyddsjord) och N (nolla) där nollan går genom jordfelsbrytaren (ihop med fas).
I Thailand så verkar du sakna inkommande skyddsjord eftersom du skall montera ett jordspett. Vet du att man skall montera sitt egna jordspett?
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor
Inlägg: 1976
Blev medlem: 24 oktober 2013, 20:36:07
Ort: Småland - lite utanför Gränna

Re: RCBO, hur kan den fungera vid jordfel

Inlägg av GastonDeVille »

En undran varför man har så vansinnigt högt (63A) värde på en RCBO (jag antar att det verkligen är en personskyddsbrytare)
Är det en fabrik eller ska den skydda ett helt kvarter?
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32546
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: RCBO, hur kan den fungera vid jordfel

Inlägg av säter »

Är det inte kombinerad personskyddsbrytare och huvudsäkring?
Skriv svar