LED list - PWM eller strömbegränsning?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
matsadona
Inlägg: 755
Blev medlem: 28 februari 2010, 23:05:17

LED list - PWM eller strömbegränsning?

Inlägg av matsadona »

Håller på och gör lite skyltar med så kallade Neon flex LED lister - dvs fusk neon. I grunden är det ju en vanlig LED list med någon form av silikon runt för att sprida ljuset mer jämnt och undvika hot spots.
Dessa är på 12V och som vanligt känns det som att kineserna pressar grejerna lite väl mycket för att få ut så hög ljusstyrka som möjligt.
Noterade att de blir ganska varma efter en stund och jag är tveksam till dess livslängd. Dessutom så använder jag olika färger som har olika ljusstyrka.
Av dessa två anledningar vill jag kunna justera/begränsa dem individuellt.
Så frågan är om man skall köra med en PWM dimmer till varje list eller om man skall konstruera någon form av strömbegränsning?

Sneglade lite på dessa:
https://www.ebay.com/itm/5x-Mini-DC12V- ... 1855698794
Frågan är om man inte kan konstruera något själv kanske?

Krav:
Skall kunna hantera ström på ca 1.5A 12VDC.
Skall minnas senaste inställningen när den görs strömlös.
E Kafeman
Inlägg: 3257
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: LED list - PWM eller strömbegränsning?

Inlägg av E Kafeman »

https://www.aliexpress.com/item/1005001785198203.html
Minns senaste spänningen.
Inte idealt för lysdioder som ska strömstyras att använda PWM spänningsstyrning men du har redan valt att elda en del effekt i motstånd så då lär denna fungera bra.
För att sänka temperaturen på lysdioderna avsevärt behövs ofta en relativt liten sänkning av spänningen och måttligt upplevd sänkning av ljusstyrka.
Är du händig gör du om spännings-sänkaren till ström-sänkare med ett mindre ingrepp men i detta fallet är vinsten liten.
Kolla även drifts-temp på spänningssänkaren. Det händer att jag föredrar att löda på större PCB som kylyta för lägre driftstemperatur.
Användarvisningsbild
matsadona
Inlägg: 755
Blev medlem: 28 februari 2010, 23:05:17

Re: LED list - PWM eller strömbegränsning?

Inlägg av matsadona »

Tack för tipset.
Ibland ser man inte skogen för alla träden... dvs jag kom just på att jag har en mängd olika DC-DC omvandlare liggande som var tänkta till ett helt annat projekt för något år sedan.
Testade med en av dem och det fungera ju.
När jag sänte en Volt så minskade strömmen från 200mA till 150mA. Skillnaden i ljusstyrka är försumbar. Nu skulle det vara fint med en IR termometer och jämföra skillnader på såväl omvandlaren som lysdioderna...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
matsadona
Inlägg: 755
Blev medlem: 28 februari 2010, 23:05:17

Re: LED list - PWM eller strömbegränsning?

Inlägg av matsadona »

Det är en MP1584EN på dessa, och enligt vissa uppgifter skall den klara 3A - vilket jag nog tycker borde tas med en nypa salt.
Tänkte aldrig överskrida 2A så då borde det vara lugnt.
E Kafeman
Inlägg: 3257
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: LED list - PWM eller strömbegränsning?

Inlägg av E Kafeman »

Har visserligen olika termometrar men kör oftast med enklare metod för att kolla så att inte temperaturen riskerar livslängden.
Vad gäller lysdioder, kan jag hålla i lysdiods-kroppen utan att det omedelbart bränns är temperaturen ok för att få långlivade lysdioder. Min smärtgräns ligger på 65-70 grader.
För förmodat högre temperatur på t.ex. DC/DC chip spottar jag på fingret och duttar på IC-kretsen. Om det fräser är det oönskat varmt.
Jag föredrar omvandlare med stor termiska överföringsyta till PCB och MP1584EN förmodar jag överlever pga hög verkningsgrad, men verkningsgraden brukar falla betydligt vid högre strömmar.
En möjlighet är att parallella flera men kan vara svårt med balansen.
Det alternativ jag köper 30-40 st av per gång är dessa: https://www.aliexpress.com/item/4001120657398.html
Är det en sådan du har på bildens överkant?
De är 3 ggr så dyra jämfört med förra förslaget, kostar 3 kr st, men det ändå så billigt att det är svårt att bygga billigare själv.
Köper dessa påsvis då de är universellt användbara till det mesta och denna variant kan man lätt förse med förbättrad kylfläns eller som jag också gör, löder direkt på chippet en bit mässingsplåt för luft kylning eller bultar fast plåten i ett jordplan.
Användarvisningsbild
matsadona
Inlägg: 755
Blev medlem: 28 februari 2010, 23:05:17

Re: LED list - PWM eller strömbegränsning?

Inlägg av matsadona »

Ser ut att vara en snarlik modell. Den jag har är en 6009. Tyvärr har jag inte så många jag önskar hemma just nu, plus att den förra har en mer tilltalande formfaktor för det jag behöver nu.
Dvs hellre en liten platt som inte bygger på djupet då den skall monteras bakom en skylt som skall hänga mot en vägg.
Men den senare är säkert bättre på flera sätt i övrigt.
E Kafeman
Inlägg: 3257
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: LED list - PWM eller strömbegränsning?

Inlägg av E Kafeman »

Bara en notering utifall du skulle ändra dej, XL6009 har potential på metall-flänsen och kan inte bultas direkt mot jord för bättre kylning.
LM2596 har däremot jord på metall-flänsen.
Man bör f.ö. vara uppmärksam på att somliga av dessa switch-regulatorer är designade för reglering på negativ sida med postitiv ingång och utgång sammankopplade.
Samtliga dessa chip har en termisk skydds-funktion och slår ifrån om de tycker det blir svettigt.

Dessa chip blir lätt kraftfulla AM-sändare med lång loop antenn (led list).
MP1584EN är lite extra besvärlig eftersom den ligger på en hög switchfrekvens.
Beroende på var listen ska placeras, jag hade kostat på ett ferrit-rör och försökt hålla kablar samlade för minsta loop-area som standard-åtgärd.
Användarvisningsbild
matsadona
Inlägg: 755
Blev medlem: 28 februari 2010, 23:05:17

Re: LED list - PWM eller strömbegränsning?

Inlägg av matsadona »

Ja, det där med störsändning är ju en intressant bieffekt. I detta fallet kommer ingen slinga vara längre än ca 2m, så det går väl räkna ut vad det blir för avstämningsfrekvens m.m. om man har koll på exakt switchfrekvens. Har man otur blir det "a perfect match", men det ska väl till ett par meter längre "antenn" för det?
I första tillämpningen kommer det att vara 5 separata slingor monterade inom tio meter. Och det kommer att vara en hel del övrig elektronik (arkadspel) i anslutning till dem.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar