Kombinerad Full/Auto-vridtransformator

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Kombinerad Full/Auto-vridtransformator

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej!

Detta är ett underprojekt till min rörtestare KVT.

Jag har alltså precis konstruerat en Full/Auto-vridtrafo.

Jag har alltid velat ha en vridtrafo och kom på att om jag kombinerar min enda speciella utgångstrafo för rör med en vridtrafo så kan jag få både Full och Auto där alltså Full står för galvaniskt isolerat och Auto står för icke galvaniskt isolerar (men funkar ändå om man håller händerna i styr).

Så jag har tänkt bygga bifogat.

Vad tycker Ni om den?

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5455
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Kombinerad Full/Auto-vridtransformator

Inlägg av anders_bzn »

Jag har byggt något liknande. Det blir nog bra, men jag skulle aningen satt brytaren så att man växlar mellan utgångarna på transformatorerna. Då kommer isolertrafon alltid matas av vridtrafon, men det är nog okej. Annars kan man använda en trepolig brytare för att koppla in/ur isolertrafon. Jag använde reläer...

Om din trafo är stor kanske du behöver mjukstarta den för att inte smälla säkringen i proppskåpet, speciellt om du har automatsäkringar.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14884
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Kombinerad Full/Auto-vridtransformator

Inlägg av rikkitikkitavi »

Utgångstrafon tål inte mer ström än vad den tål.

Är den på 230VA, 230V tål den alltså 1A.

Matar du den med 115V får du ut 1A 115V.

Du kan alltså inte räkna med att lindningen har konstant VA tal. Sedan kanske den är överdimensionerad i sig.

Annars fungerar det nog, men mjukstart på en 3A variac är anbefallet. Kan gå, kan inte gå. Beror på hur din elinstallation ser ut och variac en såklart. Filec, dvs gamla Phillips är inte direkt snållindade så du har inte mycket hjälp av en tunn linning med hög resistans.

Jag har hög spänning(235-238V) och låg förimpedans så inte mycket som håller ner startströmmen ifrån vägguttaget. Har mjukstart på allt över 3A.

En variac som matar en trafo, då är det två kärnor som skall magnetiseras så även om utgångstrafon är läckig och inte lika elak som en vanlig trafo är det dubbelt anbefallet.

Det beror också på hur omständligt det är att återställa säkringen...
Skriv svar