Ultraljudstvätt 10L Amazon/kina lite bilder

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23623
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Ultraljudstvätt 10L Amazon/kina lite bilder

Inlägg av Henry »

Fick hem den idag, 4 dagar från beställning är helt ok och bra att veta, skickades från Tyskland men kommer förstås från kina.

Ultraljudstvätt.jpg

Don't turn it on, take it apaaart:

elektronik.jpg

Faktiskt bättre än jag trodde och med i alla fall common mode chokes på ingångarna och lite filter men dom har väl lärt sig att det inte går att sälja vilket elektriskt ihopssatt skit som helst i EU numera.

Saknas några ej ditlödda komponenter på korten, vet ej vad de hade haft för funktion men hade väl gått att reverse enginera om man velat. Systemet verkar ha en typ av resonans topologi för det är bara en trissa som enda aktiva grej komponent vad det verkar (kan inte direkt se någon krets på undersidan även om jag nu inte tagit loss det) och några hyfsade trafos för feedback, funkar säkert helt ok.

botten.jpg

Att det sedan var 4 st ultraljudselement trodde jag nog inte men väldigt bra, hade inte skadat med ett i mitten med men man kan väl inte få allt och det skall ju egentligen kvitta. De var dock även limmade med kraftigt lim vad det verkar och allt som är på dom vilket är ett ordentligt plus i kanten för det ser man sällan. Får man bara se om limmet även håller, det måste vara lite special och väldigt kraftigt för detta då det är så starka krafter involverade men det känns och ser kraftigt ut i alla fall.

Vad gäller design av undersidan sedan så kan man kanske ha lite att anmärka på. Värmeelementen är de där rektangulära under folierna som är fastklistrade och på 125W st (enligt vad det står på tvätten vls med 250W värmning) visst de kan kanske ge värme ifrån sig men för att värma upp 10 l till säg 80 grader har jag mina starka tvivel på as is. Hälla i 80 gradigt vatten så hade de kanske kunnat hålla tempen till en 60 - 65 är min gissning. Optimalt hade förstås varit ett 1000W eller 2000W element direkt i vätskan eller som sämst dikt an mot botten och ordentligt isolerat.

Runt 60 är annars baserat på att baljan är totalt oisolerad samt att fläkten där blåser kall rumsluft direkt på undersidan där elementen är och kyler givetvis rätt bra. Fogskum hade dock fixat alla problem som jag ser det och hade tänkt att fixa dit lite sådant runt om. Har också för mig jag läst något om att fogskum tom har lite bättre isoleringsförmåga än frigolit (?) men oavsett så är det lätt att använda till detta. Hade även gått med stenull, glasull men behöver så lite och går väl inte heller att köpa i små förpackningar, jaja.

Ljudnivån var rätt hög först när jag satte igång den men efter att jag tryckt lite på höljet så blev den bra tystare. Inte tyst men man kan stå bredvid den utan att det är för högt i motsats till hur det var först.

Ok så detta var lite info och tankar om hur denna såg ut i alla fall m.m. om någon köper en liknande.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2964
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Ultraljudstvätt 10L Amazon/kina lite bilder

Inlägg av Danny »

:tumupp:
Intressant. Mina planer på att skaffa en har gått lite fram och tillbaka
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7054
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Ultraljudstvätt 10L Amazon/kina lite bilder

Inlägg av Teknikern »

Jag har en likadan fast på 30 liter, det tar runt en timma att komma upp i 60 grader. Tvättlösningen är en näve tvättmedel till rörmjölkningsanläggningar och en skvätt av Biltemas grovtvättmedel i vattnet, tvätten töms aldrig mellan "avslamningarna" (skiten samlas på botten till ett klägg) utan står med tvättvätskan kvar i. Den funkar bra hittills och köptes för 3 år sen.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23623
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Ultraljudstvätt 10L Amazon/kina lite bilder

Inlägg av Henry »

30 L det är ingen dålig en.

Testade att ha värmen på ett tag och som väntat kom den upp i 60 grader, vilket iofs räcker till en hel del. Detta var utan lock så förmodligen någon dryga grad eller så till med men inga 80 som det står i beskrivningen.

Har en del grejer til en turbopump som jag lyckat med konststycket att en gång låta suga upp några dl olja från grovpumpen, inte bra. Blev så lack så den har stått i 5 år utan att rengjorts tills i dag när jag nu fick hem tvätten.

Det luktade klart olja av delarna innan och de hade blivit något hårt tunt gegg överallt som knappt ens vatten och diskmedel rådde på. Slängde i en av delarna i tvätten på 5 min med diskmedel då tvättmedel hade kunnat angripa delarna då de är av aluminium så det måste vara milt och de var som nya efteråt och luktade absolut ingenting. Nu åker resten också i men får bli i morgon då grannar lagt sig och den är som sagt inte knäpptyst.

Danny: har du användning av en så ta en, om den så bara används tex 2 gånger om året så används den, var i alla fal lite så jag tänkte. Kommer att använda den lite då och då under året.
cittra49
Inlägg: 273
Blev medlem: 29 augusti 2010, 19:58:22

Re: Ultraljudstvätt 10L Amazon/kina lite bilder

Inlägg av cittra49 »

Har haft min tvätt i ett par år nu och vattnet blir betydligt varmare än vad termostaten är inställd på när ultraljudstvätten börjar jobba, häller jag i kallt vatten och ställer termostaten på 50 grader och kör den en timme så är vattnet ca 60 grader. Själv kör jag med Yes diskmedel, har lyckats missfärga aluminium med div andra medel.
Skriv svar