Ett bilbatteri till diverse saker

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Ett bilbatteri till diverse saker

Inlägg av danei »

Det man normalt menar med delta-V är att detektera den spänningsdipp som NiMh och NiCd batterier får när de är fulladdade. Den egenskapen har inte blybatterier, så det funkar inte. I allmänhet duger konstantspänning bra för blybatterier.
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Ett bilbatteri till diverse saker

Inlägg av opampen »

danie:

Ja, du har rätt i det. Har byggt laddare till NiMh med Delta V! Men även blybatterier bör man övervaka spänningen/strömmen?
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Ett bilbatteri till diverse saker

Inlägg av SeniorLemuren »

Hobbyisten skrev: 13 januari 2021, 12:35:37 Kan man åka till bilskroten och få ett bilbatteri med sig som inte anses duga till bilen men ändå vara bra för diverse elektroniska tillämpningar ?
Helt otroligt att en sådan enkel fråga kan generera så mycket pekpinnar utan svar på frågan. TS vill ha reda på om ett batteri från skroten kan användas. Till vad är det ingen som vet, hur är det ingen som vet, vilken erfarenhet TS har om hur man säkert använder ett bilbatteri är det ingen som vet. Ändå så är det fler pekpinnar och exempel som inte efterfrågas än svar på den enkla frågan.
Ett bilbatteri i en för ändamålet konstruerad syratålig ventilerad låda med en vidhängande lämplig häng säkring till den kabelanslutning som används samt en godkänd batteriladdare så är det inga större problem. Visst, bär man sig korkat åt så kan man spränga ett batteri lätt. Det räcker med att koppla bort laddaren från ena polen när den är påslagen för att det skall smälla, men som sagt, ingen vet vilken kunskapsnivå TS har.
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Ett bilbatteri till diverse saker

Inlägg av opampen »

Nej, Lemuren det är inte en enkel fråga!

Tror mycket väl att TS har goda kunskaper rent allmänt, men det här med "bilbatterier" är speciellt. Vet många väldigt kunniga elektroniker men som saknar kunskap om vissa saker!

Nu kan jag inte säga att TS inte kan just detta men det var frågeställningen som fick mig att anta att TS var osäker just på den här biten! Jag kan ju inte bara sitta och säga ja och amen till allt! Det är en så pass viktig fråga!

Det var inte på något sätt inga pekpinnar eller förmaningar. Personer som kanske är osäkra på el ska ha klart för sig att ett bilelektriskt system är en STARKSTRÖMANLÄGGNING men en LÅGSPÄNNINGSANLÄGGNING med vad det innbär. 12V. är som vi alla vet ofarligt att få genom kroppen däremot om man t.ex. kortsluter ett högströmsbatteri kan det ha mycket allvarliga konsekvenser som jag redogjort här nu och det gäller att vara extra försiktig när flera 100-tals amp. kan komma loss.

Det vara bara en välmenade tanke till TS och alla andra! I och med att kunskaps nivån här på forumet allmänt kan variera kraftig och att man kan ha sitt lilla specielområde och kanske inte behärskar allt. Så är det för mig också!

Tror Hobbyisten tar det på rätt sätt! Eller hur!?

Men om du senior lemuren kan det här så är det väl bara att läsa vad jag skriver och inte bry sig! På tal om löjliga pekpinnar! Ha! Ha!
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Ett bilbatteri till diverse saker

Inlägg av Hobbyisten »

All info är bra, även opampens, kanske nån annan som läser den här tråden har nytta av det också. Jag skulle inte få för mig att kortsluta polerna, men det kanske rent allmänt inte är bra att ha ett sånt här kraftpaket inne i en lägenhet då ?
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Ett bilbatteri till diverse saker

Inlägg av Palle500 »

Finns en del bilmekaniker som har ett inbränt mönster runt handleden som stämmer perfekt med deras kasserade klocka med stålarmband. Dom råkade få klockarmbandet att kortsluta B+ på växelströmsgeneratorn till jord.
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Ett bilbatteri till diverse saker

Inlägg av opampen »

Hobbyisten skrev: 15 januari 2021, 17:39:35 All info är bra, även opampens, kanske nån annan som läser den här tråden har nytta av det också. Jag skulle inte få för mig att kortsluta polerna, men det kanske rent allmänt inte är bra att ha ett sånt här kraftpaket inne i en lägenhet då ?
Men så bra! Visste att du skulle ta det på rätt sätt! Nej, det är klart att ingen kortsluter polerna avsiktligt men det kan var lätt att göra misstag och det gäller alla!

Nej, det är inte bra att ha inne så där men försök hitta något annat batteri liknande som jag länkade till förut här! Det kan ju vara ett intressant projekt du funderade på!
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Ett bilbatteri till diverse saker

Inlägg av mrfrenzy »

Inne i lägenheten till solfångare eller UPS använder man lämpligen VRLA eller LiFePo4.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Ett bilbatteri till diverse saker

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag har två uppsättningar blyackar hemma. Ackarna är sådana som blivit över på jobbet är på 12V @ 18Ah samt två stycken 12V @7Ah.
Så här gjorde jag med min stora ack:
66opfkuf.jpg
Mitt tips är att skaffa en mindre blyack; Biltema har MC-ackar på 4-5Ah. Två sådana och du har ju +/-12V till nästan allt eller 24V till ALLT. Bygg en bra låda med strömbrytare, bananisar (i rätt färger) och säkra av.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Ett bilbatteri till diverse saker

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Skulle tillägga att jag köpte en bra, billig och enkel batteriladdare på Lidl för några år sedan. Efter att ha låtit ett MC-batteri gå åt fanders, ser jag till att mina ackar får lite elektronpåfyllning med jämna mellanrum.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6975
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Ett bilbatteri till diverse saker

Inlägg av Teknikern »

Mitt lilla blysyrabatteri på 1,5 kA som är till reservkraften vill man varken släpa runt eller kortsluta för då blir det troligen lite väl hett om öronen. :kortis:
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Ett bilbatteri till diverse saker

Inlägg av Palle500 »

Köp något av dessa batterier, dom är mera lämpade för innomhusbruk. Kör själv med dessa till min UPS.
Citat
"Användbara både vid cyklisk drift och som beredskapskraft. Ventilreglerade och underhållsfria. Hölje av svart hårdplast. För ficklampor, leksaker, gräsklippare, nödbelysning, larmsystem m.m. Laddas med vanliga bilbatteriladdare eller MC-laddare 6 V/12 V, se rekommenderad max. laddningsström. 1 års garanti."
https://www.biltema.se/bil---mc/bilbatt ... 2000018765
IMG_1345.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Ett bilbatteri till diverse saker

Inlägg av opampen »

Teknikern skrev: 15 januari 2021, 22:13:46 Mitt lilla blysyrabatteri på 1,5 kA som är till reservkraften vill man varken släpa runt eller kortsluta för då blir det troligen lite väl hett om öronen. :kortis:
Oj, det var en baddare till batteri! Är det 48V Volt? Klassisk telefon spänning! Har det används som reservkraft till en telefonstation? Där kan det annars vara riktigt kraftiga batterier!
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11072
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Ett bilbatteri till diverse saker

Inlägg av prototypen »

Om du nöjer dig med ett dåligt från skroten kan du få mina 2 helt nya slutna på nått runt 4-5 Ah.
Frakten får du stå för.

Protte
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6975
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Ett bilbatteri till diverse saker

Inlägg av Teknikern »

opampen skrev: 16 januari 2021, 19:11:21
Teknikern skrev: 15 januari 2021, 22:13:46 Mitt lilla blysyrabatteri på 1,5 kA som är till reservkraften vill man varken släpa runt eller kortsluta för då blir det troligen lite väl hett om öronen. :kortis:
Oj, det var en baddare till batteri! Är det 48V Volt? Klassisk telefon spänning! Har det används som reservkraft till en telefonstation? Där kan det annars vara riktigt kraftiga batterier!
Nej det är på 12 volt och ska vara till mina solceller som ska upp i sommar. Just nu agerar det bara reservkraft och laddas från nätet med en Tystorladdare.
Skriv svar