Högsta tillåtna läckström mot skyddsjord?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
johan162
Inlägg: 2
Blev medlem: 12 januari 2021, 16:13:10

Högsta tillåtna läckström mot skyddsjord?

Inlägg av johan162 »

Jag kan inte läsa ut vilken den högsta regulativt tillåtna designmässiga läckströmmen från en fas till skyddsjord tillåts vara.

Detta är i relation till design av lågeffekt common-mode överspänningsskydd med t.ex. en MOV (ev. tillsammans med en GDT) som alltid kommer att ha en läckström i uA området mot PE.

Den enda givna övre gräns jag kan identifiera relativt till detta är obalansströmmen för jordfelsbrytaren men då den är i området 15-30mA är den så mycket högre att den inte är/kan vara gränssättande.

Vet någon designgränser för detta?
Nerre
Inlägg: 26697
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Högsta tillåtna läckström mot skyddsjord?

Inlägg av Nerre »

Det beror på.

I grunden handlar det om att strömmen inte får bli så hög att man lyfter jordens potential.

För en enskild apparat är det ju inget problem, om resistansen i jorden är 0,5 ohm så ger ju 1 A bara 0,5 V lyft. Men grejen är ju att man måste ta hänsyn till att det kan finnas en massa apparater som ligger på maxgränsen.

Det är ju snart 15 år sen jag pysslade med provning och jag har inte tillgång till nån standard här just nu, men lite googlande indikerar 500 uA för stickproppanslutna grejer. Det är till just för såna saker som avstörningsfilter, men även kapacitiv koppling.

(Jag googlade helt enkelt på "earth leakage current limit")
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45270
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Högsta tillåtna läckström mot skyddsjord?

Inlägg av TomasL »

Det beror väl dessutom på vilken standard man jobbar efter, samt om det är LVD eller MD.
johan162
Inlägg: 2
Blev medlem: 12 januari 2021, 16:13:10

Re: Högsta tillåtna läckström mot skyddsjord?

Inlägg av johan162 »

Typiskt nog kunde jag inte hitta Svensk standard men väl tysk, DIN VDE 0701-0702, som säger att klass I enheter (dvs inte dubbel-isolade men med PE kopplat till hölje) får ha max 1mA läckström och klass II (dubbelisolerade) får ha max 0.5mA läckage.

(Frågar då jag tröttnat på alla med eller mindre farliga "leksaksritningar" på nätet för hemmagjorda labbaggregat där kamrater frågat om det är säkert när dom vill bygga sitt första spänningsaggregat som nybörjarprojekt. Så jag tänkte rita något säkert som dom kan bygga och ville verkligen hitta referenser eftersom mycket regulativt ändrats sedan jag läste sådant)
Bo.Siltberg
Inlägg: 358
Blev medlem: 30 juli 2018, 06:46:13

Re: Högsta tillåtna läckström mot skyddsjord?

Inlägg av Bo.Siltberg »

Högsta tillåtna ström i PE enligt elinstallationsreglerna är 10 mA. Därefter krävs extraordinära åtgärder.
Så håller du dig i µA-området så är det lugnt, helst under 100 µA.
Nerre
Inlägg: 26697
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Högsta tillåtna läckström mot skyddsjord?

Inlägg av Nerre »

Men dessa 10 mA är väl summan av alla ansluta apparater?

Jag tänker att har man en labb-bänk med uttag så sitter det kanske uppåt en 8 olika prylar inkopplade på samma grenuttag (lampa, labbaggregat, scope, dator, skärm etc).
Bo.Siltberg
Inlägg: 358
Blev medlem: 30 juli 2018, 06:46:13

Re: Högsta tillåtna läckström mot skyddsjord?

Inlägg av Bo.Siltberg »

Ja, men den kan ju även komma ifrån en enda fast ansluten last ;)

ICE 61140 nämner faktiskt även lite gränser för enskilda apparater, men vad jag förstått finns det egentligen inga krav.

Stickproppsansluten last med en märkström under 4 A får läcka max 2 mA, märkström över 10 A får läcka max 5 mA, vilket alltså är max för en stickproppsansluten apparat.

Fast ansluten apparat med en märkström över 20 A får läcka max 10 mA.
Nerre
Inlägg: 26697
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Högsta tillåtna läckström mot skyddsjord?

Inlägg av Nerre »

Jo, men en fast ansluten apparat delar väl sällan jordledare med stickproppsanslutna? De har normalt separata jordledare till centralen. Och där blir det ju PEN sen?

Det är ju potentialskillnad mellan olika "jordar" man vill undvika, annars riskerar man att får ström genom sig från höljet på en skyddsjordad apparat till höljet på en annan skyddsjordad apparat.
Bo.Siltberg
Inlägg: 358
Blev medlem: 30 juli 2018, 06:46:13

Re: Högsta tillåtna läckström mot skyddsjord?

Inlägg av Bo.Siltberg »

Vad menar du med "men"??

Som jag skrev gäller max 10 mA i PE-ledare innan åtgärder behöver vidtas.
En enskild fast ansluten apparat får läcka 10 mA.

Vad är det som är oklart?

Jag instämmer för övrigt inte i din tolkning att det är potentialskillnader som skulle vara det farliga här med strömmar i PE.
Nerre
Inlägg: 26697
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Högsta tillåtna läckström mot skyddsjord?

Inlägg av Nerre »

Vad menar du är problemet med ström i jordledaren då, om det inte handlar om att strömmen ger en potentialskillnad?
Bo.Siltberg
Inlägg: 358
Blev medlem: 30 juli 2018, 06:46:13

Re: Högsta tillåtna läckström mot skyddsjord?

Inlägg av Bo.Siltberg »

Du svarade inte på min fråga.
Jag menar ingenting, jag bara återger vad reglerna säger.
Om jag ska mena någonting så vore det att skyddsledaren behöver förstärkas och få samma krav som en PEN-ledare.
Nerre
Inlägg: 26697
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Högsta tillåtna läckström mot skyddsjord?

Inlägg av Nerre »

Det jag menade är att anledningen till att man tillåter så mycket som 10 mA från en fast ansluten apparat med märkström på 10 A är just att den är ensam om jordledaren.

För stickproppsanslutna apparater måste gränsen vara lägre eftersom flera apparater delar på samma jordledare.

Och då pratar jag alltså om jordledaren från inkopplingsstället till gruppcentralen.

Det är ju jordskenan i gruppcentralen som räknas som "nollpotential" för alla skyddsjordade apparater.

För medicintekniska produkter är gränsen för jordläckström som sagt var mycket lägre, just för att man vill hålla ner potentialen på skyddsjordade delar.

På sjukhus har man ju ofta dessutom en separat potentialutjämning i vissa miljöer, inte för att begränsa strömmen i jordledaren utan för att säkerställa att potentialen är noll.
Bo.Siltberg
Inlägg: 358
Blev medlem: 30 juli 2018, 06:46:13

Re: Högsta tillåtna läckström mot skyddsjord?

Inlägg av Bo.Siltberg »

Jag ser ingen text där du tidigare menade så. Jag ser heller inga regler som säger att 10 mA endast gäller om man är "ensam" på PE-ledaren. Jag ser inga förbud mot högre strömmar än 10 mA i PE-ledare i den fasta starkströmsanläggningen.

Att kraven på läckström är hårdare för stickproppsanslutna produkter är ju fullt naturligt och har ingenting att göra med att de delar på samma PE-ledare, utan helt enkelt risken för elchock.

Man behöver upp i bra många mA innan det blir en potentialskillnad som har betydelse.

Och givetvis har vissa känsliga miljöer strängare krav. Med en nål i kroppen vill man inte ha någon läckström alls, möjligen i pA-området. Vad jag vet brukas IT-system i vissa rum på sjukhus, dvs jordfritt.
Användarvisningsbild
Jan Almqvist
Inlägg: 1580
Blev medlem: 1 oktober 2013, 20:48:26
Ort: Orust

Re: Högsta tillåtna läckström mot skyddsjord?

Inlägg av Jan Almqvist »

Exempel på ganska vanlig pryl som ger c:a 50 mA i PE vid bortfall av en fas.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Nerre
Inlägg: 26697
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Högsta tillåtna läckström mot skyddsjord?

Inlägg av Nerre »

Bo.Siltberg skrev: 14 januari 2021, 10:52:49 Jag ser ingen text där du tidigare menade så. Jag ser heller inga regler som säger att 10 mA endast gäller om man är "ensam" på PE-ledaren. Jag ser inga förbud mot högre strömmar än 10 mA i PE-ledare i den fasta starkströmsanläggningen.
Det var det jag menade med "men en fast ansluten apparat delar väl sällan jordledare med stickproppsanslutna?". Det är alltså det som är bakgrunden till gränsen.

Jag har läst många elsäkerhetsstandarder och enda anledningen till att man vill begränsa strömmen i skyddsjorden är just att skyddsjorden normalt ska vara på nollpotential. Annars skulle man inte behöva skilja på skyddsjord och nolla.
Skriv svar