Slutsteg bil tvärdött
Slutsteg bil tvärdött
Tjena!
Har börjat peta i ett slutsteg.
Har inget schema så det känns lite lurigt att mäta sig fram.
Det drar inget ström så något har antagligen brunnit av.
Problemet uppkom när ägaren kopplade 12V fel fattar jag det som.
Ingen lampa lyser.
Hela säkringar.
Ägaren sa att något smällde.
Hittar inget som ser bränt ut.
Hur hade du med rutin gjort detta?
Har börjat peta i ett slutsteg.
Har inget schema så det känns lite lurigt att mäta sig fram.
Det drar inget ström så något har antagligen brunnit av.
Problemet uppkom när ägaren kopplade 12V fel fattar jag det som.
Ingen lampa lyser.
Hela säkringar.
Ägaren sa att något smällde.
Hittar inget som ser bränt ut.
Hur hade du med rutin gjort detta?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- Klickmans
- EF Sponsor
- Inlägg: 5148
- Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
- Ort: Mellan T & Y i Skåne
- Kontakt:
Re: Slutsteg bil tvärdött
Är det inte en zenerdiod som brukar flyga om man felvänder polariteten?
Borde ju synas vid ingången om jag förstått det rätt.
Borde ju synas vid ingången om jag förstått det rätt.
Re: Slutsteg bil tvärdött
D3 är det nog som är tänkt att kortsluta vid polvändning och smälla säkringen.
Hur ser det ut på lödsidan av kortet ?
Hur ser det ut på lödsidan av kortet ?
Re: Slutsteg bil tvärdött
Kickmans: zenerdioder kan visserligen gå sönder liksom andra komponenter om man vänder dom fel. Men tror inte det handlar om just det här!
Men det kan var något felpolariserigsskydd som löst ut. Antingen att man får byta ut någon komponent eller på annat sätt återställa. Det är alltid lättare med ett schema för att säkert veta!
D3 skulle kunna vara något eventuellt!
Re: Slutsteg bil tvärdött
Om man får modell med mera så kanske vi kan fixa ett schema
ock då blir det genast mycket lättare. Men polvändning brukar vara katostrofal för det mesta
ock då blir det genast mycket lättare. Men polvändning brukar vara katostrofal för det mesta
Re: Slutsteg bil tvärdött
Följ upp var remote signalen tar vägen.. 12v på denna skall ju starta steget... men logiken kanske gått upp i rök om det polvänts...
Funderar på varför steget har tre säkringar.... ser ju ut att vara två separata switchade nätdelar, troligen ett som matar sub kanalen och en som matar de 4 fullrange kanalerna....
Slutsteg delen ser ju ut att ha 4st identiska steg, samt ett där man dubblerat antalet sluttrissor... (se numreringen på trissorna)
Med bara en polvändingsdiod blir man lite fundersam...
Är det först en säkring för polvändningsskyddet, och sen två separata efter den första, en för varje psu ?
Vad finns på kortet som saknas på bilden... man ser ju ett par lösa kablage.... men det kanske bara är högnivåingångar.
Funderar på varför steget har tre säkringar.... ser ju ut att vara två separata switchade nätdelar, troligen ett som matar sub kanalen och en som matar de 4 fullrange kanalerna....
Slutsteg delen ser ju ut att ha 4st identiska steg, samt ett där man dubblerat antalet sluttrissor... (se numreringen på trissorna)
Med bara en polvändingsdiod blir man lite fundersam...
Är det först en säkring för polvändningsskyddet, och sen två separata efter den första, en för varje psu ?
Vad finns på kortet som saknas på bilden... man ser ju ett par lösa kablage.... men det kanske bara är högnivåingångar.
Re: Slutsteg bil tvärdött
Gas slutsteg.
Alpha x5
4x100Watt
1x300 Watt
Står det på det.
Hittar inte mycket info om det men någon annan kanske har guldgruva med scheman.
Diodmätte D3 med multimeter att den bara leder åt ett håll tidigare men har noll koll på hur resten av kretsen ser ut.
Jag har inte skruvat loss kortet och kollat baksidan än.
Alpha x5
4x100Watt
1x300 Watt
Står det på det.
Hittar inte mycket info om det men någon annan kanske har guldgruva med scheman.
Diodmätte D3 med multimeter att den bara leder åt ett håll tidigare men har noll koll på hur resten av kretsen ser ut.
Jag har inte skruvat loss kortet och kollat baksidan än.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Slutsteg bil tvärdött
Kablagen är till kort med ingångar och on knapp.malman skrev: ↑10 januari 2021, 21:35:28 Följ upp var remote signalen tar vägen.. 12v på denna skall ju starta steget... men logiken kanske gått upp i rök om det polvänts...
Funderar på varför steget har tre säkringar.... ser ju ut att vara två separata switchade nätdelar, troligen ett som matar sub kanalen och en som matar de 4 fullrange kanalerna....
Slutsteg delen ser ju ut att ha 4st identiska steg, samt ett där man dubblerat antalet sluttrissor... (se numreringen på trissorna)
Med bara en polvändingsdiod blir man lite fundersam...
Är det först en säkring för polvändningsskyddet, och sen två separata efter den första, en för varje psu ?
Vad finns på kortet som saknas på bilden... man ser ju ett par lösa kablage.... men det kanske bara är högnivåingångar.
Måste det alltså ligga 12V på remote för att starta steget över huvud taget?
Jag har bara kopplat in mig på 12V och jord
Re: Slutsteg bil tvärdött
Japp... i bil kopplas det normalt till motorantennutgång på stereon, så den kan slå av o på slutsteget.
Re: Slutsteg bil tvärdött
Här har du IC-en som är en PWM regulator.
Kanske kan vara till lite hjälp. Någon schema är tydligen ingen villig att skylta med.
Det brukar väl vara en säkring på sladden också från batteriet ?
Kanske kan vara till lite hjälp. Någon schema är tydligen ingen villig att skylta med.
Det brukar väl vara en säkring på sladden också från batteriet ?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Slutsteg bil tvärdött
Steg ett nu är ju att testa Slutsteget med 12V på remote och se vad som händer om man kopplar in det rätt
Jag kör med spänningsagg med strömbegränsning.
Ska skruva isär och kolla folie sen.
Nu kan det ju vara så att det inte är något avbrott utan kortis istället.
Klart det inte drar ström när jag inte ens har kopplat in det som man ska.
Jag kör med spänningsagg med strömbegränsning.
Ska skruva isär och kolla folie sen.
Nu kan det ju vara så att det inte är något avbrott utan kortis istället.
Klart det inte drar ström när jag inte ens har kopplat in det som man ska.
Re: Slutsteg bil tvärdött
Dess slutsteg kräver en hel del ström (A ) för att få dom att starta .
När jag skulle fixa en liknande, fast annat märke så räckte inte med min 2,5A agg.
När jag skulle fixa en liknande, fast annat märke så räckte inte med min 2,5A agg.
Re: Slutsteg bil tvärdött
Skönt att jag just köpt ett 60V 6A för ca 1300kr på Ali express då
Fick bygga ihop det själv.
Det enda som glappa de var skyddsjord men det har ju ändå inte med funktionen att göra
(jag lödde fast den ordentligt)
Får se om det sprängs nu när jag krämar på lite.
Fick bygga ihop det själv.
Det enda som glappa de var skyddsjord men det har ju ändå inte med funktionen att göra
(jag lödde fast den ordentligt)
Får se om det sprängs nu när jag krämar på lite.
Re: Slutsteg bil tvärdött
6A räcker inte långt till det där steget. Du kan nog starta det, men knappast spela särskilt högt.
Bygla alltså remote till B+ för att starta det på labbänken.
Bygla alltså remote till B+ för att starta det på labbänken.