Lysdioder och sånt som blinkar

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Lysdioder och sånt som blinkar

Inlägg av Klickmans »

När poletten ramlar ner.

Eftersom jag nu fattar hur saker och ting hänger ihop kanske jag skulle ge mig på en variabel?
Har en sån där brytare, liknande en kanalväljare till Radio (rund) som jag köpte av Le Canard.
Fan vet om jag inte ska köpa lite till av honom, det har gått åt en del sen första lådan därifrån.

Knivbrytare kanske?

Nåväl, jag får väl se vad jag har hemma och utifrån det bygga ännu en ficklampa, en variabel.
Ljusorgeln borde nog fixas först, men jag måste vara säker på att inte ha ont när den slutförs.
Några dagar till, sen kan jag hämta ut receptet. Tills dess får jag roa mig med mindre projekt.

20210217_203542[1].jpg

Nu vet jag vad kvällens uppdrag blir: Seeduini XIAO ska få ben!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
RadarEnt
Inlägg: 1541
Blev medlem: 1 april 2015, 15:42:37
Ort: Jämtland

Re: Lysdioder och sånt som blinkar

Inlägg av RadarEnt »

Morsefilen:

Vi får väl se om Marta eller någon annan här skriver ut vad texten är så småningom..
För 40 år sedan gjorde jag värnplikten på S3 i Boden som signalist. Jag tittade lite på din morse men måste erkänna att jag är alldeles för ringrostig för att läsa mer än några enstaka tecken. Ett av dem behövde jag inte tveka på ändå. di di da da di di.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Lysdioder och sånt som blinkar

Inlägg av Klickmans »

@RadarEnt

Liksom musik, och mjölk så är kunskap färskvara.

Saker och ting påverkar hur länge det håller, det man visste säkert kan glömmas bort.

Men man har det på tungan som man brukar säga.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Lysdioder och sånt som blinkar

Inlägg av Klickmans »

Då var den klar, den portabla mojängen som kan allt mellan 0,50 till 25,5 Volt DC/max 500mAh.

x20210219_175736.jpg

Hittade inte superlimmet för att fästa den mesh som fungerar som displayglas, blev 2-komponents.
Svårare att hålla på med, tror jag fick göra om det tre gånger eftersom meshen sög till sig lite fel.
Det duger ju inte att ha limresten mitt i rutan, men till slut fick jag dit möget. Blev rätt fint ändå.

Jaja, nu är den klar iaf.

Försökte rikta om hålen eftersom dom kom fel först (kukögd) genom att pressa ut brotchverktyget.

Lite vänster, lite upp, lite ner, lite höger.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Lysdioder och sånt som blinkar

Inlägg av Klickmans »

Här händer det grejor.

Den nya datorn (x61s) är nu klar med Windows 10 Pro, även Licensen är aktiverad.
Så nu skulle jag egentligen kunna sätta igång med Seeeduinon jag fick av Palle500.
Men jag sätter mig nog i Wellerhörnan, och ser om jag kan bygga lite på ljusorgeln.

20210220_160012.gif

Det tar sig, för nu börjar det synas att Elektroniken blev min nya hobby.

(Birdie boxen ligger i fönsterkarmen och låter Koltrast, 8) blev jättenöjd med den)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Lysdioder och sånt som blinkar

Inlägg av Klickmans »

Ljusorgeln lyser med sin frånvaro.

Kunde ändå inte komma till ro så jag gick upp igen och benade dit dom flesta komponenterna.
Återstår att lista ut hur dom tre transistorerna ska sitta, får söka hur man mäter bas/collector.
När jag vet att allt sitter på rätt plats är det dags att löda fast dom på kretskortet, nästa vecka?

x20210221_022503.jpg

Den som lever får se.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Palle500
Inlägg: 4490
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Lysdioder och sånt som blinkar

Inlägg av Palle500 »

Du menar väl tyristorerna?
På kortet står det TD106D och tar man fram databladet så ser dom ut så här TO-202 och skall monteras så att kylplattan pekar mot transformatorn.
IMG_1606.jpg
Men du har fått andra tyristorer i byggsatsen. Ta en bättre bild så modellbeteckning syns och slå upp databladet på nätet. Sannolikt skall även dessa monteras med kylytan mot transformatorn.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Palle500
Inlägg: 4490
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Lysdioder och sånt som blinkar

Inlägg av Palle500 »

Här ser du på kretskortet T106D med benen K A G
IMG_1608.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Lysdioder och sånt som blinkar

Inlägg av Klickmans »

@Palle500 (Tack, ditt svar löste den sista pusselbiten, hoppas bilderna funkar)


Transistor eller Tyristor, det låter ju nästan likadans, så det är nog samma sak, eeh Tyristor, vad är det?
Nyss vaknat, får skylla på det. Satte på kaffet sen tog jag några bilder till, dom borde berätta något mer.
Inget av det nya är fastlött än, men om jag inte tänker fel, så är det så här komponenterna ska monteras.


Närbild på Tyristor (överst) och Transistor (under den)


xCIMG6211.JPG
CIMG6213.JPG


Dum är jag inte, :banan: man jag har lite otur ibland, när jag tänker.


Motstånden: Började med dom, samtliga kontrollmättes med den nya multimetern, bör sitta rätt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32724
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Lysdioder och sånt som blinkar

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Transistorn är en Switch för likspänning och likström. Om du modulerar kontrollströmmen (in på basen) kan du också modulera strömmen (emitter-collector) och göra transistorn till en förstärkare.

Tyristorn är en switch för växelspänning/ström. Betrakta den som en styrd diod. Om man ger en kontrollsignal på dess kontrollingång (gate) öppnar dioden och är öppen tills växelspänningen går ner till noll.

Bild

Vill du styra ström båda hållen använder man en triac som i princip fungerar som en tyristor.

Bild
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Lysdioder och sånt som blinkar

Inlägg av Klickmans »

@Huggbävern

Bra förklarat, :tumupp: nu blev det mycket lättare att förstå skillnaden. (Mucho Tack)


Återstår att löda fast komponenterna rätt, :humm: inom 48 timmar hoppas jag.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32724
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Lysdioder och sånt som blinkar

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Man kan säga att tyristorn/triacen leder från dess den öppnar till spänningen/strömmen är noll. JU tidigare den öppnar ju mer effekt släpps igenom, och som sagt den arbetar bara med växelspänning (i princip).

Traditionell effektregulatorer ser ut såhär, där vredet bestämmer när triacen ska öppna (fråga inte vad dubbeldioden - diac - gör):

Bild

I din ljusorgel bryr man sig inte om effekt utan det är full sula direkt men man vill skilja högspänningen (avser 230V) från småspänning (elektroniken) och har någon slags isolering. Här en optokopplare men det såg ut som transformatorer på ditt kort.

Bild
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Lysdioder och sånt som blinkar

Inlägg av Klickmans »

Många bäckar små gör en stor å.

Det här med att inhämta kunskap nog att slutföra min gamla dröm går ju framåt.
Men även om jag själv (tror, nästan säker) att allt nu sitter rätt tvivlar jag ändå.
Synen spökar ju, och ett enda fel nu kan göra allt ogjort, så det måste verifieras.

Kortet, sitter allt rätt nu?

Har hänt förr att jag var bombsäker, :kortis: ändå sket det sig vid första starten.
(Med Palle500 och dig känns det lite säkrare att slutföra bygget, när det är säkert)
Hittar inte schemat jag fick med byggsatsen, den har kanske ramlat ner bakom nåt.

Men det får ta sin tid, hellre det än en tidsinställd bomb.

Resten blir lättare, men "LO-hjärnan" måste fungera 100% innan jag tar fram resten.
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Gått bort
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Lysdioder och sånt som blinkar

Inlägg av Hobbyisten »

HUGGBÄVERN skrev: 21 februari 2021, 16:29:48 Man kan säga att tyristorn/triacen leder från dess den öppnar till spänningen/strömmen är noll. JU tidigare den öppnar ju mer effekt släpps igenom, och som sagt den arbetar bara med växelspänning (i princip).
Mitt minne av en Triac (var ett tag sen jag läste om den) är att den skär av en bit av sinusen från noll till en viss punkt ? Om det är front edge eller back edge spelar väl ingen roll ?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32724
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Lysdioder och sånt som blinkar

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Wikipedia, skulle man ju kollat ... https://sv.wikipedia.org/wiki/TRIAC
Skriv svar