Lysdioder och sånt som blinkar

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Lysdioder och sånt som blinkar

Inlägg av Klickmans »

Så där ja, återstår att få synen att fungera på längre håll igen, nu Melodifestivalen med Frida från Ystad.

x420210213_193619.jpg

Limmat med det Amerikanska 3M-limmet för att inte knäcka den lilla kortet. (kanonlim)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Lysdioder och sånt som blinkar

Inlägg av Klickmans »

Inte vacker, men duger ändå.

z20210214_004310.jpg

Det sket sig vid ena lödpunkten när jag var lite oförsiktig med kablarna, så jag fick göra om.
Nu några timmar senare kan jag konstatera att jag har byggt ett (avsäkrat) minilabbaggregat.
Strömbegränsning saknas, men går att få hjälpligt om man väljer säkring efter sitt experiment.

USB-hålet + ett fönster i topplocket kvar, sen är den klar att ta med ut
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Lysdioder och sånt som blinkar

Inlägg av Klickmans »

Display

Funderar på hur jag ska få ut siffrorna utan att göra hål stort nog att visa hela displayen.
Det blir lite tråkigt att bara följa det naturliga, dvs ett rektangulärt fönster att läsa från.
Bäst hade varit klarglas, eller iaf frostat glas på undersidan, det som är locket på boxen.

x2021-02-14_23-26-06.jpg


Får rota lite i mörka rummet och se vad jag hittar.


x2021-02-14_23-37-34.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
opampen
Inlägg: 1772
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Lysdioder och sånt som blinkar

Inlägg av opampen »

Det kan ju vara snyggt med ett fönster och en ram runt siffrorna! Ramen snäpper man fast mot lådan. Du får förståss ta upp ett hål i lådan!

Det finns att köpa "display fönster" eller liknanade. Vet att Elfa har eller har haft och då ska det var för tre siffror i den storleken du har. Finns ju även mindre siffror.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Lysdioder och sånt som blinkar

Inlägg av Klickmans »

@opampen

Hittade inga där, men Conrad har tydligen lite att välja på så det kanske blir därifrån.
Tror jag sätter mig och slötittar på sortimentet i lugn o ro, behöver iof bara en sån här.

Mentor 2656.8422 Frontram röd.jpg

https://www.conrad.se/o/display-bakgrun ... ar-0212060


Kanske inte just idag, ont.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Palle500
Inlägg: 4491
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Lysdioder och sånt som blinkar

Inlägg av Palle500 »

Ta upp ett cirkulärt hål med tex handbrotschen sen limmar du en genomskinlig bit från undersidan av locket. Behöver inte vara så stort hål för att se de tre segmenten. Testa med en pappskiva. Ev kan du hitta en kabelgenomföring och sätta fast "glaset" i hålet. Typ så som en gammaldags bilruta var monterad med gummilist.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Lysdioder och sånt som blinkar

Inlägg av Klickmans »

@Palle500

Ja, en alternativ lösning känns som den bästa om det bara gäller att b eställa 1 sak från Conrad.

Ska titta på den när det lättar här, det är inte megaviktigt.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32739
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Lysdioder och sånt som blinkar

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Kolla om någon annan ska beställa från ELF/Con/Rei/Mous/Far.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Lysdioder och sånt som blinkar

Inlägg av Klickmans »

Kameran ljuger inte.


Här ser man tydligt hur min syn spelar mig små irriterande spratt emellanåt.
På den första bilden ansåg synen att prickarna hamnade >mitt i displayen<, fel.
Det såg jag när jag tittade på bilden på skärmen, så det blev nya markeringar.

Nåväl, ska göra om det imorron, det blir då 3 hål på rad.

Ska försöka hitta något junk jag kan återanvända för att tillverka film för hålen.

Beställa känns onödigt just nu. (en schampoflaska, en plastpåse, ett lock..)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Lysdioder och sånt som blinkar

Inlägg av Klickmans »

Nattliga aktiviteter när myrorna anfaller.

x20210216_013213.jpg
x20210216_011919.jpg
20210216_012007.jpg


Den portabla nätdelen är nu klar, det blev tre titthål istället för displayfilm i locket, ger tillräcklig insyn.
Banankontakter är inte alltid bäst, så jag passade även på att komplettera med en BNC>skruvanslutning.
Det enda som inte är gjort är håltagning för micro-usb, skulle haft ett järn till det, som man värmer upp.

Sen bara köra rakt igenom plasten, finns kanske redan?

x20210216_012045.jpg

Vad ska jag ha det portabla labbaggregatet till? Ingen aning, tyckte bara att det kunde vara kul att bygga.
Det där är väl inget "riktigt bygge" utgår jag ifrån att den gamle räven nu fräser, det är ju färdiga moduler.
En apa kan sätta ihop det där. Ja kanske, men med dagens SMD-baserade kort blir ju allt så mycket lättare.


Gissa om jag är glad för det?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
opampen
Inlägg: 1772
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Lysdioder och sånt som blinkar

Inlägg av opampen »

Ett nätagg.är alltid användbart! "En apa kan..." Varför så negativ mot dig själv Klickmans? Det är väl bra det du gör!

Men tycker ändå att du ska sätta dit det där rastret som du visade från Conrad. Samla ihop lite andra saker som du kan få användning av längre fram. När man sysslar med elektronik är det alltid saker man behöver. En standard upp sättning av trissor , motstånd , kretsar mm. så får du säkert ihop till en beställning.

När man bearbetar apparatlådor så är det bra att ha små borrar, nålfilar mm. för det finmekaniska arbetet.

Men när det gäller den här BNC-kontakten så är det ingen kontakt avsett för några högre strömmar. Nu vet inte jag hur mycket ström du kan ta ut. Men BNC-kontakter är i första han avsedda för signaler alltså om du t.ex. mäter med ett oscilloscope på något. Dom är ju skärmade för att kunna mäta höga frekvenser.
pfyra
Inlägg: 347
Blev medlem: 8 mars 2015, 14:14:44
Ort: utanför Karlstad

Re: Lysdioder och sånt som blinkar

Inlägg av pfyra »

Klickmans skrev: 16 februari 2021, 01:53:57 ...
Det enda som inte är gjort är håltagning för micro-usb, skulle haft ett järn till det, som man värmer upp.

Sen bara köra rakt igenom plasten, finns kanske redan?
....
Det gör det! Jag har en biltema lödkolv som jag smälter plast med. All lödapparatur kan ju göra det, men det blir plast på spetsen så använd inte en OK spets till wellern utan ta en riktigt dålig spets eller så. Undvik att andas in röken också..
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Lysdioder och sånt som blinkar

Inlägg av Klickmans »

@opampen

Negativ, ja kanske. Men det var mer mitt sätt att mota Olle i grind, fast det var kanske lite fel.
Själv tycker jag att det går framåt nu, det känns helt enkelt som om jag växer, inte bara magen.
Just nu har lådan 3 hål, men det finns fortfarande utrymme att göra om med en fin ram framöver.

Ta hem lite komponenter? Ett bra förslag.

Har lite grann, men vet ännu inte riktigt vad allt ska vara bra till, det är läromedel för framtiden.
Alternativa lösningar är kul, man tager vad man haver. Så har det alltid varit hos mig, improvisera.
Så blir det även med USB-porten här, den kommer att monteras med en 3M-pad på locket istället.

Då finns den, men syns inte.

20210216_153315.jpg

På tal om negativ, har slut på ontkarameller, så jag kan inte ta bort ontet så som jag hade behövt.
Då blir jag lite grinig, omotiverad. Men att bygga är fantastiskt kul, jag älskar verkligen att skapa.
Det ligger lite i Pipelinen som ska bli något, många roliga övningar har jag framför mig, känns bra.

Men saker tar lite tid här, ibland väldigt lång.

Men jag har alltid tankar och funderingar på saker jag vill bygga, ljusorgeln ligger på vänt pga ont.
Om några dagar kan jag hämta mer på Apoteket, och då släpper nog mycket. Vill ju skapa något nu.
Lilla frun blev glad för Hjärtat, pulserar nu dygnet runt i sovrummet, blev själv helt nöjd med det.

2021-02-16_15-45-22.jpg

Hoppas snart kunna slutföra ljusorgeln.


Har i princip allt utom möjligtvis grövre kabel hemma, men det går ju alltid att hitta i skrotbingen.
Men det får vänta till jag kan skruva ner ontet, att vara smärtpåverkad är inge bra när man kör 230V.
Kanske bra egentligen att orgeln får vänta en vecka extra, den vill jag verkligen inte misslyckas med.

Har ju väntat mer än trettio år på att bygga den, :idea: snart är den startklar.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Lysdioder och sånt som blinkar

Inlägg av Klickmans »

@opampen skrev:
BNC-kontakter är i första han avsedda för signaler alltså om du t.ex. mäter med ett oscilloscope på något. Dom är ju skärmade för att kunna mäta höga frekvenser.
Finns även på en del handapparater (5 Watt) och jag har begränsat till 500 mA, så det funkar.
Begränsningen kan ju styras både upp och ner genom att byta ut säkringen, men 500 är max.
Kommer att röra mig runt 80-200, kanske 300 som max. Satte dit BNC som OUT-komplement.

Kunde ändå inte sova inatt 8)

@pfyra

Har en gasdriven lödpenna, så den kan jag offra en spets från. Mina Wellerspetsar är för bra.

Bra tips, detta ska testas idag! (på en annan låda först)
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Lysdioder och sånt som blinkar

Inlägg av Klickmans »

Köpte den här röda rullen på XL-Bygg i Ystad förra åter, starkt så in i helvete, Dubbelhäftande.
2 lager gav lagom höjd på laddningskortet, och det får ingen oönskad kontakt med stängt lock.
Sitter ju en Le Canard huvudströmbrytare på den, så batteriet lär inte tömmas utan anledning.

20210216_161802.jpg

Nu ska den bara bli Blå, sen åker locket på.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar