pwm 3 fas 400v 15kw

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: pwm 3 fas 400v 15kw

Inlägg av mrfrenzy »

Det är omöjligt att säga vad som skiljer eftersom den på ebay varken har en angiven tillverkare eller något datablad. En totalt okänd komponent från Kina som man inte vet hur bra eller dåligt den fungerar.
Säljaren har bara sålt 230 produkter och är antingen ett källarföretag i UK eller en kines som registrerar nya konton efterhand. Deras expertis verkar vara dockor, cykeltillbehör och kattleksaker.

Om du läser databladet hos RS (som är en välkänd och respekterad leverantör i industrin) så ser du att den stänger av på 11ms vilket gör att du i teorin kan slå av och på den med 50Hz.
Jonnygbg
Inlägg: 40
Blev medlem: 26 mars 2018, 20:57:10

Re: pwm 3 fas 400v 15kw

Inlägg av Jonnygbg »

Tack så mycket detta verkar som en rätt bra lösning.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14822
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: pwm 3 fas 400v 15kw

Inlägg av rikkitikkitavi »

Till TS :nej du har gett tillräcklig info. Vi är bara nyfikna i strutarna.

Jag vet ett par fall där man bränt element pga termisk cykling. Bättre då PWMa med så hög frekvens att det inte märka.

Nätet vill nog ha så långsam PWM som möjligt dock.

Jag hade aktat mig för ebay när det gäller 400V och höga effekter. Inte ovanligt med fake news, förlåt komponenter som har sämre spec än vad som står indikerat. Typiskt strömkapaciteten då.
Jonnygbg
Inlägg: 40
Blev medlem: 26 mars 2018, 20:57:10

Re: pwm 3 fas 400v 15kw

Inlägg av Jonnygbg »

rikkitikkitavi:

Låter rimligt då prisskillnaden är för stor för att kunna va lika bra.
bobobo
Inlägg: 677
Blev medlem: 10 november 2007, 22:18:30
Ort: Kungsbacka

Re: pwm 3 fas 400v 15kw

Inlägg av bobobo »

Det finns SSR som tar 0-10v in och ger ut fasvinkelstyrd switching. Men SSR med nollgenomgångsstyrning ger väl mindre emc-störningar?

Tex Schneider och Carlo Gavazzi har sådana "analoga" SSR med fasvinkelstyrning.
bobobo
Inlägg: 677
Blev medlem: 10 november 2007, 22:18:30
Ort: Kungsbacka

Re: pwm 3 fas 400v 15kw

Inlägg av bobobo »

Dock har jag nog bara sett enfas. Men det är ju bara ta två st. (Förutsatt att nolla inte är ansluten så räcker det att styra på två faser)
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: pwm 3 fas 400v 15kw

Inlägg av Mindmapper »

Jonnygbg skrev: 7 januari 2021, 07:44:48 Tack tack för all hjälp och tipps.

Frågan ställdes vad lasten är.

Men jag vill inte nu bygga en komplett styrning.

Vad jag vill uppnå är att med en spänning 0-10v kunna reglera effekten till 0-15kw

elementen är d kopplade och de måste jobba samtidigt lika mycket annars blir det ojämn värme.
0-15 kW kan man tolka på flera sätt. Endera att du ska styra on/off eller att du ska ha en kontinuerlig styrning (analog styrning).

Oavsett detta så frågade du på ett annat ställe vad du kunde få av en SSR. Har kanske missat om någon som svarat på detta. Men den stora fördelen med en SSR är om den har nollspänningsomkoppling. Vid resistiv last som ugnen förmodligen är, innebär det att du alltid slår till belastningen vid 0V. Det innebär alltså att du inte får någon strömrusning till elementet. (hoppas detta också gäller trefas SSR). Eftersom strömmen byggs upp av spänningen i en resistiv last ökar alltså strömmen linjärt med spänningen. Du får alltså inga strömstötar som du får när en kontaktor slår till vid toppen på sinusvågen. Detta är fördelaktigt både för elementen och för EMC.

Eftersom du vill styra med 0-10V och slå till hela lasten för sig så har du ringat in problemet.
En regulator för on/off reglering. Insignal 0-10V, med transistorutgång. (de flesta har reläutgång) utgången får styra en SSR.
Enkel PLC t.ex Siemens LOGO. Har analoga ingångar. Med en variant med transistor utgångar styr du SSR utan mekaniska reläer.
Skriv svar