lödstation storlek?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
ojkroken
Inlägg: 183
Blev medlem: 3 april 2006, 20:46:01

lödstation storlek?

Inlägg av ojkroken »

vad ska man ha för storlek o styrka på en allround lödstation. läst de finna allt från 30w o uppåt, men vad passar bäst om man vill löda lite kretskort, 1-2,5 kvadrats kablar mm
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: lödstation storlek?

Inlägg av Glenn »

Viktigast är ju att den har riktig tempreglering, då kommer den att försöka hålla rätt temperatur på spetsen genom att brassa på mer effekt när det behövs.

70-80W brukar räcka för det mesta tycker jag men det beror ju på vad man löder.


Billiga lödpennor och stationer saknar tempreglering utan har bara effektreglering, det gör att dom har lägre effekt, pajar spetsarna och det blir svårare att löda.

Det är största anledningen till att jag alltid rekommenderar en kvalitetsstation istället för nån noname.
Akai
Inlägg: 1345
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: lödstation storlek?

Inlägg av Akai »

40W räcker långt. Har själv en weller WMRP på 40W och den räcker till kablar på 10mm2. Visst, man får inte har jättebrådska, men det går utmärkt att komma upp i temperatur om man väntar lite.
Jimjou
Inlägg: 194
Blev medlem: 27 september 2008, 11:29:38
Ort: Skövde

Re: lödstation storlek?

Inlägg av Jimjou »

60W Lödstation är perfekt för det mesta tycker jag.

I de få fall jag behöver mera effekt använder jag en billig lödpistol från velleman.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: lödstation storlek?

Inlägg av Klickmans »

När du hittat det du söker kanske du behöver skaffa en portabel vikarie?

Dremel gasdriven.jpg
Så har jag gjort, valde denna: https://www.toolab.se/produkt/Dremel-Lo ... bYQAvD_BwE
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Mr Andersson
Inlägg: 1394
Blev medlem: 29 januari 2011, 21:06:30
Ort: Lapplandet

Re: lödstation storlek?

Inlägg av Mr Andersson »

Jag hade en weller gaslödpenna tidigare. Var inte direkt imponerad av den.
Visst det är smidigt att slippa sladdar men nackdelarna överväger.
Ingen temp-reglering.
Efter några år torkar packningarna och den börjar läka gas.

Då hade jag hellre tagit en batteridriven TS-100.
Bjaellerud
Inlägg: 1432
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: lödstation storlek?

Inlägg av Bjaellerud »

En viktig sak är möjligheten att kunna skaffa reservdelar, som nya spetsar, andra spetsar etc.
Man hör hela tiden folk som är på jakt efter reservspets efter att ha köpt en lödstation av enkalre typ, (läs billigast.)

Många kretskort är idag lödd med blyfritt lod. det ställer större krv på lödkolven.
Bl.a högre temperatur upp till 400 C kan behövas.

En smal lödspets som många tycker är vad som krävs för små komponenter på kretskort kräver verkligen temperaturreglering och en del effekt för att fort bli varm.
Nåltunna spetsar är jättesvår att använda.
Hellre en tjockare spets och att man använder hörnet bara.

50 - 80 W och temperaturreglering, samt att lödstationen ställer ner sig, eller stänger av efter en tid, ex 10 min, för att inte lödspetsen skall bli förstörd är ett krav.
Möjlighet att sätta in en större spets, 5 - 6 mm tjock är nödvändigt om man vill löd ute, i bilen, eller fetare saker.

Då startar jag min WELLER TCP på 50 W som värmer mer än de flesta lödkolvar.

Roy
WhyNotOnMars
Inlägg: 120
Blev medlem: 24 december 2015, 11:35:17

Re: lödstation storlek?

Inlägg av WhyNotOnMars »

Tycker det verkar fruktansvärt opraktiskt med gasdriven lödkolv.

Det finns ju TS100 och TS80 som många som håller på med radiostyrt har rekommenderat. De går på 12-24 V och kan alltså enkelt drivas med batteri (t ex 3-6 st 18650 i serie) om man så önskar.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11291
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: lödstation storlek?

Inlägg av Klas-Kenny »

Gasdriven är helt okej för att löda en och annan kabel i "fält". Fungerar även bra för att krympa krympslang med.

Men för "finlödning" är den inget att ha. Klumpig och ingen temperaturreglering, och ett varmt utblås att ständigt hålla reda på vilken riktning det pekar (inte skönt om man håller för nära där en stund, eller blåser på något känsligt).

Har en sån Dremel i verktygsväskan, där gör den sig bra. Kan rädda en och annan jobbig situation. Men på elektronikbänken är det en traditionell lödstation som gäller. :)



Ska man regelbundet löda kablar och liknande lite grövre så skulle jag säga minst 60 W.
Inte kul om det tar för lång tid att värma upp, så att isoleringen börjar smälta eller hela sladden blir för varm för att hålla i.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: lödstation storlek?

Inlägg av Glenn »

Bjaellerud skrev: 12 januari 2021, 10:34:19 samt att lödstationen ställer ner sig, eller stänger av efter en tid, ex 10 min, för att inte lödspetsen skall bli förstörd är ett krav.
Det där är ju dock helt onödigt att ha hemma på en tempreglerad station.

Med en bra spets och tempreglering håller ju spetsen "i en evighet" ändå.

Inte för det skadar dock, men ska man ha det som krav tiodubblas nog priset minst.
Bjaellerud
Inlägg: 1432
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: lödstation storlek?

Inlägg av Bjaellerud »

Det är nog mest de billigare lödkolvarna som spetsen blir dålig efter att ha blivit glömd en natt.
Som radioamatör vill man ibland löda koaxialkontakter ute, när det är kallt. Då duger bara en WELLER TCP med 6 mm spets.
Eller WELLER:s gaslödkolv, som verkligen är bra för större lödningar, finns en 7 mm spets till den.

Roy
ojkroken
Inlägg: 183
Blev medlem: 3 april 2006, 20:46:01

Re: lödstation storlek?

Inlägg av ojkroken »

sån har ja redan. ett bra komplement när man är ute på uppdrag🤣

Klickmans skrev: 12 januari 2021, 01:01:26 När du hittat det du söker kanske du behöver skaffa en portabel vikarie?


Dremel gasdriven.jpg

Så har jag gjort, valde denna: https://www.toolab.se/produkt/Dremel-Lo ... bYQAvD_BwE
Lakritz
Inlägg: 1
Blev medlem: 18 maj 2021, 08:10:25

Re: lödstation storlek?

Inlägg av Lakritz »

Bjaellerud skrev: 12 januari 2021, 10:34:19 Man hör hela tiden folk som är på jakt efter reservspets efter att ha köpt en lödstation av enkalre typ.

Roy
just därför är jag här :D
vår är dock en weller ec2002.
Allt du skriver är vad jag söker ur en lödstation.
vad rekommenderar ni vi kör kretskort och säg max 2.5mm^2.
i reparations syfte. vi är inte så priskänsliga men helst max 10k

har för mig att förr sa man att man ville ha under 45w om man skulle löda kretskort, är det utdaterad information?
Weller WT1 90W är det ett bra val? tycker den känns billig dock.
Användarvisningsbild
Berrabongo
Inlägg: 601
Blev medlem: 3 oktober 2006, 15:17:12
Ort: Solna

Re: lödstation storlek?

Inlägg av Berrabongo »

Jag skulle rekommendera JBC CD-2BQE 75W som klarar alla dina lödbehov. Det viktiga är att stationen har riktig temperaturreglering.
Har själv testat det flera olika lödstationer och tycker att Weller, JBC är bra.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: lödstation storlek?

Inlägg av Glenn »

Lakritz skrev: 18 maj 2021, 08:25:55 har för mig att förr sa man att man ville ha under 45w om man skulle löda kretskort, är det utdaterad information?
Ja, det gäller bara på gamla icke tempreglerade lödstationer/pennor, med riktig tempreglering kan du ha mycket effekt, det är snarare en fördel.

"Alla" stora märken är väl bra egentligen, jag gilalr weller för att det är billiga spetsar/delar och av gammal vana :)
Skriv svar