Funderingar kring recond av blyacc
-
- Inlägg: 7817
- Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
- Ort: Kristinehamn
Funderingar kring recond av blyacc
Flera av marknades batteriladdare för blyaccar sägs ha recond-funktion. Hur fungerar den? Som jag förstått så är det iget annat än en pulsad laddström i stället för ren likström man laddar med?
För många år sedan hittade jag en beskrivning på vad man kallade en recond-krets. Den laddade inte batteriet överhuvudtaget utan drevs av batterispänningen och återsände höga (>50V) mycket korta spänningspulser som påstods slå sönder sulfateringen. När sedan batteriet var urladdat laddades det upp och man började om cykeln flera gånger tills batteriet var så återställt det kunde bli.
Jag byggde ihop en sådan krets men fick den aldrig att fungera. Är det någon som vet något om detta bygge. Det var i någon elektroniktidning jag hittade det.
Edit: Ändrade felskrivet fostfatering till sulfatering enligt påpekande.
För många år sedan hittade jag en beskrivning på vad man kallade en recond-krets. Den laddade inte batteriet överhuvudtaget utan drevs av batterispänningen och återsände höga (>50V) mycket korta spänningspulser som påstods slå sönder sulfateringen. När sedan batteriet var urladdat laddades det upp och man började om cykeln flera gånger tills batteriet var så återställt det kunde bli.
Jag byggde ihop en sådan krets men fick den aldrig att fungera. Är det någon som vet något om detta bygge. Det var i någon elektroniktidning jag hittade det.
Edit: Ändrade felskrivet fostfatering till sulfatering enligt påpekande.
Senast redigerad av SeniorLemuren 26 december 2020, 18:06:25, redigerad totalt 1 gång.
Re: Funderingar kring recond av blyacc
Har stött på nån liknande krets, men det blev inte av att provbygga.
BTW, sulfatering (svavel) inte fosfatering.
BTW, sulfatering (svavel) inte fosfatering.
Re: Funderingar kring recond av blyacc
Jag har för mig att dom flesta nya laddare har den fuktionen som går igång automatiskt
när man slår på laddaren( om batteriet är dåligt)
Det har jag på min Lidl laddare som är bara ett år gammal.
Men om sulfatiserngen är för stor då hjälper väl ingenting tror jag
när man slår på laddaren( om batteriet är dåligt)
Det har jag på min Lidl laddare som är bara ett år gammal.
Men om sulfatiserngen är för stor då hjälper väl ingenting tror jag
Re: Funderingar kring recond av blyacc
har en sådan pulskrets, provat en del men om det funkar, njaee
provar på ett batteri nu, få se om det funkar om en månad eller så
provar på ett batteri nu, få se om det funkar om en månad eller så
-
- Inlägg: 7817
- Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
- Ort: Kristinehamn
Re: Funderingar kring recond av blyacc
Den funktion du tänker på är nog den enkl varianten där man pulserar en laddspänning så att man får en överspänning på runt 15 volt en liten stund. Den metod jag är ute efter tar flera dagar med höga mycket korta spänningspulser.breflabb skrev: ↑26 december 2020, 23:04:46 Jag har för mig att dom flesta nya laddare har den fuktionen som går igång automatiskt
när man slår på laddaren( om batteriet är dåligt)
Det har jag på min Lidl laddare som är bara ett år gammal.
Men om sulfatiserngen är för stor då hjälper väl ingenting tror jag
-
- Inlägg: 7817
- Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
- Ort: Kristinehamn
Re: Funderingar kring recond av blyacc
Nog funkar det iaf, jag har fått igång flera batterier som varit heldöda genom att använda ctek med avsulfatering under längre tid.
..Har även räddat ett heldött bilbatteri med baklängesladdningsmetoden.
..Har även räddat ett heldött bilbatteri med baklängesladdningsmetoden.
Re: Funderingar kring recond av blyacc
nix, köpte den färdig från ebay för ett antal år sedanSeniorLemuren skrev: ↑27 december 2020, 00:43:31Du har möjligen ingen byggbeskrivning eller kretsschema på den?
den gav dock en ganska hög ström puls när jag mätte
finns en fulfundering på hur man ksulle kunna göra något sådant
men då att ha två batterier, en trafo där sekundären går mellan pluspolerna och sedan köra inpulsad ac i primären
Re: Funderingar kring recond av blyacc
Jag hittade den här mindre varianten på Aliexpress, byggsats och schema:
https://www.aliexpress.com/item/3261227 ... web201603_
https://www.aliexpress.com/item/3261227 ... web201603_
Funderingar kring recond av blyacc
Vet att även jag sett denna konstruktion men hittar nada på nätet.
Min erfarenhet är att det inte lönar sig att rädda vanliga bilbatterier.
Men större och dyrare batterier kan ju vara värt att försöka rädda.
Bäst är om man kan mäta/ladda på varje cell och även kontrollera cellens syravikt via påfyllningshålet. Men detta är väl svunna tiders batterier. Kanske truckbatterier har dessa konstruktioner? Jag var med på den tiden då det lönade sig att byta en eller flera celler i ett batteri.
Från batteritillverkaren Global:
"Om batteriet får stå urladdat under en för lång tid växer kristallerna av blysulfat så mycket att det kan inträffa en sulfatering. Vid en sulfatering förstörs batteriet helt och hållet eftersom det inte går att återskapa så stora kristaller till bly, blyoxid och svavelsyra. Det är vid en sulfatering som om batteriet rostar."
Lite hokuspokus från nätet som jag aldrig provat:
Regenerering av bilbatterier.
Följande metod har föreslagits för att regenerera sulfaterade bilbatterier. Den fungerar inte på batterier med allvarligare skador eller kortslutna celler.
Börja med att ladda ut batteriet fullständigt. Koppla sedan ett reglerbart nätaggregat (min 15V och 2A) med fel polaritet till batteriet. Börja ladda batteriet baklänges med en låg spänning. Om det är mycket sulfaterat så det inte tar någon laddström så kan ni höja spänningen en kortare stund tills den börjar ta emot laddning. Öka sedan spänningen i små steg under ca 15 timmar tills ni når 14,4 volt. Om batteriets temperatur stiger för mycket minskar ni takten på spänningshöjningen. OBS avbryt inte den här processen eftersom det är svårt att starta den igen. Efter några timmar kan ni sänka spänningen till 13,8V och låt sedan laddaren stå på under en längre tid (flera dygn). Ladda sedan ur batteriet fullständigt igen (med tex några glödlampor) och upprepa processen igen men med rätt polaritet på laddningen den här gången. Det här påstås lösa upp sulfateringen tillräckligt mycket för att rädda många "döda" batterier. Eventuellt så kan proceduren behöva upprepas ytterligare några gånger för att få full effekt.
En annan metod som vissa specialladdare använder är att pulsa stora strömstötar genom batteriet följt av en kortare urladdning. Det här ska också kunna lösa upp lättare sulfatering. Men det är inget för hemmapularen och specialladdarna är dyra.
https://etn.se/index.php/70-biblioteket ... t-liv.html
Min erfarenhet är att det inte lönar sig att rädda vanliga bilbatterier.
Men större och dyrare batterier kan ju vara värt att försöka rädda.
Bäst är om man kan mäta/ladda på varje cell och även kontrollera cellens syravikt via påfyllningshålet. Men detta är väl svunna tiders batterier. Kanske truckbatterier har dessa konstruktioner? Jag var med på den tiden då det lönade sig att byta en eller flera celler i ett batteri.
Från batteritillverkaren Global:
"Om batteriet får stå urladdat under en för lång tid växer kristallerna av blysulfat så mycket att det kan inträffa en sulfatering. Vid en sulfatering förstörs batteriet helt och hållet eftersom det inte går att återskapa så stora kristaller till bly, blyoxid och svavelsyra. Det är vid en sulfatering som om batteriet rostar."
Lite hokuspokus från nätet som jag aldrig provat:
Regenerering av bilbatterier.
Följande metod har föreslagits för att regenerera sulfaterade bilbatterier. Den fungerar inte på batterier med allvarligare skador eller kortslutna celler.
Börja med att ladda ut batteriet fullständigt. Koppla sedan ett reglerbart nätaggregat (min 15V och 2A) med fel polaritet till batteriet. Börja ladda batteriet baklänges med en låg spänning. Om det är mycket sulfaterat så det inte tar någon laddström så kan ni höja spänningen en kortare stund tills den börjar ta emot laddning. Öka sedan spänningen i små steg under ca 15 timmar tills ni når 14,4 volt. Om batteriets temperatur stiger för mycket minskar ni takten på spänningshöjningen. OBS avbryt inte den här processen eftersom det är svårt att starta den igen. Efter några timmar kan ni sänka spänningen till 13,8V och låt sedan laddaren stå på under en längre tid (flera dygn). Ladda sedan ur batteriet fullständigt igen (med tex några glödlampor) och upprepa processen igen men med rätt polaritet på laddningen den här gången. Det här påstås lösa upp sulfateringen tillräckligt mycket för att rädda många "döda" batterier. Eventuellt så kan proceduren behöva upprepas ytterligare några gånger för att få full effekt.
En annan metod som vissa specialladdare använder är att pulsa stora strömstötar genom batteriet följt av en kortare urladdning. Det här ska också kunna lösa upp lättare sulfatering. Men det är inget för hemmapularen och specialladdarna är dyra.
https://etn.se/index.php/70-biblioteket ... t-liv.html
-
- Inlägg: 7817
- Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
- Ort: Kristinehamn
Re: Funderingar kring recond av blyacc
<<En annan metod som vissa specialladdare använder är att pulsa stora strömstötar genom batteriet följt av en kortare urladdning. Det här ska också kunna lösa upp lättare sulfatering. Men det är inget för hemmapularen och specialladdarna är dyra.>>
Ok. Till sist kom den. Detta är vad jag försökt förklara om hela tiden. Den korta urladdning jag beskrev är ju just att enheten drivs av batteriets egen spänning utan att det laddas. Det är konstruktionsbeskrivningar av det slaget jag söker. Att de är dyra att köpa betyder ju inte att de behöver vara dyra att bygga
Har en kompis som jobbade på reparationsverkstad för bärgningsbilar. De hade någon svindyr recondapparat som påstods fixa till svårt sulfaterade batterier att bli upp till 80 procent av ursprunglig kapacitet.
Ok. Till sist kom den. Detta är vad jag försökt förklara om hela tiden. Den korta urladdning jag beskrev är ju just att enheten drivs av batteriets egen spänning utan att det laddas. Det är konstruktionsbeskrivningar av det slaget jag söker. Att de är dyra att köpa betyder ju inte att de behöver vara dyra att bygga
Har en kompis som jobbade på reparationsverkstad för bärgningsbilar. De hade någon svindyr recondapparat som påstods fixa till svårt sulfaterade batterier att bli upp till 80 procent av ursprunglig kapacitet.
Re: Funderingar kring recond av blyacc
Jag har själv en Mascot Type 3245 som räddat svårt sulfaterade / syra-skiktade batterier.
https://www.elfa.se/sv/batteriladdare-b ... p/30016812
Recovery läget sker i olika steg, bland annat genom att skicka svaga strömpulser under en ganska lång tid för att bilda mer gas/bubblor än en vanlig laddning. Detta för att skikta om syrablandningen. När ett batteri inte tar laddning men ända håller 11 - 12 V obelastat hjälper min Mascot 9 av 10 fall att få upp till 80% kapacitet. Men ett batteri som blivit så sulfaterat kommer aldrig att bli bra igen. Gamla batterier har Antimonlegerade blyplattor - dessa ger mer gaser vid laddning men är en starkare legering än nyare "underhållsfria" batterier som använder Kalcium!
Recond på kalcium/kalcium är mycket svårare, jag har inte lyckats bra med sådana iaf!
Batteri och laddning är en hel vetenskap, jag är definitivt ingen expert - men kan bifoga en bra länk till information om detta!
https://batteryuniversity.com/learn/art ... _batteries
Metoden med att köra hög ström felpolariserad - har jag sett på youtube. Men inget jag skulle rekomendera, detta är i princip omskiktning/deluxe.
Med Recovery med min mascot brukar det ta 10 - 20 timmar att slutföra.
Edit : Felpolariserad rekond, kommentar!
https://www.elfa.se/sv/batteriladdare-b ... p/30016812
Recovery läget sker i olika steg, bland annat genom att skicka svaga strömpulser under en ganska lång tid för att bilda mer gas/bubblor än en vanlig laddning. Detta för att skikta om syrablandningen. När ett batteri inte tar laddning men ända håller 11 - 12 V obelastat hjälper min Mascot 9 av 10 fall att få upp till 80% kapacitet. Men ett batteri som blivit så sulfaterat kommer aldrig att bli bra igen. Gamla batterier har Antimonlegerade blyplattor - dessa ger mer gaser vid laddning men är en starkare legering än nyare "underhållsfria" batterier som använder Kalcium!
Recond på kalcium/kalcium är mycket svårare, jag har inte lyckats bra med sådana iaf!
Batteri och laddning är en hel vetenskap, jag är definitivt ingen expert - men kan bifoga en bra länk till information om detta!
https://batteryuniversity.com/learn/art ... _batteries
Metoden med att köra hög ström felpolariserad - har jag sett på youtube. Men inget jag skulle rekomendera, detta är i princip omskiktning/deluxe.
Med Recovery med min mascot brukar det ta 10 - 20 timmar att slutföra.
Edit : Felpolariserad rekond, kommentar!
Re: Funderingar kring recond av blyacc
Lemuren,
Här är ett examensarbete för ett laddagregat för akkumulatorer som kan anpassas och använder RasberryPi. Det verkar vara bra beskrivet.
https://diglib.tugraz.at/download.php?i ... ion=browse
Här är en som bygger ett laddagregat för Blyackumulator. Batterie-refresher.
https://docplayer.org/54509503-Batterie ... erung.html
Här är ett examensarbete för ett laddagregat för akkumulatorer som kan anpassas och använder RasberryPi. Det verkar vara bra beskrivet.
https://diglib.tugraz.at/download.php?i ... ion=browse
Här är en som bygger ett laddagregat för Blyackumulator. Batterie-refresher.
https://docplayer.org/54509503-Batterie ... erung.html
Re: Funderingar kring recond av blyacc
Intressanta länkar, synd man är så dålig på Tyska!
Jag tänkte faktiskt skära isönder ett jättedåligt batteri för att se hur plattorna ser ut.
Min plan är att urladda det med kortis under väldigt lång tid, och sedan tömma syran.
Om jag inte har fel, så försvinner det mesta av syran från plattorna på detta viset!?
Känns som xxargs kan väldigt mycket om batterier och allt annat också, så hade väntat mig att han skulle tillföra tråden lite.
Han om någon kan detta, har sett intressanta inlägg av honom..
Jag tänkte faktiskt skära isönder ett jättedåligt batteri för att se hur plattorna ser ut.
Min plan är att urladda det med kortis under väldigt lång tid, och sedan tömma syran.
Om jag inte har fel, så försvinner det mesta av syran från plattorna på detta viset!?
Känns som xxargs kan väldigt mycket om batterier och allt annat också, så hade väntat mig att han skulle tillföra tråden lite.
Han om någon kan detta, har sett intressanta inlägg av honom..
Re: Funderingar kring recond av blyacc
vad är det du vill se på plattorna då ?
Vill du ha bort syran är det ju bara att skölja med vatten.
Vill du ha bort syran är det ju bara att skölja med vatten.