Elfas stängda butik

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14176
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Elfas stängda butik

Inlägg av swesysmgr »

Det var nog konkurrensen inom EU och rejält stigande kostnader i Sverige som gjorde deras gamla affärsmodell omöjlig. Skall ett företag som Elfa ha allt på lager och kunnig supportpersonal då hamnar kostnaderna för det på komponentpriserna.

Efter EU-inträdet kunde vem som helst börja köpa samma komponenter från andra EU-länder till lägre pris samtidigt som personal i Sverige blev allt dyrare = omöjlig ekvation. Om Elfa fortsatt köra sin affärsmodell från 1995 utan att anpassa sig hade de inte överlevt till 2005 oavsett ägare.

Detta har nu skruvats ett varv till när tillverkare som TI börjat avveckla distributörerna som mellanhand och låta vem som helst beställa direkt från dem. Ger helt andra möjligheter att känna av vad kunderna vill ha både i volym och sortiment när tillverkaren har direktkontakt med köpsidan på det sätet.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14176
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Elfas stängda butik

Inlägg av swesysmgr »

AndLi skrev: 27 december 2020, 16:02:03 Men det är ju fritt fram nu för den som tror på att det finns pengar att tjäna att öppna en butik...
Tema Elektronik (Gbg) och Electrokit (Malmö) verkar överleva som butiker, jag tror Sthlms högre kostnadsläge gör att en så nischad etablering svår att få lönsam. Butik nära t-bana och kundflöden har omöjligt hög hyra, billig etablering i en övergiven klädbutik i Hökarängen och för få kunder orkar ta sig dit. Ovanpå det kostar en anställd bakom disken några tusen mer i månaden.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5794
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Elfas stängda butik

Inlägg av rvl »

Vallfärdade några gånger till butiken i Solna på den tiden man ännu fick det mesta man ville ha från lagret där.
En tid hade vi fysisk Elfabutik här i Helsingfors också.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33791
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Elfas stängda butik

Inlägg av Glenn »

Det fanns ju flera anledningar att man handlade från elfa som företag.

Jag jobbade med bilelektronik i mitten av 90-talet och vi handlade mycket från elfa, men redan då fanns ju Farnell och gänget man också kunde beställa från.

Anledningen att det oftast blev elfa var typ:

Samlad faktura - Det erbjöd ingen annan, och det underlättade oerhört för ekonomiansvarige (vilket var VD, firman bestod av 5 man) att få EN faktura till månadens 23 beställningar istället för 23.

ALLT fanns alltid - man kunde faxa (jo det gjorde man) in samma beställning på grejer som för två år sen och allt bara dök upp dagen efter.


Dessutom levererade dom hypersnabbt (beställ innan eftermiddagsfikat och grejerna kom till morronfikat nästa dag), och hade en oerhört kompetent support, men dessa två hade ju farnell också.
opampen
Inlägg: 1775
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Elfas stängda butik

Inlägg av opampen »

bjornj:

Ja, visst är det så! Säger detsamma som även jag gammal elektronikvän!

Elfa var ju det självklara! Började handla på Elfa 1976. Jag har det årets katalog kvar! Nr. 25 1976/77 och flera andra utgåvor under åren. Vill minnas att det var fram till utgåvan nr.38 från 89/90 som det vara samma format. Därefter blev katalogen bredare och tjockare.
helmut
Inlägg: 318
Blev medlem: 26 januari 2007, 23:48:03
Ort: västerås

Re: Elfas stängda butik

Inlägg av helmut »

Som jag uppfattat det kommer ELFA att fortsätta som vanligt och det är bara butiken om upphört.
Har varit i kontakt med ELFA och föreslagit att man skickar paketen med posten och utnyttjar Klarna för kunder som tycket att det är praktiskt.
Själv är jag inte å positiv till att skicka över mitt kontokortsnummer via nätet.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30009
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Elfas stängda butik

Inlägg av MadModder »

Det funkar ju med Paypal också. Det körde jag med sista gångerna.
Fast då lämnar man ju kortuppgifterna till Paypal istället. :D
Men har man gjort det förut redan så är det ju smidigt då man slipper göra det till ännu ett ställe.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14858
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Elfas stängda butik

Inlägg av mrfrenzy »

Kortet är ju till för att användas, jag litar mer på Mastercard än Klarna.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14176
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Elfas stängda butik

Inlägg av swesysmgr »

helmut skrev: 5 januari 2021, 20:30:00 Som jag uppfattat det kommer ELFA att fortsätta som vanligt och det är bara butiken om upphört.
Har varit i kontakt med ELFA och föreslagit att man skickar paketen med posten och utnyttjar Klarna för kunder som tycket att det är praktiskt.
Själv är jag inte å positiv till att skicka över mitt kontokortsnummer via nätet.
Jag tror de bytte till DHL för att ha en och samma transportör i hela EU nu när lagret finns i Belgien.

Postens distribution skapade problem, fungerar dåligt att ha saker i lager och sälja dem med leverans dagen efter när fraktföretaget inte klarar av att leverera en sådan tjänst. Som Madmodder skriver kan man betala med Paypal och jag är personligen glad att slippa Klarna.

Elfa har lämnat marknaden "småsaker till privatpersoner" till mindre konkurrenter som Electrokit, där kan du få din order skickad med brev till enhetsfrakt 30:-.
Användarvisningsbild
DaXiong
Inlägg: 327
Blev medlem: 12 juni 2015, 12:33:26

Re: Elfas stängda butik

Inlägg av DaXiong »

Hur fungerar det nu då hos Elfa om man beställer med DHL och Paypal? Fungerar det som hos TME så är det ju kanonbra, där beställer jag vid lunchtid och 24 timmar senare så ligger paketet i en DHL Swipbox på fem minuters gångavstånd från hemmet där jag kan hämta paketet genom att bara knappa in en kod som kommer via SMS. Inga köer, hur smidigt som helst. Enhetsfrakt 94 kr upp till 30 kg. De andra kurirföretagen undviker jag, då tar jag heller Postnord (eller Schenker när det ska vara billigt och långsamt) men med DHL fungerar det jättebra.

Beställer jag hos BHIAB tar det 2-3 dagar med Posten Varubrev, förut tog det tre dagar sen fick jag en avi där jag i värsta fall måste ta mig till en avsides företagspost som låg långt från kollektivtrafiken, men senast hade brevbäraren i alla fall vettet att hänga en påse med paketet på dörren så jag slapp det.

De senaste gångerna jag kollat hos Elfa har utbudet varit för skralt och de gånger jag tänkt att man kanske kunde köpa i butiken har de inte haft det jag behövde i lager. Det var inte jättesmidigt att ta sig till butiken i Solna via kollektivtrafiken heller faktiskt.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14176
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Elfas stängda butik

Inlägg av swesysmgr »

Leveranserna har fungerat bra och anlänt på utsatt tid.

Lyckades inte välja att få den senaste till gul box av någon anledning men det har gått tidigare. Vet ej om det beror på Elfa eller DHL, kanske hade gått att omdirigera om jag försökt.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32556
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Elfas stängda butik

Inlägg av säter »

Vad är "gul box" för något?
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14176
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Elfas stängda butik

Inlägg av swesysmgr »

https://www.mynewsdesk.com/se/dhl/press ... en-1235417
Du öppnar själv med en kod och signerar hjälpligt på displayen.

https://instabox.io/se-sv/
En konkurrent.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32556
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Elfas stängda butik

Inlägg av säter »

Det var nytt för mig.
Är det någon storstadsgrej?
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Elfas stängda butik

Inlägg av prototypen »

Instabox finns i Umeå, så ja en storstadsgrej, du får väl åka en bit.....
Skriv svar