Litet badkar med värme?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 6117
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Re: Litet badkar med värme?

Inlägg av Biker »

Du kan hälla i flockmedel ibland också
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Litet badkar med värme?

Inlägg av Glattnos »

Ja, flockningsmedel tänkte jag testa nån gång, kanske svårt att se skillnaden men ändå :)

Locket har jag kommit fram till att man bäst tillverkar av falsade XPS markskivor som man bara kapar och "pusslar" ihop utan att limma. På så vis kan man göra så att bara en bit behöver lyftas bort där man kryper ner i badet, sen fungerar resten som ett perfekt bord för snacks, lektyr och annat samtidigt som det hjälper till att hålla värmen även under badets gång :)
Palle500
Inlägg: 4494
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Litet badkar med värme?

Inlägg av Palle500 »

Smart med bordet, imponerad.
Du vet väl redan att om man sågar XPS-skivorna i cirkelsågen/justersågen så blir snittet snyggt och själv blir man lite rosaaktig av sågspånen.
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Litet badkar med värme?

Inlägg av Glattnos »

Jag skär XPS med en vass kökskniv i köket och det blir inga spån :)
Palle500
Inlägg: 4494
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Litet badkar med värme?

Inlägg av Palle500 »

Du måste även skaffa ett XPS färg matchande badattribut
IMG_1348.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Litet badkar med värme?

Inlägg av Glattnos »

:lol:

Jag har upptäckt att på botten i ena hörnet verkar det som att små partiklar samlas, det är ju ganska enkelt att fösa dom emot utloppet ibland. Annars skulle man montera någon typ av streamer eller nått liknande. Jag inser att jag kanske skulle monterat inloppet lågt istället, för att få mer rörelse på botten. Jag monterade det ju högt för att få bra luftning(det är onödigt) och för att få bra rörelse vid ytan(är bättre med nått typ av skimmer-rör).

Man lär sig alltid nått :)
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Litet badkar med värme?

Inlägg av Glattnos »

5 dygn och dragit ström för 11 kr hittills, det kan vara okej :)

Är det någon som har liknande lite mindre bad ute och har koll på kostnaden?
Jag har hört att många nya fristående pooler inte är isolerade för att tillverkarna säger att det knappt gör någon skillnad, man tycker att det borde göra stor skillnad ute men det är klart att om det står ute en hel vinter så kanske det inte spelar så stor roll i slutändan :humm: Jag utgår ifrån att det i så fall gäller pooler som även har ett yttre skal så att det inte blåser direkt på det inre skalet där det är vatten på andra sidan, det borde ju kyla vattnet fortare :humm:
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Litet badkar med värme?

Inlägg av Glattnos »

Badet fungerar fortfarande mycket bra....lite för bra, det är inte ovanligt att det blir tre bad per dag :oops: Det är så himla enkelt nu när badet står där och är varmt och jag har gjort nytt lock nu som fungerar utmärkt, man lyfter bara bort en del av locket och använder resten som bord. Sitter ibland där och äter middag :mrgreen:

Jag har bytt vatten och rengjort filtret en gång hittills och det var enkelt, jag satte bara en slang i genomföringen för inloppet i karet och ledde slangen till duschen, då pumpades allt vatten ut av cirkulationspumpen eftersom utloppet från karet(som går till cirkulationspumpen) sitter i botten. Filtret är ju för akvariebruk så det har avstängningskranar inbyggt så man kan rengöra det när man vill, man måste inte tömma karet för att plocka loss filtret. Det var en del smuts i filtret, vilket ju visar att det fungerar bra då vattnet är i princip helt rent i karet. Lite tvål och disksvamp för att göra rent allt och sen var det bara att fylla nytt vatten :)

Jag funderar lite på hur nödvändigt det egentligen är med klor när man är den enda som badar och alltid tar en snabbdusch innan så man är ren när man kliver i. Skulle man kunna skippa klor? Vad händer utan klor? Kommer bakterier att frodas även om man byter vatten ca varannan vecka?
Det som är med klor är ju att det påstås inte vara så bra att utsättas för ofta, sen är det ganska svårt att hålla klor-nivån har jag märkt. Beror nog på att det är så liten mängd vatten. Man har i lite i taget och inget verkar hända, sen är det plötsligt för hög klorhalt för att nästa dag vara för låg igen. Jag har märkt att jag i princip behöver ha i en tesked klor-pulver per dag för att hålla nivån hyfsat, detta skulle ju vara skönt att slippa.
Vissa kör ju med salt istället, kan det vara nått :humm:
Palle500
Inlägg: 4494
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Litet badkar med värme?

Inlägg av Palle500 »

Provat badsalt :-)
Kul att det funkar bättre än tänkt.

Som jag ser det med bakterier så är väl pump, slangar, filter en grogrund för alger till bakterier beroende på att det är svårt att rengöra i dessa skrymslen. Du kanske skulle klorchocka någon timme innan du byter vattnet så att ev mikroorganismer och bakterier dör i dessa utrymmen?
För även om du duschar före badet så lossnar diverse godsaker som hamnar i vattnet, tex hudavlagringar.
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 6117
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Re: Litet badkar med värme?

Inlägg av Biker »

Börja med att slänga i klor när du skall bada istället , få fram en dos så att du har restklor kvar efter badet en stund.
Användarvisningsbild
Jonaz
Inlägg: 2326
Blev medlem: 4 november 2003, 22:06:33
Ort: Huddinge

Re: Litet badkar med värme?

Inlägg av Jonaz »

Kul att allt funkar!
Kolla efter en saltklorinator.
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3509
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Litet badkar med värme?

Inlägg av lond »

Släkten i Brisbane har saltvatten i poolen för att slippa tillsätta klor...

Märktes tydligt hur lätt man flöt..
Man använde den flera gånger om dagen då det var 30°C+ när jag var där..

/// Marcus
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16773
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Litet badkar med värme?

Inlägg av grym »

finns ju möjlighet att tillverka klor från salt och el, men lite halvjobbigt

dock, det finns ju klorpuckar, vore värt att ha en sådan och pumpa ut lagom mängd halvautomatiskt klorpuck i behållare och pump som pumpar i vatten till den behållaren som i sin tur puttar ut välklorear vatten i badkaret, automatiskt i vila och sedan en liten extra körning när man badar eller har badat
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Litet badkar med värme?

Inlägg av Glattnos »

Jag hittade detta: https://miamipool.se/fakta-och-rad/aga- ... -i-poolen/
Åkte till en poolfirma och frågade efter detta och dom sa att dom normalt inte rekommenderar annat än klor i mindre spa såvida det inte är saltgenerator(eller vad det nu hette), men dom höll ändå med om att det kanske kunde funka i mitt fall. Så jag köpte en dunk(3 liter och jag kommer bara behöva hälla i ca 9 ml varje gång jag byter vatten samt fylla på lite ibland om det behövs). Köpte även ett doftmedel som gör att vattnet får en doft. Det borde inte längre lukta klor och sen borde det vara skonsammare emot både kroppen och själva systemet.

Har rengjort och bytt vatten nu igen för att testa detta nya medlet. Lite intressant är att jag ganska nyligen gjorde detta och ändå var filtret redan ganska smutsigt. Nu när jag hade fyllt nytt vatten och kört cirkulationen ett tag så kollade jag filtret och det är ju faktiskt smutsigt igen utan att jag ens badat, så det är helt klart att mitt inkommande vatten fortfarande är smutsigt efter mina två filter för inkommande(25um och kol, dessa är bytta relativt nyligen). Vattnet i karet har ju en brunaktig ton när man spolar i det men blir kristallklart efter ett tag så det är ju filtret som renar vattnet. Det är ju bra att filtreringen funkar så bra i karet men det är ju lite oroväckande att man alltid dricker, gör smoothies, lagar mat och duschar i vatten med smuts i :shock: Jag borde kolla upp detta hur det ser ut i brunnen, om pumpen hamnat nere på botten eller vad.
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Litet badkar med värme?

Inlägg av Glattnos »

Jag har nu haft Baquacil PHMB i badet istället för klor och det är ju helt suveränt! Det enda man inte vet är ju om det faktiskt har effekt, men det får man väl utgå ifrån att det har om man doserar rätt.

Baquacil PHMB är en blå vätska som man ska dosera ca 50ml per 1000 liter vatten och det ersätter klor. Det förbrukas inte lika snabbt som klor så man ska bara behöva kontrollera koncentrationen en gång i veckan, det finns mätstickor speciellt för detta medel.
Det är avsett för större pooler och är även tänkt att användas i kombination med två andra produkter i deras produktlinje för att få full effekt.
Klor är starkt! Det är ju för publika pooler där massor av folk badar hela dagarna, många barn kissar i vattnet osv. Det borde egentligen vara självklart att inte ha just klor i små hemma-spa. Jag har ju ett litet bad där bara jag badar och dessutom byter vatten ibland, så jag är ganska nöjd med att enbart använda Baquacil PHMB istället för klor.
Vatten, badrum, handduk mm luktar inte klor längre, det luktade ingenting tills jag tillsatte en skvätt lavendel-spadoft. Nu finns en svag lavendel-doft i badrummet istället :)

Baquacil PHMB säljs i 3 liters för ca 900:- vilket kan se lite dyrt ut men om jag byter vatten varannan vecka så räcker 3 liter i ca 10 år, så det går åt ganska lite. Men klor är nog billigare om man räknar på det men vem har ett spa eller en pool hemma om målet är att komma så billigt undan som möjligt :D
Jag har redan beställt två till spa-dofter för att kunna ha valmöjlighet när jag bytt vatten.

Edit: docera -> dosera
Skriv svar