Litet badkar med värme?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 6117
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Re: Litet badkar med värme?

Inlägg av Biker »

Hudpartiklar och tvålrester brukar samlas på ytan så ta vattnet för filtret högt upp
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Litet badkar med värme?

Inlägg av Glattnos »

JimmyAndersson: Ja temperaturen är ju lite skum, när vi var hos min kompis var det ju -10 i luften och 34 grader i vattnet så det var förstås en stor skillnad. Men ändå, vi badade i 4 timmar och fick ibland sätta oss högre med överkroppen ovanför vattenytan för att det inte skulle bli för varmt, min kompis rullade sig i snön en gång för att kyla ner sig. Dessutom sjönk vattentempen medan vi badade så det var ca 31 grader när vi klev upp, det var ju fortfarande mycket skön temperatur och kändes inte kallt.

grym: Vad gör en isolationstransformator för nått? Jag läste lite om den och förstår at det är en 1:1 transformator där ingående och utgående blir skilda, men vad gör det för nytta i mitt fall? :)
Tanken är att ha ett isolerat lock på karet när det inte används :)

Biker: Ja ju mer jag tänkt på det desto viktigare känns det att ta vatten till pumpen från ytan på något sätt :humm:
jihe
Inlägg: 2411
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Litet badkar med värme?

Inlägg av jihe »

Jag misstänker också att 34 grader inte kommer vara så njutningsfullt inomhus. När jag köpte ny panna undersökte jag vad jag använder för badtemperaturer. Jag behöver ca 43 grader i början av badprocessen för att det skall kännas optimalt helande. Sen får det bli kallare senare, innan jag kliver upp kan jag rent av tappa på med kallvatten för att dra ner tempen.

(tyvärr blev det fail för mig med den nya pannan vad gäller badande, den klarar inte av att generera ett badvatten på rimlig tid. Jag skall nog komplettera med en liten VVB bara för badkaret, för jag känner att det här att vara utan bad inte är riktigt bra för mig)

Inspirationsbild från första fyllningen när jag installerade badkaret :-):
badkar.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Litet badkar med värme?

Inlägg av Glattnos »

Emmm...hoppas att mitt vatten blir lite klarare :shock:
Borre
Inlägg: 4570
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Litet badkar med värme?

Inlägg av Borre »

Ja den temperaturmätningen är nästan garanterat fel, 34 och 31 efter en stund är kallt, iaf utomhus i kyla och framförallt när ni fick kyla av er på överkroppen.
En vanlig bubbelpool i ett badhus brukar vara kring 38 grader.
Palle500
Inlägg: 4494
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Litet badkar med värme?

Inlägg av Palle500 »

Av med kläderna och ta ett bad där du mäter vattentemperaturen. Saknar du ett temperaturinstrument så prova med en febertermometer eller en vanligt rumstemperaturmätare med egen känselkropp för utomhustemperaturen.
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Litet badkar med värme?

Inlägg av Glattnos »

Det är dock en pool för 140 000:- som han har så det känns skumt om den skulle visa så fel :shock:

Edit: Jag bad honom mäta nu och då verkar det som att det är ca 5 grader varmare än den visar...så TYPISKT...då var det förmodligen 38-39 grader när vi badade och min 35 graders värmare blir för kallt :shock:
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Litet badkar med värme?

Inlägg av Glattnos »

Givaren i värmaren sitter bara i ett litet hål, jag testade att dra på en liten krympslang på givaren och placera den lite längre ut. Då blev 31 grader på värmaren ca 40 grader på vattnet :) Jag klippte av krympslagen lite och stoppade in sensorn lite längre, provkör nu igen och det verkar som att 34 grader på värmaren nu blir ungefär 37 grader. Det skulle kanske vara okej att köra så :humm: Temperaturen är inte stabil nu när jag testar med bara två liter vatten, det pendlar mellan 37 och 41 grader, fort upp till 41 och låååångsamt ner till 37, fort upp till 41 o.s.v. Detta borde ju inte vara ett problem med 170 liter kan man tycka :humm:
Dock är man några grader utanför spec på grejerna om man kör så :oops:
2 (4).jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Halvorsen
Inlägg: 171
Blev medlem: 27 juli 2009, 12:09:50
Ort: Ludvika

Re: Litet badkar med värme?

Inlägg av Halvorsen »

Japanska Sentō-bad ligger lite över 40grader, varmare i Tokyo för att kunderna inte bli för långvariga
Palle500
Inlägg: 4494
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Litet badkar med värme?

Inlägg av Palle500 »

Du sätter griller i huvudet på mig :-)
Var tvungen och bada och 40-41 grader vill man ha. Då känns det riktigt varmt och skönt. Efter ett tag typ 15 min så börjar 38-39 grader att kännas svalt, då kroppen blivit uppvärmd gissar jag.
Så 37 grader kan funka men upplevs som svalt och det lär gå under 37 grader efter ett tag, ja då fryser du.
IMG_1307.jpg
Edit rättat stavfel
Edit2
Lekta lite med min sous vide och helt värdelöst den kör min 40 grader och max 70 timmar . Men låter och så fort man slår av den så ställer den sig på 56 grader 8 timmar. Blir samma vid strömavbrott och då återstartar den inte. Ser även ut som om den inte tål att dyka tillfälligt under vattnet.
Edit3
Provade att sänka temperaturen till 34 grader och det var skönt, testade under minst 10 min. Sen drog jag ner till 32 grader ja då är det svalt, man huttrar nog efter en 30 minuter så där.
Så jag hade fel lite lägre är nog helt ok.
Edit4
Nu är det 31 grader och då fryser man, ja även vår tama isbjörn gick upp för att han frös :-)
Edit5
Blev sittandes i det 31 gradiga vattnet länge minst 45 min? Läsandes på ett eminent forum SEF, men nu fryser jag så in i vassen att jag måste köra varmvatten innan jag går upp.
Men det är fortfarande 31 grader utan att jag gjort något så värmeavgivningen är inte så hög.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Palle500 9 januari 2021, 21:07:01, redigerad totalt 4 gånger.
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Litet badkar med värme?

Inlägg av Glattnos »

Ja det verkar ju som att man genom att manipulera med givaren kan få hur varmt man vill :)
Skulle det vara smartare att löda loss givaren och mäta resistansen vid olika temperaturer för att sedan med ett motstånd göra en "kontrollerad manipulering" så att givaren får sitta som den är tänkt för att få snabbare respons? När man gör som jag nu gjort så spelar ju omgivande temperatur roll och även tillfälliga temperaturen inne i värmarens hölje :humm:
Palle500
Inlägg: 4494
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Litet badkar med värme?

Inlägg av Palle500 »

Om det är PTC givare så sätt ett motstånd parallellt så får du varmare men även en helt annan kurva.
För NTC så blir ju ett seriemotstånd perfekt att flytta kurvan uppåt med.
Såg du att jag uppdaterat mitt förra inlägget med test av 32 o 34 grader.
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Litet badkar med värme?

Inlägg av Glattnos »

Ja, jag håller nog med om temperaturen för det känns med handen att jag nog vill ha runt 38 grader när jag badar. 32-34 grader är nog inte speciellt varmt i ett badkar.

Jag har tagit loss givaren nu och det är NTC, testade den i lite olika varmt vatten:
23 grader = 11,3 ohm
33 grader = 6,9 ohm
44 grader = 4,4 ohm

Blir inte helt linjärt men ca 0,4 ohm/grad i det intressantaste området. Och ju högre motstånd desto kallare tror den att det är så ett serie-motstånd som Palle500 sa borde ju göra susen :)

Då är nog det enda motstånden i den regionen som jag har 4,3 ohm. Vilket ger 4,3/0,4= 10,75 grader högre, vilket kanske är lite mycket. Två parallella motstånd borde ge 5,375 grader högre, då borde max temp bli 35+5,375 = 40,375 DET ska jag testa med :)

Edit: Okej, det verkar fungera bra men med värmaren på 35 grader så pendlade det nu mellan 37 och 39 så jag tänkte ta bort ett motstånd och testa igen :)
Edit2: Hmmm...detta var konstigt, det blev ingen större skillnad med bara ett motstånd. 35 blir fortfarande 39 grader på vattnet :humm: Tänker jag fel eller borde det inte bli som jag tänkte?
Edit3: JAHAAA...Det var kohm och inte ohm som jag mätte på givaren, så mina 4,3 ohms motstånd gjorde ju ingen skillnad oavsett :shock: Ska prova med andra motstånd nu
Edit4: NU blev det skillnad, jag hade ett 3,2 kohm motstånd som jag satte dit. Nu vart det så att 27 blev 41 grader på vattnet och 30 blev 50 grader! Så det verkar som att skalningen blev fel också, höjer man 3 så ökar temperaturen 9 grader, det kommer ju innebära att den kommer pendla ganska mycket mer(om inte controllern är så smart att den dämpar pendlingar med tiden). Jag borde nog hitta ett lite mindre motstånd för att inte kasta iväg värdena så långt, borde prova med 1 kohm kanske för tydligen så är den ju lite off även original efter som 35 pendlar mellan 37 och 39 så det krävs nog inte mycket för att 35 ska bli över 40 :humm:
Edit5: Nu provade jag 1 kohm och då blev det såhär: 27 blev 32 grader, 32 blev 39 grader och 35 blev 45 grader. Det blev nog ganska lagom :)
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Litet badkar med värme?

Inlägg av Glattnos »

Som mrfenzy skrev tidigare i tråden så kan det kanske vara en god ide att jorda in- och ut-loppet i karet. Skulle det funka om jag använder mässig-genomföringar som jag jordar?
Jag hade först tänkt använda plastgenomföringar eftersom nästan allt i baden man köper är av plast. Jag frågar mig lite varför det mesta är av plast, om det har med säkerhet att göra eller om det bara är så att plast tål vatten bäst.

Någon som har input på detta? Om jag sätter två mässing-genomföringar och jordar dom, kan jag då få några problem i kombinationen med klorerat vatten?
1.jpg
https://www.biltema.se/bat/vvs/bordgeno ... 2000020419
25-805_xl_1.jpg
https://www.biltema.se/bat/vvs/bordgeno ... 2000037302
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 6117
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Re: Litet badkar med värme?

Inlägg av Biker »

Kloret i badkaret bryts ju ned till huvudsak salt och eftersom du bara fyller på med vatten föe avdunstningen så kommer du vandra mot saltvatten halt sakta men säkert i badkaret.

Så använder komponeter för svimimgpooler och båtbruk så är det lungt :tumupp:
Skriv svar